• Hudbu složil: Ilan Eshkeri
  • Dirigoval: Andy Brown
  • Orchestrace: Robert Elhai, Jeff Toyne, Ilan Eshkeri
  • Nahrál: The London Metropolitan Orchestra
  • Produkce: Steve McLaughlin
  • EMI Records 2009 (5-099969-676222)

Letošní vcelku kladně přijaté historické drama THE YOUNG VICTORIA vypráví, jak již název napovídá, o mládí královny Alžběty, počátcích její vlády a vztahu s princem Albertem. Ve filmu se sešla britská herecká smetánka (Paul Bettany, Miranda Richardsonová, Jim Broadbent či Thomas Kretschmann v roli belgického krále Leopolda), která zdárně sekunduje dvojici hlavních představitelů (Emily Bluntová a Rupert Friend). Režie snímku se na základě spíše idealizujícího scénáře Juliana Fellowse chopil Jean-Marc Vallée a hudbu obstaral v posledních letech velmi pilný Ilan Eshkeri, kterému tento snímek umožnil do své partitury opět zakomponovat celou řadu klasických skladeb. Základem Eshkeriho hudby je klasický orchestr složený z 22 houslí, 8 viol, 6 violoncel, 4 kontrabasů, 4 lesních rohů, 1 trubky, 2 trombónů, harfy, klavíru/celesty a perkusí.

Kromě variací celé řady klasických kompozic, jejichž seznam je obsažen v závěru této recenze, složil pro film Eshkeri i hrstku základních témat pro dvojice titulcích postav a jejich romantický vztah. Většina nahrávky však představuje rozličné variace děl skladatelů jako Georg Friderich Handel, Johann Strauss, Franz Schubert, Henry Purcell či Antonín Dvořák, jejichž kompozice se v některých případech prolínají více skladbami, obohacují tak tématický rejstřík. Variace klasiky současně povyšují album nad soudobý doprovod k podobnému historickému romantickému dramatu. Pokud už hledat v posledních letech srovnání s Eshkeriho kompozicí na stylové úrovni, nejblíže bude pravděpodobně nahrávka Cliffa Eidelmana THE BEAUTICIAN AND THE BEAST, v níž se skladatel nechal inspirovat díly východoevropských klasiků a zkomponoval i některé původní taneční sekvence ve vídeňském duchu. Většina Eshkeriho kompozice se odvíjí v romantickém/klasickém/dobovém duchu a jediné zdramatizování představuje dvojice skladeb Constitutional Crisis a Riot, které svým perkusním základem, nad nímž minimalisticky graduje zbytek orchestrální linie, připomene skladbu Lamia's Lair ze STARDUST, i když se v tomto případně pochopitelně odvíjí v o poznání komornějším duchu.

THE YOUNG VICTORIA se řadí k dosud nejlepším Eshkeriho dílům, i když osloví spíše příznivce klasické hudby, kterým nebudou vadit četné citace přesahující hranice stylové pocty. Album současně nabízí dosud nejdojemnější Eshkeriho kompozici a k jeho nejvydařenějším okamžikům se řadí sekvence, v nichž skladatel pracuje se svým hlavním romantickým tématem (Archery, Rainy Gazebo, Marriage Proposal, Honeymoon, Assassin a Victoria and Albert), jehož variační rozptyl sahá od sólového klavíru, harfy, violoncella či flétny až po nástupy celého orchestru, které nahrávce nezřídka dodávají až lehce pohádkový nádech. THE YOUNG VICTORIA představuje velmi svěží, byť nepříliš originální kompozici, která se řadí k nejlepším letošním soundtrackům a současně i na špičku dosavadní Eshkeriho skromné diskografie.

POZN.: Klasické skladby, jejichž variace se objevují v uvedených skladbách:
- "1", "6": Zadok the Priest - Coronation Anthem No. 1 (Georg Friderich Handel)
- "4": Waltzer a la Paganini (Op. 11) (Johann Strauss I, arranged by Ilan Eshkeri)