TT 59:36

• Hudbu složil: Danny Elfman
  • Dirigoval: Rick Wenthworth
  • Orchestrace: Steve Bartek, Jeff Atmajian, Edgardo Simone, David Slonaker
  • Produkce: Danny Elfman
  • Varese Sarabande 2008 (VSD 6910)

Mexický režisér Guillermo Del Toro v průběhu své dosavadní kariéry pravidelně střídal jak hollywoodské a laciné španělské snímky, tak i dva skladatele. Zatímco režisérovy španělské režijní počiny svou hudbou podkreslil díky Del Torovi rychle se prosazující Javier Navarrete (EL ESPINAZO DEL DIABLE, EL LABERINTO DEL FAUNO), pro režiséra některé ze svých nejlepších kompozic skládal v Hollywoodu Marco Beltrami (MIMIC, BLADE 2), jehož první HELLBOY se ukázal být nejen nejpestřejším a tematicky nejbohatším dílem svého autora, ale i jedním z nejlepších komiksových soundtracků vůbec. Rok před uvedením HELLBOY 2: THE GOLDEN ARMY do kin se však začaly objevovat z rozličných stran zprávy, že Beltrami příležitost rozpracovat svá témata mít nebude a na jeho místo nastoupil v současnosti strmě upadající Danny Elfman.

Dle režisérova přání Elfman zcela ignoroval veškerou hudbu z prvního dílu, která byla vystavěna na více než desítce hudebních témat a motivů a složil vše znovu. Základem Elfmanovy kompozice jsou především dva hlavní hudební motivy - pohádkový motiv dávného království, kterým se skladatel vrací k celé řadě svých starších kompozic. Toto témase představuje již v úvodu první skladby (dále zazní ve skladbách Training, Father and Son, A Link, Market Trouble, The Last Elemental a Finale) - respektive v podstatné většině sekvencí, v nichž se vyskytuje buď princ Nuada či princezna Nuala. Extenzí tohoto tématu je milostný motiv Abe Sapiena a Nualy, který zazní ve skladbách A Big Decision, A Dilemma a Finale.

Druhý motiv pak přísluší už přímo hlavní postavě a je využit ve filmu kdykoliv se Hellboy objeví na plátně. Tento primitivní motiv je využit ve veškerých scénách, nevyjímaje ani sekvence, v nichž Hellboy řeší rodinné neshody s Liz a pronáší adekvátně banální dialogy. Zbytek hudby však spadá do roviny pouhé výplně, která je příležitostně rámována některým rytmicky vystavěným motivem (Hellboy II Titles, druhá polovina Father and Son a In the Army Chamber), většina alba však přísluší pouhé nevýrazné hudební vatě, která vrcholí v akčních momentech, v nichž Elfman využívá již nespočetněkrát ozkoušené chaotické samply a elektroniku. Nechybí ani převážně elektronické sekvence (Hallway Cruise) či momenty etnické hudby, které dokreslují sekvence na trolím tržišti (A Troll Market a skrytý bonus track v závěru skladby Finale), které ještě více přispívají k roztěkanosti a neucelenosti celé kompozice. K ojedinělým originálním a zajímavým momentům se řadí krátký nástup Johanna Krausse jehož hudební podkres je inspirovaný německou klasickou hudbou (Mein Herring).

Výsledné album je tak možné chápat především jako sampler Elfmanovy tvorby - nikoliv však tvorby která by za podobný průřez skutečně stála, ale především autorovy silně schématizované poslední kompozice jako PLANET OF THE APES, MARS ATTACKS!, MEN IN BLACK, RED DRAGON, HULK, THE KINGDOM, SPIDERMAN atd. Díky této schématizaci tak utrpěl i film sám, kterému Elfmanova hudba nedodává podtext jako tomu bylo v případě doprovodu prvního dílu. Namísto srovnatelně originálního a působivého doprovodu, který by byl adekvátním partnerem Del Torovým obrazům představuje HELLBOY 2: THE GOLDEN ARMY pouhý schématizovaný rutinní podkres bez špetky invence a inovace. Toto album tak představuje po hudební stránce kompletně promrhanou příležitost, která se místo pozice jedné z nejzajímavějších letošních hollywoodských kompozic ocitla na opačné straně spektra a plně dokládá úpadek Elfmanovy kreativity v posledních 15 letech...

Hudba **    Album ***    Zvuk ****

Hulk

Planet of the Apes