TT 41:10

• Hudbu složil: Paul Haslinger
  • Dirigoval: Tim Davies
  • Orchestrace: Tim Davies
  • Produkce: Paul Haslinger
  • Intrada Records 2008 (MAF 7104)

Jméno Paula Haslingera vešlo do širšího povědomí především jako jednoho z členů hudebního uskupení Tangerine Dream (mezi dalšími členy nechybí rovněž pozdější filmový a televizní skladatel Christopher "Babylon 5" Franke), k níž se připojil roku 1986 (na sólovou dráhu se vrátil již o šest let později). Jeho filmová tvorba má své počátky až na přelomu milénia poté co Haslinger nejprve pracoval jako jeden z asistentů australského skladatele Graeme Revella u projektů jako THE NEGOTIATOR, LARA CROFT: TOMB RAIDER či PITCH BLACK, v nichž získal možnost zúročit své zkušenosti v oblasti elektronické hudby. Právě spolupráce s Revellem se stala do značné míry určující pro Haslingerův vlastní styl.

Snímek DEATH RACE je v pořadí již 28. Haslingerovým samostatným skladatelským počinem (řadu dalších položek jeho filmografie zabírá spolupráce s Tangerine Dream na některých filmových a televizních snímcích) a příliš se neliší od jeho předchozích akčních nahrávek jako SHOOT 'EM UP či v menší míře i první UNDERWORLD. Základem kompozice jsou především rozličné elektronické efekty, moderní perkuse kombinované s agresivními elektrickými kytarami, za které by se nemusel stydět ani Trevor Rabin. Album však zahajuje stylový úvodní prolog (občasné dialogy uvozují i některé další skladby), po němž teprve začíná Haslingerova "instrumentální" hudba. Zbytek kompozice spadá do značně předvídatelného mixu moderních elektronických efektů, elektronicky modulovaných akustických zvuků a rozličných formách elektrických a jiných kytar, které tvoří základ poněkud jednotvárné nahrávky, ze které vybočuje pouze několik málo skladeb. Mezi nejzajímavější tracky na albu patří například pozvolna gradující Prison Arrival či A Chance for Something Else, v níž je elektronika zajímavě zkombinována s menším orchestrem.

I když se DEATH RACE neřadí k nejpestřejším loňským soundtrackům, je jedním z dosavadních nejzajímavějších Haslingerových děl. I když většinu své délky udržuje stejný ráz a nepřináší nic, co by tu nebylo již nespočetněkrát dříve, Haslingerovi se úspěšně daří svou hudbu neustále nenápadně modulovat, a i když nepracuje s množstvím základních hudebních témat, je jeho hudba při pozorném poslechu mnohem zajímavější než díla řady jeho kolegů (především ve srovnání s DEATH RACE vynikne neumětelství a nezvládnutost takového IRON MANA). I přesto se však jedná o tendenční a velmi předvídatelný titul, jehož poslech je sice zajímavý, ale v současnosti, kdy vznikají podobné počiny jak na běžícím pásu, nepředstavuje nic víc než jen další variaci (byť jednu z těch zajímavějších) na již nespočetněkrát slyšené schéma.

Hudba **    Album ***    Zvuk ****

Ballistic: Eck Vs. Sever

Gone In 60 Seconds