• Dirigoval: James Shearman
  • Orchestrace: James Shearman, Geoffrey Alexander, Matt Dunkley
  • Nahrál: The Czech Philharmonic Chamber Orchestra
  • Nahráno v CNSO Studios, Praha
  • Produkce: Susan Jacobs
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 884 2)

Americký skladatel Paul Cantelon (*1965) představuje pravděpodobně jednu z nejstrměji stoupajících "mladých" hvězd filmové hudby. Tento rodák z kalifornského Glendale již v mládí získal pověst zázračného dítěte, když stejnou měrou exceloval jak na klavír, tak na housle. Jeho slibnou kariéru koncertního sólisty však utla nehoda, která měla za následek amnézii a Cantelon se musel hru na oba nástroje učit znovu. Jeho následující cesta vedla přes účast ve skupině The Wild Colonials až k vlastní sólové dráze, která přivedla na svět několik alb (např. Point no Point) a nepřímo vedla k jeho filmové práci, jež má své počátky u režijního debutu Lieva Schriebera EVERYTHING IS ILLUMINATED.

Skutečný nástup však Cantelon zaznamenal v závěru loňského roku, kdy se svého uvedení dočkal snímek LE SCAPHANDRE ET LE PAPILON, který vedl k jeho účasti na projektu THE OTHER BOLEYN GIRL poté, co byla odmítnuta hudba, kterou pro tento snímek v létě 2007 nahrál Edward Shearmur. THE OTHER BOLEYN GIRL sleduje dění na dvoře Jindřicha VIII., které bývá filmaři zjevně zpracováváno v pravidelných intervalech - počínaje veleúspěšným snímkem v produkci Alexandera Kordy v počátku 30. let a konče v současnosti vysílaným seriálem THE TUDORS.

Na rozdíl od Trevora Morrise v případě THE TUDORS je Cantelonova hudba vystavěna klasicky a vyhýbá se využivání moderních postupů - namísto momentálně platných trendů Cantelon využívá sólový klavír (ve svém osobním podání), který se prolíná řadou skladeb a prezentuje hlavní téma celé kompozice, jež se svých nejvýraznějších variací dočká ve skladbách jako Opening Titles, Mary Leaves Court a Finale. V jeho provedení se střídá několik základních nástrojů ? od klavíru, přes flétny, sólovou harfu až po violoncello. Výsledná partitura nabízí několik hlavních témat a svou stylovou rovinou zasahuje od minimalismu (Henry is Hurt, Anne's Secret Mariage, Mary in Labor) až do impresionismu (úvod Finale). I když je stěží možné označit Cantelonovu hudbu za historicky věrohodnou, jedná se o spíše klasickou filmovou hudbu, která nachází svůj předobraz v hudbě klasické - viz například bachovská Mary tends to Henry.

Většina hudby je velmi poklidná a rozvíjí některé ze svých základních motivů - v řídkých dramatictějších momentech Cantelon nabízí výraznější dřevěné perkuse a rytmické tahy hlubších smyčců ? tyto momenty (Going to Court, Anne is Exiled, Anne Returns, Banished) však nemají příliš dlouhého trvání a většina alba přísluší poklidným momentům v podání čistého klasického orchestru doplněného o četné sólové party. Mezi vrcholy kompozice patří i ojedinělý sborový moment Anne's Coronation a sekvence, v nichž Cantelon pracuje především se smyčcovou sekcí pouze nenápadně doplněnou o decentní žestě a struny. Mezi tyto momenty patří především série procesů s ženami Jindřicha VIII, jejichž podkres zazní ve skladbách Queen Katherine's Trial, Anne and George, Guilty a The Execution.

Cantelonova hudba je prosta velkých gest, místo nichž skladatel nabízí velmi decentní a inteligentní kompozici, která se v dnešní době v Hollywoodu příliš nenosí. Na rozdíl od svých kolegů se skladatel soustředí spíše na práci s klasickým orchestrem a variování témat dvojice Boleynových sester, které doplňuje celá škála témat vedlejších, jež zaznívají v průběhu alba pouze v rámci několika málo skladeb. I když se nejedná o jeden z nejlepších či nejpestřejších soundtracků posledních měsíců, stále se jedná o řemeslně precizní kompozici, jejíž kvality je možné odhalit pouze při dostatečně pozorném a opakovaném poslechu, který by však mohla přecejen usnadnit o něco střídmější stopáž výsledného alba.

Hudba ****    Album ***    Zvuk ***

Shakespeare in Love

Robin and Marian