performed by Dirk Powell
featuring Courtney Granger

TT 39:45

• Dirigoval: Marco Beltrami
  • Orchestrace: Bill Boston, Rossano Galante
  • Playtime 2009 (iTunes exclusive)

Detektiv Dave Robicheaux se poprvé objevil na stránkách románu The Neon Rain z pera Jamese Lee Burkeho. Jako pátý (z celkem 17 dosud vydaných) byl roku 1993 na trh uveden IN THE ELECTRIC MIST WITH CONFEDERATE DEAD, zatímco díl poslední vyšel minulý rok. Práva na zfilmování trojice Burkeho románů zakoupil Tommy Lee Jones, který režií snímku pověřil Francouze Bertranda Taverniera a výsledkem byl další problematický projekt, během něhož došlo k četným rozepřím mezi režisérem a vedením studia (údajně i s hlavní hvězdou/spoluproducentem Tommy Lee Jonesem). Jednu z mála bezproblémových oblastí ale představovala hudba. Zatímco dle vlastních slov byl Jones velmi spokojen se svou spoluprací a výslednou kompozicí, kterou pro jeho režijní debut THE THREE BURIALS OF MELQUIADES ESTRADA složil Marco Beltrami, i Tavernier se nechal slyšet, že na základě právě této kompozice toužil s Beltramim spolupracovat na tomto snímku.

Práce na výsledném soundtracku započaly již před samotným natáčením, kdy Beltrami na jaře 2007 supervizoval výběr a nahrávky některých ve filmu použitých skladeb. Vlastní kompozice byla dokončena až o rok později po řadě odkladů způsobených neshodami studia s režisérem Tavernierem, jejichž výsledkem byly i dva rozdílné střihy snímku při jeho uvedení. Zatímco ve Spojených státech uvedená verze (102 minut) se dočkala nepříliš kladného přijetí a putovala přímo na DVD a Blue Ray, v Evropě (117 minut) byl snímek uveden na několika festivalech s o poznání příznivějšími recenzemi. Základem kompozice se stala píseň La Terre Tremblante, na níž Beltrami spolupracoval s Louisianským zpěvákem Dirkem Powellem, která se svým pozvolným hypnotickým rozvojem (využité téma je rozvíjeno po spirále, kdy zvolna přibírá při svých minimalistických repeticích další a další roviny) a orchestračním spektrem stala základem řady instrumentálních skladeb a současně i představuje téma hlavní postavy - Louisianského detektiva Davea Robicheauxe (Jones) vyšetřujícího sérii nevysvětlitelných úmrtí v "jeho městě" během natáčení snímku z občanské války.

IN THE ELECTRIC MIST se řadí k Beltramiho nejunikátnějším pracím, jejímž základem je řada strunných nástrojů, které jsou podkresleny menším orchestrem a dalšími nástroji lokální provenience, mezi nimiž nechybí ani nenápadná tahací harmonika, četné perkuse, struhadla a další. Základem orchestrální části nahrávky je smyčcová sekce a dechy (především velmi výrazné sólo pro fagot) které získávají více prostoru ve vedlejším "mystery theme", které zazní například ve skladbách Out with N Word, The Confederate Dead End či The Wrapper. V rámci těchto sekvencí skladatel využívá svižné perkuse, které střídá smyčcové pizzicato, mystery motiv v podání svižných tahů smyčců a občasné nástupy dechové sekce s četnými sólovými party pro zmiňovaný fagot, trubku či dokonce i saxofon. Naopak lyrické Robicheauxovo téma se prolíná (v podání hoboje podkresleného nenápadnou smyčcovou sekcí či strunami) skladbami jako Shipwrecked (v podání dechů a strun), Dave in Action a The Portrait of Dave. Právě tyto momenty kompozice se řadí k jejím nejpůvabnějším sekvencím. Naopak skladba In the Electric Mist (podkreslující úvodní titulky) nabízí kontrapunkt obou hlavních témat, které se společně prolínají: mystery theme v rámci smyčcové sekce, téma Robicheauxe v rovině strun a houslového sóla.

IN THE ELECTRIC MIST je rozsahově skromnou kompozicí, která navzdory svému žánrovému zařazení do oblasti thrilleru nabízí na poslech velmi poutavou a současně i melodickou kompozici, která ale neopomíjí tradiční Beltramiho důraz na zkoušení nových postupů a představuje tak jeden z dosavadních nejunikátnějších letošních soundtracků. Výsledný dojem poněkud kazí jen zařazení dvojice písní, která narušují plynulost původní hudby, a její dostupnost, jelikož soundtrack se svého vydání dočkal (bez skladatelova vědomí) v Evropě pouze na iTunes a ve Spojených státech dosud nevyšel. Dle svých slov byl Beltrami s prací na tomto snímku velmi spokojen a klasické vydání své kompozice by uvítal. Není tak zcela vyloučeno, že se soundtrack v dohledné době dočká svého vydání i na americké půdě v podobě klasického CD nosiče, i když zatím neexistují žádné konkrétní plány na jeho vydání...

Hudba ****    Album ****    Zvuk ***

Knowing

3:10 to Yuma