• Hudbu složil: Jerry Goldsmith
  • Dirigoval: Jerry Goldsmith
  • Orchestrace: Arthur Morton, Alexander Courage, Lebo M
  • Nahráno v Paramount Scoring Stage M, Culver City, CA
  • Produkce: Jerry Goldsmith
  • Epic Soundtrax 1995 (480938-2)

Nedlouho po veleúspěšném uvedení JURASSIC PARK do kin začala filmová studia masově zkupovat práva na další romány Michaela Crichtona - jedním z nich byl i jeden ze starších autorových románů - CONGO (vydané roku 1980) popisuje pátrání po ztraceném městě Zinj, které mělo ukrývat poklad v podobě vzácných modrých diamantů. Když ale první expedice skončila nezdarem a kompletní likvidací jejího osazenstva, byla narychlo připravena expedice druhá, kterou doplnil rovněž antropolog Peter Elliot (Dylan Walsh) se svou cvičenou gorilou Amy, lovec pokladů Herkermer Homolka (v kouzelně úlisném podání Tima Curryho) a lokální průvodce dobře znalý Homolkových nekalých praktik (Ernie Hudson). Město Zinj však střeží skupina agresivních šedých goril a jediné, co poskytuje klíč k jeho nalezení jsou noční můry Amy, která se sice snaží zavděčit svému páníčkovi, ale současně žárlí i na jeho zvolna propukající vztah s vedoucí celé expedice - mladou doktorkou Karen Rossovou (Laura Linneyová)...

Režie snímku byla svěřena Franku Marshallovi, který se prosadil především jako producent celé řady Spielbergových projektů, tak rovněž i jako neméně schopný režisér prostřednictvím dramatu ALIVE a hororu ARACHNOPHOBIA. Stejně jako v případě ALIVE měl hudební doprovod CONGA obstarat James Newton Howard, který v rámci své práce na snímku supervizoval výběr některých source skladeb a současně se i na jedné podílel autorsky. Souhrou následných událostí však Howard projekt v průběhu postprodukce opustil a na jeho místo nastoupil Jerry Goldsmith. O oficiálních důvodech této výměny nekolují žádné potvrzené informace - Howard v té době však z časových důvodů opustil přibližně půltuctu dalších projektů.

Goldsmithův soundtrack je založen na dvou základních motivech. Jednotícím prvkem nahrávky je důraz na rozličné etnické perkuse a flétny (a to jak živé, tak i samplovaných zvuků imitujících například pannovy flétny), které tvoří podklad všech na CD obsažených skladeb. Originálním prvkem je africký zpěv, který zazní v úvodu a závěru CD ve skladbě Spirit of Africa, na kterém Goldsmith spolupracoval s africkým hudebníkem Lebo M (viz rovněž i THE LION KING či TEARS OF THE SUN). O poznání zajímavější je však Goldsmithova akční hudba a četné variace hlavního tématu, které se poprvé představí v podání výrazných žesťů podkreslených složitými bicími rytmy a jen táhlými tóny smyčců v úvodní Spirit of Africa (čas 1:27). Svého plného provedení se hlavní téma dočká rovněž i v průběhu skladeb Amy's Nightmare, Kahega, Gates of Zinj a Amy's Farewell.

V rámci akční hudby pak Goldsmith využívá množství rozličně se prolínajících perkusí, které doplňují rytmické svižné smyčce a občasné ostinátní tóny žesťů. K nejvydařenějším akčním skladbám se řadí Amy's Nightmare, Bail Out, Crash Site a Gates of Zinj. Zbytek hudby je již o poznání odlehčenější a nabízí především hravé momenty pro roztomilé dovádění nemotorné Amy, v nichž skladatel využívá více elektronických efektů a svými etnickými prvky kombinovanými s elektronikou tak navazuje na svou kompozici pro BABY: SECRET OF THE LOST LEGEND. Nechybí typická Goldsmithova flétna a příležitostně až impresionistické sekvence v podání sólového fagotu. V rámci této roviny kompozice Goldsmith využívá řadu rozličných dřevěných dechů, které jsou pouze nenápadně podkresleny smyčcovou sekcí a všudypřítomnými africkými bubínky i tradičními západními dřevěnými perkusními nástroji - nechybí ani marimba. Tento styl kompozice zastupují skladby No Customs, Kahega a Amy's Farewell. Zbytek skladeb tak kombinuje oba hlavní aspekty kompozice v jeden celek a nabízí i několik tajemných sekvencí.

CONGO představuje řemeslně precizní kompozici, která se řadí k tradičním byť neselhávajícím Goldsmithovým kompozicím poloviny 90. let. Největší nevýhodou výsledného alba je tak délka velmi skromných 33 minut, která pokrývá přibližně polovinu ve filmu obsažené hudby. I když se CONGO neřadí k nejpestřejším Goldsmithovým kompozicím a pravděpodobně bylo pro autora zakázkou, které nevěnoval příliš pozornosti a bez větší námahy zkomponoval přesně, co se po něm žádalo, stále se řadí k posluchačsky velmi vděčným titulům. V kontextu Goldsmithovy tvorby se jedná o standardní, byť na současné poměry nadprůměrnou kompozici (navíc v dokonalé technické kvalitě), která díky své střídmé stopáži postrádá jakákoliv slabší místa a zároveň uteče velmi rychle. Bohužel až příliš.

Cirque du Soleil: Journey of Man

Medicine Man

Total Recall