un Poivron Confit (1:02)

TT 40:18

• Hudbu složil: Klaus Badelt
  • Orchestrace: Christopher Carmichael, Jeff Toyne
  • Produkce: Klaus Badelt
  • Universal Music 2009 (5322114)

Hudbu k francouzskému snímku LE PETIT NICOLAS měl původně obstarat Frédéric Talgorn, který však projekt opustil z blíže nespecifikovaného důvodu a na jeho místo (ostatně stejně jako v případně DRAGON HUNTERS) nastoupil Klaus Badelt, pro kterého tento snímek představuje ojedinělý výlet do oblasti podobného rodinného filmu s důrazem na dětského hlavního představitele. Malý Nicholas vznikl na základě série populárních knížek z pera Reného Goscinny (mj. tvůrce Astérixe), které ve Francii vycházely v letech 1956-1964 s ilustracemi Jean-Jacquese Sempého, a jenž vypráví často naivně humorný příběh malého chlapce vyrůstajícího ve Francii 50. let.

Badelt se vydal tentokrát směrem menšího ansámblu nástrojů, kterému vévodí rozličné formy strun, malých bubínků, vibraphonu, rachtačky, zvonků na kole, akordeónu a v neposlední řadě i pískání, které obstaral virtuózní Geert Chatrou. Tento nezvyklý a povětšinou velmi svižný mix nástrojů je pouze zřídka dokreslen hrstkou rytmických smyčců a smyčcového pizzicata. Tradiční orchestr v průběhu alba přichází ke slovu pouze na hrstku okamžiků či nenápadně doplňuje zbytek netradičního ansámblu. LE PETIT NICOLAS se tak v rovině využitých nástrojů a celkové osobitosti řadí k nejoriginálnějším Badeltovým dosavadním dílům, ale bohužel tato stylová originalita není podtržena dostatečným rozvojem a skladatel pouze příležitostně ozvláštňuje paletu využitých nástrojů jejich doplněním o nástroje východní (shakuhachi) či naopak ryze francouzské provenience. Hlavní motiv se naopak prolíná řadou skladeb ať již v podobě výše zmíněného pískání či četných sólových partů v provedení smyčcových či dechových nástrojů (i všudypřítomných strun).

LE PETIT NICOLAS je tak poněkud statickým albem, které po celou svou délku udržuje identický ráz, a to i navzdory četným sólovým partům, které příležitostně oživují některé skladby (housle v Générique, violoncello v Neuf Mois, saxofon v Je Vais Avoir un Petit Frère!, dětský sbor např. v Un Jeu Drôlement Compliqué, který v kombinaci se zvonkohrou získává až lehce edwardovský nádech, či westernová Une Balade En Forêt a "dálnovýchodní" Gangster-A-Louer). Výsledný poslech částečně zachraňují i ojedinělé poklidné momenty (Les Filles c'est pas Intéressant, Rivalités Fraternelles), které ale nemají příliš dlouhého trvání. Badeltova hudba není v žádném případě vyloženě nezajímavá a i navzdory své jednotvárnosti nabízí několik chytlavých momentů, které se však příliš neliší od zbytku okolní hudby a svým vtíravým švihem a nástrojovým obsazením může na některé posluchače působit nejen vlezle a vykalkulovaně, ale příležitostně i otravně. Výsledné album tak bude vhodné především pro Badeltovy věrné fanoušky, kterým předvede zcela novou stránku jeho stylové palety či příznivcům hudby z animovaných grotesek a ranných děl Dannyho Elfmana, které tento počin nezřídka připomene v řadě svých nejsvižnějších sekvencí.

Rozhovor s Klausem Badeltem o tomto soundtracku

Elf

Horton Hears a Who!