• Dodatečná hudba: Lucio Godoy
  • Dirigoval: Benjamin Wallfisch
  • Orchestrace: Benjamin Wallfisch, Dario Marianelli
  • Nahráno v Air Lyndhurst Hall, London
  • Produkce: Dario Marianelli, Maggie Rodford
  • Warner Music Spain 2009

Pro příznivce Daria Marianelliho byla poslední léta velmi strohá. Po oscarovém úspěchu s ATONEMENT skladatel sice dokončil hrstku dalších projektů, z nichž většina stále čeká na své uvedení do distribuce. Jediným na hudebních nosičích vydaných titulem v posledních dvou letech byla jeho další spolupráce s Joe Wrightem THE SOLOIST, pro který však Marianelli z větší části pouze adaptoval skladby Ludwiga van Beethovena a Johanna Sebastiana Bacha. Jeho prvním skutečně významným projektem je až letošní španělské historické drama AGORA, v němž hlavní roli staroegyptské filosofky a astronomky Hypatie z Alexandrie vytvořila Rachel Weisz. Zatímco pro většinu svých starších snímků složil režisér Alejando Amenábar hudbu sám, v případě AGORY se obrátil na Marianelliho, kterému s pár minutami source hudby sekundoval španělský skladatel Lucio Godoy (INTACTO).

Do časů pádu Římské říše zasazené drama, vyprávějící o vztahu Hypatie s otrokem Davusem v období přerodu staroegyptské kultury (způsobeného nástupem křesťanství), představuje dosud nejrozmáchlejší Marianelliho dílo. Skladatel pochopitelně neopomněl celou řadu lokálních prvků, které zastupuje jak etnický vokál (jehož kombinace se smyčcovou sekcí připomene jeho starší díla IN THIS WORLD či SAUF LE RESPECT QUE JE VOUS DOIS - viz např. skladby Have you ever asked yourself, Alexandria, Hypatia's Last Walk a fragmenty řady dalších), ale i ve zbytku nahrávky Marianelli využívá bohatou škálu etnických nástrojů od dechů (duduk nevyjímaje), zvonků, perkusí a strun, které jsou doplněny rozsáhlým symfonickým orchestrem a neméně obsáhlým smíšeným pěveckým sborem. I když soundtrack postrádá výrazné jednotící téma, právě zásluhou posazení většiny skladeb na podobné orchestrační spektrum, mísící blízkovýchodní nástroje se západním orchestrem, působí jako celek dostatečně kompaktním dojmem a to i v případě čistě etnické skladby Orestes' Offering, kterou pro film složil výše zmíněný Lucio Godoy.

K vrcholům alba se řadí skladby, v nichž Marianelli využívá plný symfonický orchestr a pěvecký sbor (se slovy i bez), které svou epickou rozmáchlostí připomenou to nejmonumentálnější z V FOR VENDETTA - zde doplněné až o goldenthalovskou žesťovou sekci a monstrózní mužské sborové zpěvy (skladby jako An Insult to the Gods, What do the Skies see?, Two Hundred Thousand Books, As Christian as you are či The Skies do not Fall je bez váhání možné zařadit k naprostým vrcholům soudobé filmové hudby). Podobně vynikající jsou symfonické okamžiky, v nichž skladatel pracuje s krystalicky čistým orchestrem, který příležitostně doplňují rozličné sólové party (The Miracle of Bread, Aristarchus the Visionary, The Rule of the Parabolani, If I could just unravel this a The Truth is Elliptical), které svou vzájemnou kombinací připomenou to nejlepší z Debneyho soundtracků THE STONING OF SORAYA M. a PASSION OF THE CHRIST a nezřídka získávají velmi romantický nádech (vynikající The Rule of the Parabolani).

AGORA sice nepředstavuje tématicky nejpestřejší Marianelliho dosavadní dílo, ale co se škály obsažených emocí a stylového i orchestračního rozsahu týče, jedná se o jedno z jeho dosud nejlepších a nejmohutnějších děl. Výslednému albu k vyššímu hodnocení schází pouze hladší propojení výrazným jednotícím tématem, což však lze stěží skladateli zazlívat, když se sám nechal opakovaně slyšet, že využívání leitmotivů pro individuální postavy a situace nikdy nebylo jeho cílem a tento prvek je již nedílnou součástí jeho osobitého přístupu k filmové hudbě. I přes tento drobný nedostatek AGORA nabízí bohatou škálu emocí a hudebních stylů zasazených do atraktivního blízkovýchodního etnického hávu. I navzdory nespočetnému množství Marianelliho předchůdců v dané oblasti AGORA působí velmi svěžím a originálním dojmem a přináší jednu z nejrozmáchlejších kompozic posledních let, která dokládá, že některé z nejlepších současných filmových kompozic vznikají na španělské půdě (či alespoň pro tamnější produkce).

Hudba ****    Album *****    Zvuk *****

Troy

Atonement