TT 31:16

• Hudbu složil: Georges Delerue
  • Dirigoval: Georges Delerue
  • Orchestrace: Georges Delerue, Jack Smalley
  • Produkce: Georges Delerue
  • Intrada Records 1988 (Special Collection Volume 98)

Rodinné drama MEMORIES OF ME pojednává o krátkém usmíření otce a syna, jejichž životní dráhy se rozdělily již před lety a teprve po svém infarktu se Abbie (Billy Crystal) rozhodne znovu spojit se svým tatíkem, hrdým statistou Abem (Alan King). Do dnešních dní již tento snímek spolehlivě zapadl, ale jediným co jej činilo zajímavým a diskutovaným i po letech byla hudba, kterou pro film zkomponoval v té době velmi pracovitý Georges Delerue. MEMORIES OF ME bylo roku 1988 jedním z celkem 10 snímků, na kterých Delerue ten rok pracoval, mezi nimiž nechyběly ani jeho již dávno klasické kompozice pro snímky LA REVOLUTION FRANCAISE a CHOUANS. V porovnání s těmito nespornými vrcholy Delerueovy kariéry nabízí MEMORIES OF ME o poznání odlehčenější kompozici, která byla dlouho dostupná pouze v podobě suity (tvořené skladbami End Title a End Cast), kterou Delerue nahrál v Londýně pro kolekci London Sessions.

Posluchače znalé pouze této suity překvapí styl kompozice, která nabízí mix tradičních autorových postupů, jež doplňují jazzové prvky, které zastupuje sólová trubka, klavír, baskytara, basové pizzicato a jazzové perkuse ve skladbách Main Title, Bedtime Dreams pt 2, Abe's Apartment a Pony Ride. Podobně netradiční je i mariachi hudba v Mexico využívající skupinu trubek, kytary a perkuse. Zbytek kompozice nabízí již tradiční Delerueovy postupy v jeho typických orchestracích. Důraz je kladen na smyčcovou sekci, sólový klavír, flétnu, klarinet či hoboj, které ve svých svižných variacích (Bedtime Dreams pt 1) mírně připomenou Delerueovu Oscarem oceněnou hudbu pro A LITTLE ROMANCE. Hlavní téma (Abbieho) se poprvé představuje až v páté skladbě Home Movies v podání sólového klavíru pouze nenápadně dokresleného smyčcovou sekcí. Ve svém klavírním podání však zazní pouze zřídka a v podobném duchu se vrací až ve skladbách El Pasadero, End Title a End Cast. Naopak ve skladbách jako Abe and Abbie do their thing je hlavní téma posazeno na jazzové spektrum nástrojů. Druhé hlavní téma (Abeovo) je posazeno na čistě klasický orchestr s převahou elegické smyčcové sekce a zazní ve skladbách Confrontation a End Cast. Poněkud sporné je pojmenování dvojice posledních skladeb. Zatímco End Title ve skutečnosti doprovází dojemné finále snímku, End Cast doprovází následující závěrečné titulky.

MEMORIES OF ME nabízí tak v zásadě ryze typickou Delerueovu kompozici, kterých na podobné precizní úrovni a podobném stylu v té době psal jak na běžícím pásu. Ve srovnání s jeho ostatními pracemi té doby však autor klade o poznání větší důraz na jazzové postupy, které se sice prolínaly i řadou jeho dalších tehdejších prací, ale málokdy v takové míře jako právě v MEMORIES OF ME. Pro Delerueovy věrné posluchače se jedná o nezbytné abum, které po více než 20 letech konečně zaplnilo další z mnoha tuctů mezer v jeho rozsáhlé filmografii. I přesto se ale jedná o poněkud předvídatelnou a rozsahově skromnou kompozici, která se řadí sice k lepším Delerueovým pracím, ale úrovně jeho nejlepších děl nedosahuje.

Hudba ****    Album ****    Zvuk ***

My Life

Open Window