• Hudbu složil: Tyler Bates
  • Dirigoval: Tim Williams
  • Orchestrace: Tim Williams, Ray Folguera
  • Nahrál: The Hollywood Studio Symphony, Hollywood Film Chorale
  • Produkce: Tyler Bates
  • Varese Sarabande 2008 (302 066 938 2)

Původní a dnes již plným právem klasická verze snímku THE DAY THE EARTH STOOD STILL inspirovala roku 1951 Bernarda Herrmanna ke složení jedné ze svých nejvíce experimentálních kompozic. I když byly v té době elektronické nástroje velmi často využívané, Herrmann poprvé využil větší skupinu těchto raných předchůdců syntezátorů a zvuk dvou thereminů a tří varhan zkombinoval se zvukem střídmého orchestru, kterému vévodila řada perkusí, rozsáhlá žesťová sekce, smyčcové trio a kytara. Nyní, prakticky o 60 let později, dostali v 20th Century Fox nápad oprášit tento námět a natočit novou verzi tohoto snímku. Režie byla svěřena velmi slibnému Scottu Derricksonovi, který na sebe roku 2005 strhl vlnu pozornosti svým vynikajícím hororem THE EXORCISM OF EMILY ROSE, a tak začalo alespoň v ojedinělém případě tohoto remaku svítat na lepší časy.

Hudební složka však připadla naopak Tyleru Batesovi (300, HALLOWEEN, DAY OF THE DEAD, DOOMSDAY či nadcházející očekávaný komiks WATCHMEN), který se v uplynulých letech stal zosobněním a jakýmsi dvorním skladatelem četných nechtěných remaků starších snímků. V souladu s obvyklým Batesovým standardem výsledná kompozice nabízí pouze funkční výplň, které vévodí výrazné perkuse, dunící žestě a elektronika. Pouze zřídka přichází ke slovu i pěvecký sbor a sólový vokál, které jsou příležitostně a vcelku originálně využity v rámci akční hudby. K zajímavějším skladbám se řadí National Security, This is not an Exercise, A Friend to Earth, Helen Drives, Helicopter Collision, Distress a Aphid Reign. V průběhu těchto skladeb jsou všechný výše zmíněné aspekty nahrávky kombinovány v jeden hudební celek, který je sice zpočátku relativně zajímavý, ale když i další skladby využívají identické schéma, počáteční překvapení se velmi záhy vytrácí. Akční hudba tak ve své převaze nabízí pouze chaotickou změť bicích, táhlých elektronických zvuků a občasných výrazných žesťů - všechny tyto potenciálně atraktivní prvky jsou však redukovány na pouhé zvukové odstíny, které se střídají podle momentálního rozpoložení skladatele a ten tak selhává ve vytvoření dostatečně kompaktních či naopak variabilních hudebních celků, které by směřovaly odněkud někam a vedly k hudebně logickému vyústění.

Zbytek kompozice nabízí pouhé hučení a další skladby, které spíše než hudební doprovod připomínají práci ruchařů. I když Bates do své kompozice podle přebalu CD začlenil i theremin (pravděpodobně jako pokus o poctu původní Herrmannově nahrávce), tento zvukově unikátní nástroj je v průběhu alba prakticky nerozpoznatelný. Řada tajuplných sekvencí je redukována na pouhé hučení prokládané občasným elektronickým klapáním či "osudovými" údery velkých bubnů. V ojedinělých momentech propojení těchto aspektů i funguje a hudba získává na několik krátkých okamžiků až hypnoticky éterický nádech (např. ucházející druhá polovina Do you feel Guilty?, Came to Save the Earth a Orb Rising - The Day the Earth Stood Still). V rámci temnějších podtónů je rovněž využito i sólové violoncello a jiné vokální efekty či sólové nástroje především hlubšího rejstříku (G.O.R.T., závěr Helicopter Collision). V rámci 28 skladeb album nabízí rovněž několik poklidných momentů, kterým dominuje elektronicky modulovaný sólový klavír a elektronika s občasnými strunami - tyto party zastupují I'm Staying, Cemetery a He's Leaving - v žádném z výše uvedených případů se však nejedná o plné rozvinutí tematického materiálu, ale o ryze funkční podklad obrazu.

THE DAY THE EARTH STOOD STILL (2008) je tak značným promrháním vynikajícího potenciálu a nezbývá tak na jedné straně doufat, že film dopadne o poznání lépe než jeho nezvládnutý až odfláklý hudební doprovod, a současně se opájet představou, jak by asi tento snímek dopadl, kdyby pokračovala velmi slibně zahájená spolupráce režiséra Scotta Derricksona a skladatele Christophera Younga. V případě takto atraktivní látky měl Tyler Bates vynikající příležitost poukázat ke svým schopnostem, jak v rámci akční hudby, tak i v žánru dramatu a tajuplných sekvencí. Bohužel jeho výsledná kompozice je jen dalším přírůstkem do čistě rutinních vod a další zmařenou příležitostí, jež plně dokládá schopnosti svého autora, jehož abstinující talent na podobné snímky zjevně nestačí.

Hudba *    Album **    Zvuk ****

Alien vs Predator

Disturbia