TT 71:20

• Hudbu složil: Andrew Lockington
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd
  • Produkce: Andrew Lockington
  • Verve Records 2008 (B001234702)

Začínající Andrew Lockington (SKINWALKERS, SAINT RALPH, CAKE) na sebe v létě 2008 upoutal pozornost velkoryse pojatou hudbou k dobrodružné JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH, jejíž doprovod nahrával v Londýně s rozsáhlým symfonickým orchestrem a pěveckým sborem, které dirigoval a aranžoval renomovaný Nicholas Dodd. V podobném duchu skladatel pokračuje i u svého druhého atraktivního projektu - CITY OF EMBER - který získal krátce poté, co byla odmínuta hudba, kterou pro film napsal původně najatý Douglas Pipes (MONSTER HOUSE). Snímek vychází z (v našich končinách nepříliš známé) populární dětské knížky, která vypráví o podzemním městě Ember. Právě v popisu fungování tohoto unikátního světa (a hereckém obsazení) leží největší síla výsledného snímku, jehož režie se ujal začínající Gil Kenan (viz animovaný MONSTER HOUSE).

Vzhledem k odmítnutí Pipesovy hudby nedlouho před uvedením filmu do kin neměl Lockington na svou kompozici příliš mnoho času. K tomu nejlepšímu, co CD nabízí, se řadí vynikající hlavní téma, které se poprvé představí v úvodní City of Ember Main Title (v čase 2:22) a v plné síle se vrací až v samém závěru kompozice ve skladbách jako Clockworks, Escape to Sunrise a především One Last Message. Zbytkem alba se hlavní téma prolíná pouze ve svých fragmentech, která však zazní v podstatné většině nahrávky. Mezi další atraktivní momenty kompozice patří akční skladby, které převažují v druhé polovině CD (viz poslední třetina Tunnels). K nejvydařenějším akčním sekvencím se rovněž řadí: Fugitives, Loris' Bike, Control Room a Water Wheel.

Zbytek CD přísluší některým vedlejším motivům a nenápadným sekvencím, které plní funkci pouhé výplně a ubírají nahrávce na atraktivitě. Lockington využívá pár vedlejších nápadů, které v podobě rytmizovaných smyčců a výrazných žesťů (First Day, Blackout, atd) představují některé vedlejší motivy, jež v první polovině alba převažují a představují nepříliš výraznou směs adekvátně dobrodružného materiálu prokládaného občasnými výpravnějšími prvky. Mírné zklamání z nepříliš vyvážené první poloviny spolehlivě zachraňuje polovina druhá (počínaje skladbou Map and Mole), která přináší celou řadu dramatických a akčních skladeb v podobném duchu, jako Lockington předvedl již u JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH. Těmto rozmáchlým a výpravným momentům vévodí rytmizovaný orchestr, rozmáchlé žestě a občasné pěvecké sbory (podkreslené pouze nenápadnou elektronikou).

CITY OF EMBER nabízí především vynikající hlavní téma, které v průběhu alba zazní v dostatečném množství variací a spolehlivě jej tak udrží pohromadě. I když je na výsledném albu velmi patrné, že Lockington neměl na svou kompozici příliš mnoho času, výsledkem je i přesto jedna z nejepičtějších symfonických kompozic roku 2008, jejíž finále se řadí k tomu nejlepšímu, co ve filmové hudbě přinesl loňský rok. Lockingtonově kompozici se dá sice opět vytknout přemrštěná délka výsledného alba, ale i navzdody všem těmto drobným výtkám, album stále zasluhuje silné 4* hodnocení. CITY OF EMBER působí podobným dojmem jako JOURNEY TO THE CENTER OF THE EARTH - a to jak v rovině uspořádání výsledného alba, tak i nevyváženosti kompozice, jejíž kvality jsou opět soustředěny až v poslední třetině nahrávky.

Journey to the Center of the Earth

The Golden Compass

Independence Day