• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Tim Simonec, Michael Giacchino, Jack Hayes, Larry Kenton, Chad Seiter, Andrea Datzman, Brad Drecher, Cameron Patrick, Peter Boyer, Mark Gasbarro
  • Nahráno v The Eastwood Scoring Stage, Warner Bros.
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 975 2)

Podle vlastních slov již nějaký čas Michael Giacchino hledal projekt, který by mu umožnil podobnou míru experimentování jako jeho účast na televizním seriálu LOST. Remake kultovního seriálu LAND OF THE LOST ze 70. let, v němž lidé jezdí na dinosaurech a za asistence opičího muže bojují s rasou mimozemšťanů plánujících přes portál v časoprostoru ovládnout náš svět, se stal dokonalou příležitostí. Snímek mixující úzkou skupinu diváků pamatující tento vpravdě brakový seriál (viz úvod původního televizního seriálu) s komickými eskapádami Willa Ferrella, jež v některých případech film vytáhly až nad ratingovou hranici PG-13, však prošel bez zaslouženého povšimnutí a naší distribuci se po dvou odkladech nakonec zcela vyhnul a poputuje přímo na video. Pod režijním vedením Brada Silberlinga (CASPER, CITY OF ANGELS, LEMONY SNICKETT´S A SERIES OF UNFORTUNATE EVENTS) vytvořili kromě Ferrella hlavní lidské role Anna Friel (BATHORY, IRISH JAM) a Danny McBride (TROPIC THUNDER), kterým v maskované podobě zdatně sekunduje Jorma Taccone (Chaka), zatímco svůj hlas vůdci zákeřných mimozemšťanů propůjčil sám Leonard Nimoy.

LAND OF THE LOST představuje velmi obtížně definovatelnou kompozici, která na jedné straně navazuje na hudbu z původního televizního seriálu začleněním množství strun i variací titulní písně (Ready and Will), ale na straně druhé tyto aspekty modernizuje za použití občasných elektrických kytar (skladby A Routine Expedition, The Greatest Earthquake ever known, End Credits can Suck it a pár dalších v menším rozsahu) a rozsáhlého orchestru i pěveckého sboru, které dokreslují některé vrcholné dobrodružné okamžiky ve finále snímku. Hrdinská rovina nahrávky ale představuje pouze její zlomek a k jejímu rozvinutí dochází až v poslední třetině alba. Mezi tyto skladby se řadí Undercover Sleestak, If you don´t make it, it´s your own damn vault, Stakbusters a Crystal Clear. Ve zbytku alba Giacchino střídá experimentální momenty a akční sekvence, které jsou rámovány variacemi hlavního tématu či hrstkou vedlejších motivů.

Mezi nejvýraznější se pochopitelně řadí téma "Země ztracenců", které zazní již v samém úvodu první skladby a následně se prolíná celým albem až po své vrcholné provedení v závěru snímku (namátkou skladby Enik the Altrusian, The Crystal Cave, Never trust a dude in a Tunic, Mystery Cave Reunion či jeho monumentální variace dokreslující pochod armády Sleestaků: Sleestak Showdown). V rámci experimentálních a akčních sekvencí Giacchino využívá nejen bohatou sekci strun (čítající rovněž i banjo a ukulele), ale i rázné údery klavíru a rozsáhlou perkusní sekci, v níž nechybí množství harampádí, které z této nahrávky v některých okamžicích činí jakýsi odlehčený klon LOST. Aby podivných nástrojů nebylo málo, kromě elektrické basy nechybí ani mořské škeble, které v některých okamžicích nahrazují tradiční žesťovou sestavu. Mezi další plně rozvinuté prvky patří romantické téma Ricka a Holly (Food Coma for Thought, Never trust a dude in a Tunic, Holly mad as Sin, Crystal Clear a Mystery Cave Reunion), fanfáry s dusítky dokreslující Marshallův přerod v hrdinu (Food Coma for Thought a A New Marshall in Town) či rytmické téma této "rutinní" expedice.

LAND OF THE LOST představuje velmi pestrou a eklektickou kompozici, jejíž stylový rozsah je ještě umocněn odkazy a drobnými citacemi z klasických děl žánru sci-fi minulých desetiletí. Zatímco v rámci práce s perkusní sekcí a některými netradičními efekty je možné vystopovat zjevné odkazy ke Goldsmithově PLANET OF THE APES (především Chaka Chasedown), úvod skladby Matt Lauer can suck it naopak obsahuje zjevnou poctu Williamsovým CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND. Právě díky této své až stylové roztěkanosti, a navzdory preciznímu variování některých hlavních témat, představuje tento počin na samostatný poslech obtížněji docenitelné album, jehož kvality vyniknou především při znalosti jeho obrazového kontextu. Co si může neznalý posluchač pomyslet o "typických" 70s baskytarách podkreslených lehce jazzovým rytmem a banjem ve skladbě In Search of... Holly, která doprovází svérázné námluvy dvojice Sleestaků... Giacchinův soundtrack, stejně jako film sám, nebere sám sebe příliš vážně a díky své příležitostně až čiré naivitě a velmi specifickému smyslu pro humor představuje ideální látku kultovních proporcí a jeho stylová unikátnost se náležitě promítla i do Giacchinovy původní hudby, která sice není natolik přístupná jako jeho ostatní loňská díla, ale představuje o to unikátnější posluchačský zážitek.

Up

Star Trek

Lost: Season 2