TT 63:11

• Hudbu složil: John Ottman
  • Dirigoval: Jeffrey Schindler
  • Orchestrace: Jeffrey Schindler, Larry Groupé, John Ashton Thomas, Frank Macchia, Jason Livesay, Kevin Kliesch, Rick Giovinazzo
  • Produkce: John Ottman
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 989 2)

Jako námět pro počítačově animovaný snímek ASTRO BOY posloužila komiksová série Osamy Tezuky, který ji začal vydávat již v polovině minulého století. Hlavním hrdinou je malý chlapec, který zemře při nehodě a je jako robot oživen svým geniálním otcem, který mu dá do vínku superschopnosti, z nichž některé by mu mohl závidět i Superman. Jeho životní dráha, tvořená učením o lidstvu a emocích, je nakrátko narušena, když se celé Metro City ocitne v nebezpečí a je to právě ASTRO BOY, který jako jediný může věcem vrátit jejich řád... Hudební doprovod dostal na starost John Ottman, který tak poprvé pracoval na animovaném snímku a současně i získal příležitost vrátit se ke svým rozmáchlejším kompozicím poté, co několik posledních let strávil prací na Singerově VALKYRII a thrilleru ORPHAN v produkci Joela Silvera.

Ottman svůj soundtrack nahrával v Londýně v prestižním Abbey Road 1, kde se sešel rozsáhlý symfonický orchestr, který dále doplňuje hrstka elektronicky vytvořených efektů (např. v Blue Core Pursuit připomínající efekt definující SILVER SURFERa) a smíšený i dětský pěvecký sbor, které společně dali vzniknout jednomu z nejmonumentálnějších soundtracků loňského roku. Základem nahrávky je chytlavé hlavní téma, které se představí již v úvodní Opening Theme a v plné síle se vrací až v závěru alba (Theme from Astro Boy). Ve zbytku nahrávky se hlavní téma objevuje v celé řadě fragmentů a krátkých variací, ale pouze zřídka se dočká plného rozvinutí. Kromě těchto hrdinských okamžiků Ottman pro film složil i celou řadu hravých sekvencí (využívajících rovněž i saxofony a rozličné haraburdí v rámci perkusní sekce - Meeting Trashcan či akordeón I Love Robots) a rytmických motivů, které doprovází některé komické scénky a četné akční sekvence. I v těchto momentech se však Ottman pravidelně vrací ke svému hlavnímu tématu, které drží výsledné album pohromadě. Nechybí ani několik poklidných minut v podání tradičního orchestru, který příležitostně uvozují sóla pro violoncello, harfu či lesní roh. Velmi zajímavou je i skladba Reluctant Warrior, jejímž zjevným inspiračním zdrojem jsou Rozsovy skladby doprovázající scény z Colossea v BEN HURovi. O poznání netradičnějším je závěrečný bonus "Robots are our Friends" (informercial), který ve filmu plní roli source hudby a představuje převážně elektronickou skladbu doprovázející jeden z reklamních spotů propagujících roboty v Metro City.

Z cekových 90 minut původní hudby se na výsledné album dostalo 65 minut, které v dokonalé technické kvalitě pokrývají většinu nejdůležitějších momentů z filmu. Stejně jako v případě ostatních Ottmanových komiksových kompozic představuje ASTRO BOY velmi seriózní a dramatickou nahrávku, a to i navzdory skutečnosti že byla napsána pro animovaný film. Jedinou nevýhodou alba je časté přepínání mezi rytmickou akcí, hravými okamžiky a variacemi hlavního tématu, kterému se bohužel nedostává dostatku zaslouženého prostoru. Všechny tyto drobné výtky ale spolehlivě vyvažuje druhá polovina alba, které prezentuje z větší části hrdinské a monumentální sekvence, v nichž skladatel využívá celý 95-členný orchestr i oba pěvecké sbory. ASTRO BOY tak v kontextu Ottmanovy tvorby v žádném ohledu nepokulhává za jeho předchozími žánrovými kompozicemi a nabízí velmi atraktivní nahrávku řadící se k nejlepším soundtrackům druhé poloviny loňského roku.

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer

Superman Returns

Fantastic Four