TT 43:09

• Dirigoval: James Horner
  • Orchestrace: Greg McRitchie
  • Nahráno v MGM Scoring Stage, Culver City, CA
  • Produkce: James Horner
  • Intrada Records 1985 (Special Collection Volume 103)

Polovina 80. let značila v tvorbě Jamese Hornera přelomové odbobí, které bylo nejen ve znamení jeho prvních kritických úspěchů (nominace na Oscara za ALIENS), ale především i v obměně žánrového spektra volených projektů. Převažující sci-fi snímky, horory a občasné thrillery začaly zvolna nahrazovat snímky spíše rodinného zaměření a bylo to právě v této době, kdy skladatel odmítl pracovat na hudbě k Verhoevenovu krvavému historickému dobrodružství FLESH+BLOOD a raději začal volit o poznání komornější látky, mezi nimiž nechyběly ani dnes již klasické snímky jako COCOON a THE JOURNEY OF NATTY GANN. Právě prostřednictvím této dvojice snímků Horner definoval nový styl své tvorby a současně se staly formulí pro jeho následující dobrodružné a rodinné snímky po celá 80. léta a v jistých permutacích atributy tohoto stylu skladatel rozvíjí až do dnešních dní.

Oba výše zmíněné snímky se svého uvedení dočkaly roku 1985. Zatímco COCOON se právem zařadil mezi klasiku žánru, THE JOURNEY OF NATTY GANN se podobná míra pozornosti po filmové stránce vyhnula. Po hudební stránce snímek vešel ve známost nejen jako jeden z nejžádanějších Hornerových nevydaných soundtracků, ale současně i nepříliš věhlasně jako další z celé řady nepoužitých kompozic Elmera Bernsteina, jehož hudba byla dokončena, nahrána a následně odmítnuta. O událostech okolo této výměny skladatelů a konkrétních Hornerových podmínek při práci na nové hudbě nekolují žádné potvrzené informace a zatímco Bernsteinův soundtrack byl dlouhou dobu dostupný jako bootleg a v červnu 2008 vydán v rámci kolekce společnosti Varese Sarabande (obsahující jeho rovněž Bernsteinovy nepoužité nahrávky pro snímky GANGS OF NEW YORK a THE SCARLET LETTER), Hornerova kompozice na své vydání čekala ještě o necelý rok déle, kdy byla vydána společností Intrada Records v limitované edici čítající pouhých 2500 kusů.

Hornerovy posluchače znalé kompozic jako zmiňovaný COCOON, AN AMERICAN TAIL či THE LAND BEFORE TIME příliš nepřekvapí styl výsledné nahrávky, v níž skladatel využívá bohatou smyčcovou sekci, která je podkreslena četnými strunami, které spolu se sólem pro harmoniku hudbě příležitostně dodávají až lehce coplandovský westernový nádech (Into Town a Rustling). Většina nahrávky však nabízí Hornera v jeho typické dobrodružně-pohádkové poloze - od úvodní Main Title, přes romantické téma Natty (začínající Meredith Salengerová) a Harryho (rovněž začínající John Cusack), přes dojemné okamžiky loučení (Leaving, Goodbye, Farewell a Locked Up) až po finále v typickém disneyovském pozitivním rodinném duchu (Reunion - End Credits). Horner prokládá svou kompozici příležitostnými sólovými party pro trubku, flétnu či sólovou kytaru a po celou délku kompozice se vyhýbá jakýmkoliv prvkům, které by snímek situovaly do doby hospodářské krize 30. let. Namísto těchto momentů skladatel nabízí vynikající dobrodružnou nahrávku, která sází na čistě klasický orchestr doplněný strunami, které v některých nejvydařenějších momentech alba pozvolna gradují v pozadí a teprve postupně se k nim přidává zbytek rozsáhlého orchestru. Mezi tyto sekvence se tak řadí Main Title, Freight Train, Getting There či Riding the Rails. THE JOURNEY OF NATTY GANN je i jedním z prvních Hornerových soundtracků, v němž využil japonskou flétnu shakuhachi - tentokrát k vykreslení vlka, který Natty doprovází na její cestě (viz The Forest).

Během téměř 25 let, co tento zapomenutý klenot Hornerovy rozsáhlé filmografie čekal na své vydání, byly ztraceny mastery kompletní nahrávky a tak výsledné vydání od společnosti Intrada vychází převážně z Hornerova vlastního masteru, který byl připraven pro vydání v době uvedení snímku do kin, k jehož vydání ale nikdy dříve nedošlo. Těchto úvodních 33 minut ve vynikající technické kvalitě doplňuje čtveřice bonusových skladeb s mírně proměnlivou zvukovou kvalitou. I když je poněkud škoda, že se tento mimořádně kvalitní soundtrack nedočkal svého vydání v kompletní podobě, kterou by zcela jistě zasluhoval, ale možná i právě zásluhou své nekompletnosti nabízí THE JOURNEY OF NATTY GANN velmi silné album, která představuje plně postačující a dokonale reprezentativní průřez jednou z nejlepších Hornerových dobrodružných kompozic.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

Star Trek II: The Wrath of Khan

Bridge to Terabithia