24. Marley & Me (3:32)

TT 39:48

• Hudbu složil: Theodore Shapiro
  • Orchestrace: Pete Anthony
  • Produkce: Theodore Shapiro
  • Lakeshore Records 2008 (LKS 34053)

Rodinný snímek MARLEY AND ME vznikl na motivy populárního románu Johna Croogana, který na plátno převedl režisér David Frankel. Stejně jako u svého předchozího projektu (THE DEVIL WEARS PRADA) svěřil režisér hudbu Theodorovi Shapiro, pro kterého představuje tento soundtrack jeho teprve 5. na samostatném CD vydaný projekt - z celkových 40 snímků, na kterých se dosud podílel. Hlavní role vytvořili Owen Wilson a Jennifer Annistonová, kterým ve vedlejších rolích sekundují Alan Arkin, Kathleen Turnerová a jeden neurotický labrador, který má v průběhu let značný dopad na život dvojice hlavních aktérů.

Podobně jako v případě svých předchozích žánrových projektů se Shapiro vydal směrem kombinace klasického orchestru s četnými přednahranými prvky, které čítají celou řadu rozličných perkusí (moderních, elektronických i etnických) a různých forem kytar. Kromě těchto tradičních postupů se však skladatel vydal v některých skladbách o poznání vážnějším směrem a nabízí i několik sólových partů pro trubku (Obedience School), hoboj (vynikající It all Runs Together) či lesní roh (When It's Time). Ve větší části alba však dominují ozkoušené skladatelovy atributy, které dříve využil i ve svých populárních (byť povětšinou oficiálně nevydaných) kompozicích pro snímky jako THE DEVIL WEARS PRADA, STARSKY AND HUTCH, ALONG CAME POLLY či FUN WITH DICK AND JANE.

Jelikož se ale jedná především o rodinnou komedii (s prvky dramatu) je Shapirova hudba po většinu své délky značně odlehčená, svižná, hravá a příležitostně parodická - skladatel často využívá podobných atributů a pravidelně přepíná mezi hravějšími momenty a divočejšími nástupy orchestru, kytar a občas i pěveckého sboru (slibná, byť bohužel velmi krátká Leg Love). K nejlepším sekvencím se řadí skladby, v nichž skladatel kombinuje všechny zdánlivě nesourodé struny, perkuse, klávesy a elektroniku s živým orchestrem (Two Year Montage, All Good Dogs, Labor Pains, Snow, Heading Home a vynikající finálovka Marley and Me). Zajímavým zpestřením kompozice je rovněž i skladba Off to Ireland, v níž Shapiro využívá svižné houslové sólo, dřevěné perkuse a zvolna gradující orchestr - vše s typicky keltským nádechem.

Mírným nedostatkem kompozice je uspořádání alba, jehož dílčí sekvence se často vyvíjí podobným směrem, ale většina obsažených skladeb se svou délkou pohybuje pouze okolo jedné minuty a některé zajímavé nápady proto nemají dostatek prostoru ke svému zaslouženému rozvinutí. MARLEY AND ME při znalosti předchozích autorových počinů posluchače příliš nepřekvapí, ale současně ani neurazí a je velmi potěšující vidět, že se tento schopný začínající skladatel zvolna dočkává vydávání své práce na hudebních nosičích, což se mu až donedávna vyhýbalo. Kdyby se jen svého vydání konečně dočkaly i některé ze starších Shapirových kompozic pro snímky jako DODGEBALL: A TRUE UNDERDOG STORY či ALONG CAME POLLY.

Fool's Gold

Dennis the Menace

Mr. Magorium's Wonder Emporium