• Dirigoval: Mario Klemens
  • Orchestrace: Eimear Noone
  • Nahrál: The City of Prague Philharmonic Orchestra
  • Nahráno v Smečky Studios, Praha
  • Produkce: Javier Navarrete
  • Lakeshore Records 2008 (LKS 34026)

Pro námět hororu MIRRORS sáhli producenti opět do jihovýchodní Asie (konkrétně jako předobraz posloužil korejský horor GEOUL SOKEURO) a režie se chopil francouzský rutinér Alexandre Aja. Hlavní roli nočního hlídače v jednom vyhořelé nákupním centru, který zjišťuje, že v "jeho" obchodě se děje cosi divného, vytvořil Kiefer Sutherland. Tento mezinárodní tým dále obohatil španělský skladatel Javier Navarrete, který získal mimořádnou pozornost svou kompozicí pro snímek Guillerma del Tora EL LABERINTO DEL FAUNO, který jej vynesl až mezi pětici nominovaných skladatelů za rok 2006. Nebylo tak divu, že si tohoto veterána povšimli rovněž i západní producenti a nabídli mu jeho první hollywoodský projekt, kterým skladatel setrvává v žánru hororu a jehož doprovod opět nahrával v Praze.

Navarretova hudba je povětšinou velmi atmosférická a vyhýbá se snadno identifikovatelným tématům (které zastupují variace Asturias, pod nimiž je coby autor podepsán Isaac Albeniz, jehož hudbu Navarrete "pouze" nově zaranžoval), místo nich skladatel využívá rozličné hudební plochy, které (mnohdy až velmi ostře) střídají agresivní smyčce s táhlými tóny hlubokých žesťů. Jediný melodický nápad, který se na CD nachází se vyskytuje např. ve skladbách Ben Carson, The Mayflower, What do you want from me? či Srorrim a jeho základem je minimalistický sólový klavír, nad nímž postupuje smyčcová linie, kterou později přejímají rozličné dechové skupiny prostřednictvím četných sól. Ani v tomto případě se však nejedná o nenáročný poslech, ale o temnou a tajuplnou hudbu, která se řadí k vrcholům alba. K zajímavým momentům se řadí rovněž občasné využití samostatného hlasu podkresleného pouze střídmým instrumentálním doprovodem - tyto momenty (Angela's death, Farmhouse Basement, Open your eyes) jsou však rovněz v menšině a představují pouhý nepatrný zlomek tohoto velmi dlouhého alba.

Hudba je orchestrována relativně jednoduše a skladatel v některých skladbách klade důraz pouze smyčcovou sekci s důrazem na její hlubší nástroje (vynikající skladby First Night, The Quest). V některých okamžicích (úvodní Asturias/Main Titles) přijde ke slovu i mužský pěvecký sbor, které však pouze halekuje ve vrcholných dramatických momentech a dodává tak hudbě na divokosti (či obstarává nezvyklé vokální efekty - viz Keep your eyes closed). Bohužel právě v těchto nejdramatičtějších momentech Navarrete citelně pokulhává a zůstává daleko ve stínu podobně laděných děl svých západních kolegů (namátkou Youngovo THE EXORCISM OF EMILY ROSE či Yaredův 1408). Největším nedostatkem alba je ale nevyváženost vlastní kompozice - v řadě skladeb se objevují jak tiché momenty, které z ničeho nic přechází do velmi divokých atonálních sekvencí pouze dle potřeby filmového obrazu - bohužel tyto přechody působí při samostatném poslechu poněkud nezvládnutým až odbytým dojmem a snižují výsledné hodnocení na hranici slušných 2*.

Hudba **    Album **    Zvuk ****

The Exorcism of Emily Rose

Pan's Labyrinth