• Orchestrace: Arthur Morton
  • Nahrál: The National Philharmonic Orchestra
  • Sbor: The Ambrosian Singers
  • Nahráno v CTS Studios, Wembley, U.K.
  • Produkce: Jerry Goldsmith
  • Varese Sarabande 1982 (VCD 47231)

V průběhu své půlstoletí dlouhé kariéry v oblasti filmové hudby pracoval Jerry Goldsmith ve všech myslitelných žánrech hraného filmu. O poznání střídmější však byla jeho tvorba pro film animovaný, na kterém měl příležitost pracovat pouze dvakrát. Zatímco MULAN (1998) vynesla skladateli zaslouženou oscarovou nominaci, o poznání méně známější je jeho hudba pro animovaný snímek THE SECRET OF N-I-M-H (1982), který neprávem poněkud zapadl v kontrastu se slavnějšími autorovými kompozicemi. Tento snímek v režii debutujícího Dona Blutha (později AN AMERICAN TAIL, THE LAND BEFORE TIME a řada dalších) vznikl na motivy populární dětské knížky z pera Roberta C. O'Briena. Film vypráví vcelku jednoduchý příběh myší vdovy paní Brisbyové, jejíž jedno malé robě má zápal plic a hlavní hrdinka proto musí podniknout cestu do rozličných končin - nejprve aby našla lék, později aby zajistila přestěhování svého ohroženého domova do bezpečí. Na své cestě tak potkává celou řadu vedlejších postav, dozvídá se o okolnostech smrti svého manžela a zaplete si i do mocenských sporů hejna zmutovaných inteligentních krys.

Narozdíl od současných mnohdy až infantilních animovaných filmů THE SECRET OF N-I-M-H nabízí rovněž i celou řadu dramatických scén, které Goldsmith pokreslil (stejně jako v případě pozdější MULAN) velmi dospělým hudebním doprovodem. Tématickým základem soundtracku je píseň Flying Dreams, na které Goldsmith spolupracoval s textařem a zpěvákem Paulem Williamsem. Flying Dreams - The Lullaby v kontrastu s možným očekáváním není využita jako diegetická součást filmového světa, ale pouze podkresluje obraz. V kontrastu s pozdějšími Bluthovými snímky se tak nejedná ani v rámci této ojedinělé sekvence o muzikálovou vsuvku. Základem instrumentálního podkladu je řada partů v podání klavíru a harfy, které později přejímá sólová flétna a smyčcová sekce. Téma Flying Dreams se ve svých orchestrálních variacích prolíná podstatnou částí kompozice jak ve svých variacích v podobě goldsmithovské flétny či sólového violoncella (The Story of N-I-M-H, No Thanks), tak i v plném nasazení celého orchestru a pěveckého sboru (Main Title, The House Rising, Flying High / End Title).

Kromě těchto pohádkových poklidných skladeb nabízí hudba i několik hravějších sekvencí s důrazem na rozličné dechové trilky podkreslené smyčcovým pizzicatem. Tyto momenty (Athletic Type, In Disguise) jsou však v menšině a o poznání více prostoru přísluší dramatickým sekvencím, které svými svižnými krátkými žesťovými nástupy a nervózními smyčci připomenou některé tajuplné sekvence z druhé poloviny STAR TREK THE MOTION PICTURE či POLTERGEIST, kterého Goldsmith dokončil nedlouho před začátkem práce na THE SECRET OF N-I-M-H (viz například The Sentry Reel či Step Inside my House). Mezi nejpůsobivější dramatické momenty se řadí scéna, v níž nic netušící paní Bisbyovou sleduje mlsný pavouk (Step inside my House cca 0:55-1:25) či další dramatické sekvence jako Allergic Reaction, The Tractor, Moving Day a The House Rising.

Ze skladatelových slavnějších kompozic se THE SECRET OF N-I-M-H nejvíce blíží jeho hudbě pro pozdější LEGEND. Oproti ní je však stylově i tématicky pestřejší a kontrastu s očekáváním pošramoceným moderními animovanými snímky nabízí Goldsmith velmi dramatickou kompozici, ke které dle vlastních slov přistupoval jako k běžnému hranému snímku a velmi záhy odmítl jakkoliv upravovat svou techniku pro animaci či skládat hudbu, která by až otrocky sledovala obraz. Namísto toho využívá v průběhu kompozice celkem 8 základních hudebních témat, které průběžně variuje podle potřeby obrazu a změn prostředí. Narozdíl od LEGEND přináší tento snímek ryze symfonickou kompozici, v níž Goldsmith odložil v oné době tradiční elektronické experimenty a jeho hudba tak působí i v současnosti stále svěžím a nadčasovým dojmem. I v kontrastu s tak klasickými kompozicemi, které se dočkaly svého uvedení roku 1982 (NIGHT CROSSING, FIRST BLOOD, POLTERGEIST, THE CHALLENGE a INCHON) představuje Goldsmihova hudba pro THE SECRET OF N-I-M-H velmi originální kompozici, která se sice neřadí k těm nejlepším dílům svého plodného autora, ale řadí se bezesporu k nejlepším kompozicím, které kdy byly složeny jako doprovod animovaného filmu.

Hudba ****    Album ****    Zvuk ***

Harry Potter and the Goblet of Fire

Clash of the Titans