TT 65:39

• Dirigoval: Brett Kelly, Brett Weymark
  • Orchestrace:Rossano Galante,Marcus Trumpp,Bill Boston,Dana Niu
  • Nahrál: The Sydney Scoring Orchestra, The Song Company
  • Nahráno v Trackdown Scoring Stage, Sydney
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 956 2)

Snímek KNOWING měl poměrně bohatou historii. V ranných dobách byl tento projekt připravován režisérem Richardem Kellym (opěvovaným tvůrcem kultovního DONNIE DARKA), který jej dovedl až do fáze kompletního scénáře a ranné preprodukce. Souhrou následných událostí, které zůstávají značně zamlžené, ale od projektu odstoupil a jeho místo převzal renomovaný Alex Proyas (THE CROW, DARK CITY, I ROBOT). Pod jeho vedením vytvořil Nicholas Cage roli středoškolského profesora, který spolu se svým malým synem vykopou kapsli, která skrývá kresby, které byly roku 1958 zakopány během zahájení provozu jejich školy. Mezi nimi se však nachází i list papíru popsaný zdánlivě náhodnými řadami čísel, který ale skrývá precizní přehled neštěstí, jenž se udála v posledních 50 letech. Tři z nich ale předvídají události, které se dosud nestaly a jedna série čísel popisuje neštěstí globálního měřítka. Řadový středoškolský matematik se tak pokouší starý text dešifrovat a neštěstí zabránit...

To, co by v rukou méně schopného režiséra bylo jen dalším snímkem v apokalyptickém stylu (viz žalostné THE HAPPENING) se s účastí Alexe Proyase stává jedním z nejočekávanějších snímků tohoto roku. Režisér se ohledně hudby opět obrátil na Marca Beltramiho. Jejich předchozí společný projekt do značné míry redefinoval skladatelův zvuk v oblasti akční hudby a vedl k počátku jeho spolupráce s Lenem Wisemanem (UNDERWORLD EVOLUTION, LIVE FREE OR DIE HARD) a Johnem Moorem (FLIGHT OF THE PHOENIX, THE OMEN, MAX PAYNE). Narozdíl od I, ROBOT, na kterém byl Beltrami nucen pracovat pouhých 17 dní, prací na KNOWING strávil poslední tři měsíce loňského roku a výsledný soundtrack nahrál v Sydney počátkem ledna 2009.

Nová Beltramiho kompozice pochopitelně neeliminuje tradiční atributy skladatelovy tvorby, ale tento unikátní styl dovádí až na hranice možností v mimořádně působivé kompozici, která se řadí k Beltramiho nejlepším a nejdramatičtějším dosavadním dílům. Namísto tradičního hlavního tématu skladatel využívá obsáhlý hudební celek tvořený směsí svižného smyčcového pizzicata rozčleněného na několik základních skupin, které se navzájem prolínají, a jež doplňují podobně rytmizované vpády žesťů, rozličných perkusí, kláves či sólová harfa - vše ve velmi vysokém tempu a s četnými obměnami rytmu. Tyto až herrmannovské momenty zazní ve skladbách jako Door Jam, Numerology, Loudmouth, New World Round, Thataway! a New York. V posledních dvou z nich pak některé linie přejímá dechová sekce, jejíž kombinace s členěnou smyčcovou sekcí představuje v Beltramiho tvorbě zcela nový směr.

I v rámci zbytku kompozice je příznačný důraz na rytmus, i když se jedná o spíše nenápadné, tajuplné a depresivní plochy (převažují hlubší smyčce a dechy) prokládané rytmizovanými údery velkých bubnů. Skladatel tentokrát využívá převážně klasický orchestr a elektronika je redukována na pouhé pulzování v pozadí či na efekty tvořící závěry hrstky skladeb. Četné unikátní efekty nabízí perkusní sekce (včetně vysokých tónů cymbálu) a elektronické žestě, které se nakrátko objeví ve skladbách Moose on the Loose a 33 (čas 2:24). Podobně redukovanou roli sehrává i skromný pěvecký sbor, který je při letmém poslechu nahrávky téměř nepostřehnutelný (viz například Main Title či závěr skladby Revelations) a je využit k doplnění monstrózního symfonického finále, které přináší poslední třetina alba (počínaje skladbami Trailer Music a Revelations). I když KNOWING představuje velmi dramatickou kompozici, v rámci alba se najde i několik lyričtějších okamžiků, které jsou tvořeny variacemi otcovsko-synovského tématu ve skladbách John and Caleb, Aftermath a John Spills či některými původními hudebními celky, kterým vévodí sólo pro dvě violoncella ve skladbách Not a Kid Anymore a Revelations. V rámci variací otcovsko-synovského tématu Beltrami využívá podkladovou linii tvořenou klavírem sjednoceným se sólovou harfou, které nenápadně obměňují jednoduchou frázi, nad níž se rozjíví hlavní smyčcová linie. Toto téma se svého nejčištšího provedení dočká ve skladbě Aftermath, zatímco v některých dalších se objevuje ve svých fragmentech.

KNOWING představuje velmi stylovou a originální kompozici, která se řadí k nejlepším a nejdramatičtějším dosavadním Beltramiho dílům. I při rozsahu autorovy tvorby v daném stylu nabízí toto album unikátní nahrávku (jejíž kvality jsou ještě umocněny dokonalou technickou kvalitou), v níž se skladatel vrací ke svým koncertním kořenům - konkrétně do roku 1991 a své skladby pro smyčcový kvartet, kterou dokončil během studií na Yale. Jednu větu této skladby skladatel již přepracoval pro rozsáhlou smyčcovou sekci u I, ROBOT ("Gigue" měla být původně použita jako doprovod závěrečných titulků, ale byla nahrazena výběrem z dalších částí filmu), zatímco její další věty se objeví jako source skladby ve snímcích MIMIC a I AM DINA, a další z nich se stala základem DEEP WATER. Kromě těchto dramaticky vystavěných sekvencí však album nabízí i několik poklidných skladeb a působivý závěr, v němž skladatel zvolna přechází od symfonického majestátu do rozmáchlého epického finále. I když toto album rozhodně nebude pro posluchače, kteří touží při poslechu vykonávat další aktivity, ale naopak pro příznivce inteligentní filmové hudby (jenž se vymyká zaběhaným dobovým konvencím), kterým toto album přinese mimořádný zážitek a jako takové se řadí k nesporným vrcholům jinak silně schématizované soudobé západní filmové hudby.

Live Free or Die Hard

I, Robot

Sphere