• Dirigoval: Brian Tyler
  • Orchestrace: Brian Tyler, Dana Niu, Robert Elhai, Brad Warnaar, Andrew Kinney, Pakk Hui
  • Nahrál: The Czech Philharmonic
  • Nahráno v Smečky Soundstage, Praha
  • Produkce: Brian Tyler
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 983 2)

V pořadí již čtvrtý díl zdánlivě nekonečné série FINAL DESTINATION vypráví tentokrát o skupince hrdinů, kteří uniknout krvavému masakru na automobilovém závodišti a smrt jim kráčí v patách, aby vyrovnala skóre. Poněkud vyšeptalá série se snaží o ozvláštnění začleněním 3D efektů a inovací v podobě skutečnosti, že vize hlavní postavy nejsou omezeny jen na úvod snímku, ale objevují se i v případě postupně likvidovaných přátel hlavního hrdiny, kterým se podařilo uniknout úvodní nehodě. Po smrti Shirley Walkerové (1945-2006), jejíž hudební doprovod k prvním třem dílům je možné zařadit mezi moderní klasiku hororového žánru, přejal u čtvrtého dílu otěže Brian Tyler, který pochopitelně vychází z původního hlavního tématu, jehož variacemi je protkána celá výsledná kompozice.

Jak už v to v rámci konvencí žánru "tupá vyvražďovačka pro blbý" bývá zvykem, základem je hlasitá směs rozličných perkusních efektů, rázných žesťů, svižně švidlajících smyčců a občasné elektroniky (která hudbě dodává náležitý "drive"), jenž podkresluje tyto čistě efektní plochy a dodává jim tak iluzi ucelenosti. Větší část Tylerovy nejnovější kompozice spadá bohužel do tohoto stylu a řadí se k jeho nejhorším dílům posledních let. Výsledný poslech zřídka osvěžuje hrstka poklidných sekvencí v podání sólového klavíru (či kytary), smyčců a příležitostně užité elektroniky (ucházející skladby Memorial, Moment of Joy a krátké fragmenty některých dalších), ale ani ty nejsou natolik zajímavé či originálnní, aby dokázaly zachránit výsledné album od podprůměrného hodnocení.

Tylerově kompozici se po technické stránce pravděpodobně nedá příliš co vytknout a jedná se vcelku o obstojnou nahrávku, jejíž největší slabinou je, že ani zdaleka nedosahuje Tylerova žánrového standardu (pro srovnání DARKNESS FALLS, ALIENS VS PREDATOR: REQUIEM či CONSTANTINE), ale především i namísto vynikajících plíživých sekvencí v úvodních částí trilogie se přesouvá zcela jiným směrem a zakomponování původního hlavního tématu tak působí nezřídka rušivě až násilně (vrcholem je úvodní The Final Destination využívající agresivní elektrické kytary). Výsledný poslech rovněž příliš nezachraňuje ani statičnost celého alba, které po celou svou délku setrvává na stejné půdě a nabízí občasné variace hlavního tématu v podání skupiny violoncell, jež jsou prokládány agresivnějšími nástupy celého orchestru - vše stále dokola a prakticky s nulovými obměnami. Pokud už tak toto album někomu doporučit, pak pouze skalním Tylerovým příznivcům, kterým umožní zkrátit čekání na jeho velmi slibně vypadající kompozici pro nový thriller F. Garyho Graye (THE NEGOTIATOR) LAW ABIDING CITIZEN, k jejímuž vydání by mělo dojít v horizontu několika týdnů u společnosti Downtown Records.

Hudba **    Album ***    Zvuk ****

Cursed

Disturbia