TT 48:26

• Hudbu složil: Marcelo Zarvos
  • Dirigoval: Mike Novak
  • Orchestrace: Sonny Kompanek, Philip Rohman
  • Produkce: Marcelo Zarvos
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 947 2)

Televizní drama TAKING CHANCE pojednává o skutečných událostech okolo transportu v Iráku zabitého svobodníka Chance Phelpse na pohřební obřad v jeho rodném městě. V této produkci televizní stanice HBO vytvořil Kevin Bacon postavu plukovníka Michaela Strobla, který se přihlásí dobrovolně na transport neznámého řadového vojáka, který padl při rutinní misi v Iráku. Většina snímku pak sleduje jeho cestu z vojenské základny do jeho domoviny, vliv, který má jeho přítomnost na jeho spolucestující a následný pohřební obřad. Jako námět snímku posloužil scénář, na kterém se podílal rovněž skutečný Michael Strobl a hudební doprovod obstaral v posledních letech zvolna se prosazující skladatel brazilského původu Marcelo Zarvos (THE DOOR IN THE FLOOR, THE GOOD SHEPHERD).

Základem Zarvosovy kompozice je čistě klasický a rozsahově skromný symfonický orchestr. Kompozici vévodí velmi nenápadné hlavní téma připomínající mix nejlepších komorních prací Rachel Portmanové, Thomase Newmana a Michaela Nymana. Zarvos využívá podkladovou linii tvořenou minimalisticky repetivními strunami, klavírem a tahy hlubších smyčců, nad nimiž prostupuje hlavní linie tvořená četnými sólovými party - především dřevěných dechů. Momenty využívající hlavní téma (Main Titles, Some Gave All, Travel Montage) doprovází četné cestovní montáže, zatímco zbytek kompozice klade o poznání větší důraz na smyčcovou sekci, která mnohdy získává nádech blížící se až Barberovu Adagiu for Strings, známému například ze snímků jako PLATOON či THE ELEPHANT MAN. Oproti Barberovi je však Zarvosova kompozice o poznání umírněnější, smířlivější a v souladu s menším rozsahem využitého orchestru i komornější. K nejvydařenějším skladbám se řadí rovněž One Step Closer, Convoy, Taking Chance, Some Gave All, The Whole Town Came Out, The Family a His Witness. Kromě těchto klasičtějších momentů Zarvos ve své kompozici využívá i některé ambientnější postupy (viz Entering Dover), v nichž kombinuje nenápadnou elektrickou kytaru s klavírem a zbytkem orchestru.

TAKING CHANCE nabízí navzdory svému televiznímu zázemí velmi kvalitní kompozici, která využívá četných sólových partů kombinovaných s autorovými typickým minimalismem a řadí se k jeho nejvydařenějším dosavadním dílům. Nevýhodou tohoto alba je však opět jeho orchestrační a výrazová jednotvárnost, která dosud postihuje většinu Zarvosovy tvorby. TAKING CHANCE se však řadí k tématicky pestřejším, byť zcela typickým autorovým dílům v jeho tradičním žánru a kromě hlavního tématu skladatel naštěstí nabízí i hrstku vedlejších motivů a témat, které udržují jeho hudbu dostatečně variabiliní i na samostatný poslech. Pro příznivce minimalisticky vystavěných kompozic se však bude jednat o velmi kvalitní titul, který by neměl v žádném případě uniknout jejich pozornosti a představuje dokonalý úvod do zvolna se rozrůstající Zarvosovy diskografie.

Hart's War

In the Valley of Elah

Something the Lord Made