TT 51:10

• Dirigoval: James Horner
  • Orchestrace: Greig McRitchie
  • Nahrál: The London Symphony Orchestra
  • Produkce: James Horner
  • Intrada Records 1989 (Special Collection Volume 94)

Někdejší trikový specialista Joe Johnston debutoval jako režisér roku 1989 dobrodružnou komediií HONEY, I SHRUNK THE KIDS, která vypráví o šíleném vynálezci, který doma sestrojí stroj na zmenšování a při nehodě zmenší nejen své, ale i sousedovic děti, kteří souhrou následných událostí skončí v popelnici. Skupinka rozhádaných hrdinů musí spojit své síly a vydat se na dobrodružnou pouť přes zarostlou zahradu, která je z jejich pohledu neprůchodnou džunglí a nezřídka bojovat o holý život. Díky svému uvedení na sklonku roku 1989 v období Vánoc se snímek stal obrovským hitem, dosud nejúspěšnějším projektem pro skladatele Jamese Hornera (v rámci svých tržeb tento titul za sebou v povzdálí nechal i takové klasické hity jako ALIENS či oba skladatelovy STAR TREKy), a inspiroval i několik nepříliš povedených pokračování, které se obešly bez Johnstona i Hornera, jejichž spolupráce pokračovala u snímků THE ROCKETEER a JUMANJI.

Hornerův výsledný soundtrack střídá několik základních stylů. Tím převažujícím jsou náležitě ztřeštěné variace tématu rodiny Szalinských, respektive hlavy rodiny v podání Ricka Moranise. V průběhu těchto rytmizovaných sekvencí Horner pracuje s bohatou škálou perkusí, kterou rovněž dokresluje i nejrůznější harampádí a nechybí ani saxofony, které hudbě příležitostně dodávají manciniovský či rotovský nádech (Main Title, Strange Neighbors, Test Run, Flying Szalinski a řada dalších). O poznání posluchačsky atraktivnější jsou dobrodružné sekvence, které provází skupinu dětských hrdinů na cestě přes zahradu zpět domů. V těchto okamžicích Horner nabízí bohatou paletu stylů, které sahají od westernových okamžiků ve stylu Aarona Coplanda (Ant Rodeo), přes varhany, jež dokreslují nehostinnost prostředí v němž se ocitá skupina rozhádaných dětských hrdinů, až po chladné smyčce a flétnu shakuhachi, která dokresluje noční scény a nebezpečí skrývající se v tomto, jinak důvěrně známém, prostředí (A New World). V neposlední řadě nechybí ani několik akčních momentů (Scorpion Attack, Watering the Grass) a hrstka poklidných sekvencí v typickém duchu Hornerovy tvorby závěru 80. let (Night time, Lawn mower a Thanksgiving Diner), které svými poklidnými smyčci a sólem pro violoncello či pannovy flétny v žádném ohledu nepokulhávají za Hornerovou klasickou kompozicí pro o rok starší snímek WILLOW Rona Howarda.

HONEY, I SHRUNK THE KIDS je mimořádně pestrou kompozicí, která na své oficiální vydání čekala přesně 20 let, kdy byla vydána v nákladu 3000 kusů společností Intrada Records. I když je možné fragmenty této nahrávky vysledovat v hrstce následujících Hornerových kompozic pro dětské či komediální snímky přelomu 80. a 90. let, ve své době byly tyto postupy vcelku originální a do dnešních dní neztratily nic ze svého kouzla, ke kterému značnou měrou přispívá vynikající technická kvalita a precizní provedení Londýnským symfonickým orchestrem. HONEY, I SHRUNK THE KIDS se řadí k dnes již klasickým dílům Hornerovy diskografie a navzdory svému důrazu na komediální rovinu představuje velmi dramatickou kompozici, jenž střídá množství poloh a hudebních témat, které ji činí dostatečně zajímavou na samostatný poslech a pravděpodobně každý si tak v rámci její stopáže najde něco blízkého svému vkusu.

Little Monsters

The Journey of Natty Gann

The Spiderwick Chronicles