• Orchestrace: Greig McRitchie
  • Nahráno v Walt Disney Scoring Stage
  • Produkce: James Horner
  • Intrada Records 1983 (Special Collection Volume 95)

By the pricking of my thumbs,
Something wicked this way comes...

Krátkou povídku SOMETHING WICKED THIS WAY COMES publikoval Ray Bradbury již v květnu roku 1948 v časopisu Weird Tales. Přibližně o 15 let později se k tomuto námětu vrátil a rozpracoval jej do podoby románu, kterého se na celém světě prodalo celkem 18 miliónů výtisků. O zfilmování předlohy se v průběhu let ucházela celá řada režisérů včetně Genea Kelleyho, Stevena Spielberga, Sama Peckinpaha a Marka Rydella. K realizaci ale došlo ale až roku 1983 pod vedením Jacka Claytona (OUR MOTHER'S HOUSE), který ohledně hudebního doprovodu oslovil Georgese Deleruea, který pro film zkomponoval jednu z nejdramatičtějších kompozic své kariéry. Nahrávka byla dokončena a film čekaly první projekce pro vedení studia Walt Disney. Následné komplikace ale měly za následek četné dotáčky a přetáčení celých sekvencí, z nichž některé obstaral sám režisér Clayton, tak rovněž i k doplnění filmu o krátký prolog a další scény, které již vznikaly pod výhradním vedením trikových expertů Lee Dyera a Harrisona Ellenshawa. V neposlední řadě došlo k nahrazení Delerueovy původní hudby za novou kompozici, kterou na konci února 1983 nahrál v té době teprve 29-letý James Horner.

Rok 1983 byl v Hornerově kariéře mimořádně plodným a dokládá skladatelovy schopnosti plynule přecházet z žánru do žánru s mimořádnými výsledky. Tohoto roku se svého uvedení dočkalo celkem 9 snímků s Hornerovou hudbou, mezi nimiž nechěla ani řada jeho dnes již klasických děl jako KRULL, GORKY PARK, BRAINSTORM, TESTAMENT, UNCOMMON VALOR či THE DRESSER. Jeho verze SOMETHING WICKED THIS WAY COMES se rovněž řadí k nejdramatičtějším dílům ranné skladatelovy kariéry a nabízí působivou kompozici pro klasický symfonický orchestr, který doplňuje nejen stroj vydávající zvuk větru, zvony, ale i ženský pěvecký sbor, jehož role spočívá v dokreslení svůdnosti a magické moci karnevalu, jehož prostřednictvím tajemný Mr. Dark (ve vynikajícím podání Jonathana Pryce) nabízí obyvatelům malého zapadákova splnění jejich nejniternějších snů a přání. Ty se však záhy obrací v noční můry poté, co svůj štědrý dar vezme zpět a své oběti připraví o veškerou možnost užít ku příkladu znovu nabytého mládí. Již v samém začátku kompozice Horner představuje Darkovo téma, které poprvé zazní v průběhu Main Title v podání temných smyčců, sólové flétny, klavíru, perkusí, žesťů a zvuku větru a doprovází noční příjezd karnevalu do města. Darkovo téma se znovu objeví například v Magic Window (1:28).

Druhá rovina kompozice je o poznání odlehčenější a nabízí typické poklidné momenty v duchu Hornerovy tvorby první poloviny 80. let (viz rovněž DEADLY BLESSING či TESTAMENT). Základem této části kompozice jsou především smyčce, klavír, sólová harfa či flétna, smyčcové pizzicato a řada dalších zjemňujících prvků, jež doprovází řídké sekvence bezstarostného života dvojice chlapců (viz druhá polovina Main Title, The Boys Buy a Lightning Rod a End Titles). Jejich radovánky ale naruší příjezd Darkova karnevalu a jsou to právě tito dva chlapci, kteří se dozví o moci karnevalu a Darkových nekalých plánech, o nichž ostatní obyvatelé jejich zapadlého městečka nemají ani tušení. Následné události tak vedou nejen k jejich pronásledování Darkem a jeho věrnou čarodejnicí, ale rovněž i ke konfrontaci starého otce (Jason Robards) jednoho z nich a Mr. Darka v městské knihovně (The Library). Po většinu nahrávky se však Horner vyhýbá doslovnému využívání dvojice hlavních témat, ale svou hudbou spíše jen podkresluje individuální sekvence, které se nezřídka obejdou bez variování dříve ozkoušených postupů a často tak nabízí unikátní okamžiky, které se značně odlišují od zbytku velmi dramatické nahrávky. Celkovému vyznění alba se nejvíce vymykají skladby Side Show (doprovázející tanec exotických tanečnic), The Spiders a The Carousel, v níž Horner kombinuje source hudbu v typickém pouťovém duchu s pěveckým sborem a temnějšími podtóny, a doprovází scénu omlazení jednoho z Darkových věrných pomocníků.

SOMETHING WICKED THIS WAY COMES se více než 25 let a plným právem řadilo k nejžádanějším Hornerovým oficiálně nevydaným kompozicím. I když byl v době uvedení snímku do kin připraven přibližně 30 minutový master, k jeho vydání nikdy nedošlo a soundtrack byl až do dnešních dní dostupný pouze jako bootleg a izolovaná stopa na laserdiscu obsahující i četné postprodukční střihy. Veškerou možnost jejího oficiálního vydání mařila neochota zástupců Walt Disney Pictures ke spolupráci s nezávislými nahrávacími společnostmi, ke které došlo poprvé až loni, kdy Intrada Records uvedla na trh nahrávku Jerryho Goldsmithe pro snímek BABY: SECRET OF THE LOST LEGEND a v průběhu tohoto roku i trio Hornerových kompozic, mezi nimiž nechyběl ani tento dnes již dávno klasický titul. Další komplikace vydání spočívala v dostupnosti masterů, které byly nahrány jednou z četných technik, která velmi rychle vzala za své a byla vystřídána modernějšími postupy. Mastery tak musely být převedeny v současnosti jediným známým strojem využívající tento ranný digitální záznam a následně re-masterovány zvukovým mistrem Simonem Rhodesem ve studiích Abbey Road. I navzdory těmto četným komplikacím a relativnímu stáří nahrávky se jedná o technicky mimořádně kvalitní album, které konečně pokrývá jednu z četných prázdných položek Hornerovy velmi bohaté filmografie, z níž celá řada titulů na své první oficiální vydání dosud čeká.

P.S.: Pro zájemce videoukázka z filmu s Hornerovou hudbou (The Library) je dostupná zde.

Brainstorm

Aliens