TT 53:12

• Hudbu složil: Michael Giacchino
  • Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Tim Simonec, Michael Giacchino, Chris Tilton
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Walt Disney Records 2009 (Itunes exclusive)

Michael Giacchino má v posledních měsících napilno. Nejen, že skladatelovy příznivce potěšilo vydání jeho hudby pro čtvrtou sérii LOST a nový STAR TREK, na obzoru je již vydání jeho kompozice pro filmovou verzi televizního seriálu LAND OF THE LOST s Willem Ferrellem a minulý týden byl do kin uveden nový snímek studia Pixar - UP, který je již třetím Giacchinovým projektem pro tuto produkční společnost, nyní pod záštitou Walt Disney Pictures. UP pojednává o cestě starého hlavního hrdiny za dobrodružstvím do Jižní Ameriky, kam se vydává s celým svým domem za pomoci heliem napuštěných balónků. V souladu s řadou dobrodružství, které hlavní hrdina prožívá, a z nichž jsou některá inspirována dobrodružnými snímky posledních 75 let, Giacchino svou hudbu vystavěl na bohaté kombinaci hudebních stylů od dobového jazzu až po moderní symfonické sekvence.

Oproti starším autorovým animovaným soundtrackům UP nabízí převážně poklidnou kompozici, jejíž těžiště leží na menším symfonickém tělese, jemuž vévodí sólové party pro klavír, občasné hravé dechy a poklidné smyčce. Giacchino představuje solidní hlavní téma, které moduluje v průběhu většiny nahrávky od četných sólových partů (od zmiňovaného sólového klavíru, přes violoncello, kytaru, harfu a občasnou flétnu) až po symfonické okamžiky v rámci dramatické roviny kompozice (využívající o poznání obsáhlejší orchestr), která se poprvé představí skladbou 52 Chachki Pickup. Právě v rámci dramatických sekvencí se Giacchino nechal inspirovat velkými dobrodružnými filmovými kompozicemi daného období. Mezi tyto sekvence alba se řadí například Canine Conundrum využívající bohatou perkusní sekci a gradující orchestr, pro kterou byl zjevným předobrazem Max Steiner se svou hudbou pro rituální sekvence v KING KONGovi. Naopak za rozmáchlejší variace hlavního tématu by se nemusel stydět ani Victor Young s AROUND THE WORLD IN 80 DAYS. V rámci dramatické části kompozice skladatel využívá již o poznání typičtější atributy své tvorby známé z většiny jeho posledních děl: svižné smyčcové figury, rázné žestě a rozličné perkuse. K vydařenějším dramatickým skladbám se řadí: Three Dog Dash, Escape from Mutz Mountain, Memories Can Weigh You Down, The Small Mailman Returns a Seizing the Spirit of Adventure.

I když UP nenabízí až natolik hektickou kompozici jako THE INCREDIBLES a RATATOUILLE, k jejím nejkouzelnějším místům se opět patří spíše poklidné sekvence, v nichž Giacchino variuje nostalgické hlavní téma, bez jehož variací nahrávka nabízí sice řemeslně kvalitní, i když poněkud jednotvárnou kompozici, která až příliš otrocky sleduje dění na plátně. Kromě častého střídání hudebních stylů a přechodu od poklidných momentů do zběsilejších hravých okamžiků, je mírným nedostatkem kompozice i uspořádání alba, které nabízí řadu přibližně minutových skladeb, jež nezřídka končí dříve, než se stihnou náležitě rozvinout a následující skladba se ubírá již jiným směrem. Pro příznivce stylově pestrých kompozic a Giacchinových hravějších děl pro pixarovské animáky se stále bude jednat o jeden ze zajímavějších letošních soundtracků, který by tak měli bez váhání zařadit do své sbírky (a zaokrouhlení výsledného hodnocení o jeden stupeň výše je pro tuto skupinu posluchačů rovněž další samozřejmostí).

P.S.: Soundtrack je v tuto chvíli dostupný pouze jako iTunes release a CD vydání není dosud plánováno i navzdory předpokládanému úspěchu snímku v kinech. Pokud i přesto chcete zkusit podpořit snahu o jeho vydání prostřednictvím (s nejvyšší pravděpodobností marné) petice, můžete tak učinit zde.

Elf

Star Trek

Dennis the Menace