Joshua Homme

TT 43:01

• Dodatečná hudba: Joshua Homme
  • Orchestrace: Pete Anthony, Bill Boston, Ceiri Torjussen, Tom Heil
  • Nahráno v Capitol Records, Hollywood, CA
  • Milan Records 2002 (35994)

THE DANGEROUS LIVES OF ALTAR BOYS (v naší distribuci se dočkalo opakovaného uvedení pod názvem Skandál v katolické škole) kombinuje hrané sekvence sledující skupinu několika dospívajících ministrantů, jejichž počáteční klukoviny získávají velmi rychle sebezničující ráz, s animovanými scénami, jež vychází z komiksu, který parafrázuje jejich reálný život. Toto originální drama se svého uvedení dočkalo počátkem roku 2002 na festivalu v Sundance, kde získalo hlavní cenu. Kromě pozvolna se prosazujících dětských herců (Emile Hirsch, Kieran Culkin či Jena Maloneová) se ve vedlejších rolí objeví například i Vincent D'Onofrio a Jodie Fosterová, která zastala funkci jednoho z producentů. Tento snímek rovněž nabídl Marcovi Beltramimu jednu z jeho prvních atraktivnějších příležitostí poukázat ke svým schopnostem i v oblasti dramatu, které do té doby úspěšně prokazoval pouze v rámci televizních projektů jako DAVID AND LISA, TUESDAYS WITH MORRIE či WALKING ACROSS EGYPT.

Výsledné album kromě dvojice songů nabízí pouze původní hudbu v pořadí skladeb dle jejich umístění ve filmu. Kromě Beltramiho na filmu pracoval rovněž i původem rockový hudebník (zakladatel skupiny Kyuss a aktivní člen Queens of the Stone Age) Joshua Homme, který obstaral četné kytarové sekvence, jenž doprovází bezstarostné okamžiky života hlavních postav. Naopak Beltramimu připadly jak temnější sekvence, tak především i animované scény, které ve finální délce snímku tvoří přibližně 12 minut. Vlastní Beltramiho hudbu je rovněž možné rozdělit na menší individuální směry. Zmiňované animované sekvence jsou v úvodu dokresleny rytmizovaným agresivním orchestrem, četnými moderními perkusemi a elektronickými kytarami (The Atomic Trinity vs. Heaven's Devils či "reálná" For the Gods / Act Like a Cougars), velmi záhy získává hudba symfoničtější ráz a vrcholí tématem Perly moudrosti (nejprve v náznacích, později plně rozvinuté ve skladbě The Couch) a parafrází finální scény snímku (Someone is Coming). Vlastní reálný život hlavních dětských postav je podkreslen o poznání střídmějším doprovodem, jehož základem je sólový klavír, táhlé tóny smyčců, glass armonica a nenápadná elektronika. K nejlepším skladbám se řadí komorní Margie's Confession a Story of the Fish, které svým éterickým zvukem mírně připomínají jinou Beltramiho kompozici - THE MINUS MAN. Vrcholem alba jsou ale skladby, v nichž autor využívá sólo pro violoncello, které zazní v Dead Dog Pt 2, úvod Someone is Coming a Eulogy. Toto vedlejší "osudové" téma se ve svých fragmentech objevuje již v předchozích scénách snímku (například zmiňovaná Margie's Confession), svého plného rozvinutí se však dočká až v jeho poslední třetině.

V rámci dosud 15leté Beltramiho kariéry představuje tento snímek stylový předěl jeho kariéry, který se bohužel obešel bez zasloužené pozornosti filmových diváků. Výslednému albu škodí řazení skladeb dle pořadí, v jakém zazněly ve filmu, při němž album velmi často mění svůj styl. V rámci původní hudby se jedná o solidní kompozici, která nabízí předzvěst některých pozdějších autorových prací, v nichž měl o poznání větší příležitostí rozvinout individuální atributy, jejichž je toto album spíše kompilací než plnohodnotným provedením. Jako možný úvod do Beltramiho tvorby se však jedná o ideální titul, který nabízí jak temné momenty (skladby Skeleton Boy is Born a Someone is Coming), ale i vynikající práci se smyčcovou sekcí, která došla podobného uplatnění v jeho o poznání kompaktnější kompozici pro dánské drama I AM DINA, jenž dokončil přibližně ve stejné době jako tento projekt. I po více než 7 letech, které již uplynuly od dokončení tohoto snímku se stále jedná o jeden z nejlepších filmů, na kterých měl tento skladatel dosud příležitost pracovat, a jenž dokládá i méně známou stránku jeho nesporného talentu.

Booklet

Třílistý rozkládací s řadou barevných fotek a kreseb z filmu - vše v komiksové stylizaci. Nevýhodou tohoto releasu a jeho grafického provedení je tracklist, který neodpovídá řazení skladeb na albu - zde obsažený tracklist je proto upraven, aby lépe odpovídal skutečné podobě tohoto v současnosti již hůře dostupného CD.

The Crow: Salvation

David & Lisa / Tuesdays with Morrie

Artwork copyright (c) 2002 Initial Entertainment, review copyright (c) 2009 Petr Kocanda