TT 36:10

• Hudbu složil: Carter Burwell
  • Dirigoval: Carter Burwell
  • Orchestrace: Carter Burwell, Sonny Kompanek
  • Produkce: Carter Burwell
  • Lakeshore Records 2008 (LKS 34037)

Joel a Ethan Coenovi dodržují svůj obvyklý rytmus a uvádí každý rok jeden nový snímek. Jejich poslední projekt, BURN AFTER READING, je opět hvězdně obsazenou černou komedií o jednom disku obsahujícím paměti zhrzeného řadového agenta CIA (John Malkovich), který si souhrou náhod najde svou cestu až do rukou jednoho obyčejného zaměstnance posilovny (Brad Pitt), který se jej rozhodne s pomocí své přítelkyně vydírat. Všechny tyto zdánlivě nevinné události však vedou k odhalení celé řadě vedlejších postav a událostí, jež jsou možné pravděpodobně jen ve filmech od Coenů.

Stejně jako ve všech předchozích snímcích slavné dvojice složil hudbu Carter Burwell, který se svým minimalistickým mixem táhlých smyčů, klavíru, netradičních perkusí a nenápadných dechů v některých sekvencích vrací k FARGU, jehož variace se však prolínají většinou autorovy produkce. V dramatičtějších sekvencích naopak skladatel využívá nezvykle rozsáhlé perkusní sekce, která je podkreslena pozvolna gradujícími táhlými tóny hlubokých smyčců a občasné nenápadné elektroniky.

Burwell se jako obvykle výhýbá doslovnému sledování herecké akce či komponování individuálních hudebních témat pro jednotlivé postavy (což by v případě BURN AFTER READING a počtu podstatných postav vedlo ke značně nepřehledné kompozici) a spíše nenápadně podkresluje individuální scény, kterého jeho hudba pouze nezaujatě překlenuje, než aby je posouvala kamkoliv dál. K nejzajímavějším sekvencím, jež album nabízí, se řadí především skladby, v nichž Burwell kombinuje perkusně vystavěné sekvence s orchestrálními prvky - Night Running, Plan B, Breaking and Entering, Tuchman Marsh, Struggle for Ebullience a Earth Zoom. Nechybí ani autorovy typické poklidné momenty s využitím minimalisticky repetitivních smyčcových frází, klavíru, harfy a občasných dechů, které přichází ke slovu ve skladbách jako Higher Patriotism, Opportunity, Harry Looks for Love, After Loving a How is this Possible?. Střídání a variace těchto dvou základních postupů pak tvoří celé výsledné album, které se těmto dvěma stylům v žádném ohledu nevymyká.

BURN AFTER READING je dalším z řady typických burwellovských soundtracků. Nechybí obvyklý skladatelův klavír, táhlé smyčcové tóny ani četné perkuse (kterých je tentokrát přecejen o něco víc než tomu bylo v ostatních autorových kompozicích). I když je album rozděleno na celkem 23 skladeb, z nichž většina se délkou pohybuje pouze okolo jedné minuty, jedná se o kompaktní nahrávku, které ale při znalosti alespoň hrstky autorových dramatických kompozic posluchače příliš nepřekvapí.

In Bruges

Absolute Power

The X-Files: I Want to Believe