• Dirigoval: Tim Simonec
  • Orchestrace: Tim Simonec, Michael Giacchino, Chris Tilton, Chad Seiter, Peter Boyer, Richard Bronskill
  • Sbor: Page LA Studio Voices
  • Nahráno v Sony Scoring Stage, Culver City, CA
  • Produkce: Michael Giacchino
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 966 2)

Po nepříliš kladném ohlasu a návštěvnosti předchozích dílů série STAR TREK se zdálo, že na tuto vesmírnou sérii studio Paramount již nadobro zanevřelo a po uzavření osudů členů posádky kapitána Picarda bylo dlouho otázkou, jakým směrem by se mohlo případné pokračování ubírat. Mezi zvažované a diskutované teorie (z nichž některé pravděpodobně spadají do roviny pouhé fanouškovské fixe) patřil například i přesun další televizní posádky (ENTERPRISE či VOYAGER) na filmové plátno. Po kladných ohlasech, se kterými se setkaly projekty J. J. Abramse (M:I 3, LOST, ALIAS a CLOVERFIELD), dostal tento původem televizní producent prakticky volné ruce ve výběru další látky. Jeho volba padla na STAR TREK, který Abrams nyní oživuje od základů a pojednává o prvních vesmírných misích kapitána Kirka, jeho setkání se Spockem a všemi dalšími (notně omlazenými) postavami známými z původní televizní série a prvních šesti filmů.

Podobně jako ve v případě všech svých starších projektů svěřil Abrams hudbu Michaelu Giacchinovi, jehož televizní a potažmo i filmovou kariéru pomohl nastartovat již v jejích počátcích. Giacchino strávil prací na hudbě k filmu řadu měsíců, během nichž dokončoval i některé další filmové a televizní projekty. I navzdory odsunu premiéry z původně plánovaného prosince 2008 až na minulý týden, Giacchino nahrával hudbu v Los Angeles již napodzim a kromě rozsáhlého orchestru (čítajícího 107 členů) ve své kompozici využil i dříve nepříliš využívaný pěvecký sbor (v menší míře našel uplatnění v některých sekvencích Eidelmanovy kompozice pro STAR TREK VI: THE UNDISCOVERED COUNTRY) v počtu 40 členů, který získá nejvíce prostoru ve skladbách Nero Death Experience, Nero Fiddles, Narada Burns a v závěrečné End Credits, v níž Giacchino konečně nechá svůj mimořádně rozsáhlý ansámbl náležitě rozeznít.

Základem kompozice je velmi flexibilní hlavní téma, které se představí již v úvodní skladbě Star Trek dokreslující úvodní loga. O poznání více prostoru však hlavní téma získává ve skladbách jako Hella Bar Talk, Enterprising Young Men či Nero Death Experience, Nero Fiddles, Narada Burns, That New Car Smell a End Credits (např. 5:47-7:19 a 8:11-8:43), kde zazní v podání celého symfonického orchestru. Ve svých variacích a fragmentech však zaznívá ve většina na CD obsažených skladeb až již v podání rytmického náznaku či občasných sólových partech (nevyjímaje například hoboj či lesní roh). Zbytek hudby nabízí především klasickou akční hudbu, v níž Giacchino využívá i některá další vedlejší témata - mezi nejvydařenější se řadí téma Romulanů - viz např. Nero Sighted (čas 0:45 a 2:54) či End Credits (5:04-45) v podání monstrózních žesťů podkreslených vojenskými (jindy dřevěnými) perkusemi a svižnými smyčcovými tahy. Naopak sekvence na Vulkánu (potažmo scény se Spockem) jsou doprovázeny sólem pro čínské housle erhu, které však díky redukci kompozice na polovinu na albu zazní pouze ve skladbě That New Car Smell.

STAR TREK představuje v zásadě moderní akční kompozici, která se příliš nevymyká Giacchinovým klasickým postupům známým z jeho nahrávek pro předchozí M:I 3, ALIAS či některé z jeho videoherních kompozic (ve sborové části např. THE SECRET WEAPONS OVER NORMANDY). Ve výsledku se jedná o až překvapivě subtilní kompozici, která sice nabízí vynikající hlavní téma, které ve svých variacích dokáže posluchače náležitě strhnout, ale zbytek kompozice působí nejen jak z jiného filmu, ale především z jiného žánru - a nikoliv jako velkolepá sci-fi, kterou STAR TREK vždy byl. Po většinu kompozice Giacchino drží orchestr až příliš zkrátka a nevyužívá dostupnou kolekci legendárního perkusisty Emila Richardse, se kterou si náležitě vyhrál v LOST. Je škoda, že Giacchino zcela nevyužil tuto mimořádnou příležitost a přišel s "pouze" dokonale funkční a precizně orchestrovanou dramatickou kompozicí, kterou završil suitou dříve obsažených momentů a velkolepým symfonickým aranžmá původního televizního tématu od Alexandera Courage. I když se STAR TREK nezařadí mezi nejlepší Giacchinova díla, stále se jedná o svěží a energickou nahrávku (v tradičně dokonalé technické kvalitě), která nepostrádá osobitost a ani některé velkolepější momenty. Největším a současně i jediným skutečně významným problémem kompozice je redukce délky alba na střídmých 45 minut, která je sice pochopitelné, ale současně ubírá kompozici na atraktivitě díky absenci některých dalších variací hlavních témat a zkrácení některých na CD obsažených skladeb. I přes tyto drobné výtky se stále jedná o kvalitní kompozici, která bohužel postrádá rozmáchlost svých předchůdců a nabízí převážně rytmicky orientovanou kompozici, která velmi úzce navazuje na Giacchinovu hudbu pro Abramsovu M:I 3. Pokud se pro vás tento soundtrack řadí mezi zajímavé nahrávky, není pochyb o tom, že STAR TREK jej bude následovat a v žádném ohledu za svým předchůdcem nepokulhává...

M:i:III

Lost: Season 1

Superman Returns