TT 37:47

• Dirigoval: James Horner
  • Nahráli: James Horner, Randy Kerber, Ian Underwood
  • Nahráno v CBS Audio Post
  • Produkce: James Horner
  • Intrada Records 1990 (ISE-1034)

Letošní rok je možné bez váhání označit za rok Jamese Hornera. Nikoliv však zásluhou množství nových projektů, jejichž počet se letos na vánoce rozroste o jediný titul, na kterém však skladatel strávil prací rok života, ale především zásluhou společnosti Intrada Records, která v rámci svého katalogu uvedla na trh nejen dlouho očekávané tituly JOURNEY OF NATTY GANN, SOMETHING WICKED THIS WAY COMES a HONEY, I SHRUNK THE KIDS, ale i některé skladatelovy menší kompozice pro snímky, které znal málokdo (HOUSE OF CARDS) či prakticky nikdo (EXTREME CLOSE-UP). Právě posledně jmenovaný titul má své pevné místo v Hornerově filmografii jako jedna z jeho posledních prací pro televizi (po EXTREME CLOSE-UP následovala pouze jediná epizoda TALES FROM THE CRYPT: CUTTING CARDS), ale i jako jeho druhá spolupráce s renomovaným režisérem Edwardem Zwickem (GLORY, LEGENDS OF THE FALL, COURAGE UNDER FIRE), který u tohoto snímku zastal roli producenta a podílel se na jeho scénáři.

Tento prakticky neznámý televizní film Petera Hortona (DIRTY SEXY MONEY) vypráví o vzniku domácího videa, které z množství natočeného materiálu kompiluje dospívající David (Morgan Weisser), aby vzdal holt své matce, která se zabila při automobilové nehodě. Při prochází záznamů však odkrývá i některé dříve netušené skutečnosti, které poněkud posunou chápání jejího života a současně i okolností její smrti. V rámci tohoto komorního dramatu se skladatel vydal podobným směrem jako v případě svých žánrově spřízněných kompozic přelomu 80. a 90. let. Základem nahrávky je sólový klavír, který doplňují táhlé tóny syntezátorů a občasné samplované dechy, které hudbě dodávají náležitě snový nádech a svým hypnotickým zvukem připomenou z Hornerovy diskografie tituly jako FIELD OF DREAMS, CLASS ACTION, THE CHUMSCRUBBERS či nedávný LIFE BEFORE HER EYES. Hlavní téma se představí v úvodní skladbě, zatímco v ostatních již nedosahuje plného rozvinutí a je pouze příležitostně načrtnuto v podání samplovaných dechů či klavírních variací. V plné podobě se objeví znovu až v samém závěru kompozice, kdy se k dřívějšímu ansámblu přidávají rovněž i panovy flétny, sólová harfa a hrstka živých smyčců převážně hlubšího rejstříku.

EXTREME CLOSE-UP byla do dnešních dní zcela neznámá kompozice, jejíž základem je převážně sólový klavír. Většina hudby není lineární a představuje tak promyšlené a spíše impresionisticky meditativní variace na hlavní téma, které se samo o sobě prolíná v čisté podobě pouze hrstkou skladeb, zatímco ve svých fragmentech a variacích zazní ve všech ostatních. I když se Horner v některých svých žánrových kompozicích vydal podobným směrem jako v případě tohoto titulu, EXTREME CLOSE-UP se řadí k vydařenějším autorovým dílům v této oblasti a je tak poněkud škoda, že snímek (i navzdory velmi kladným ohlasům) poněkud zapadl a nebyl nikdy uveden v jiné podobě než na televizních obrazovkách. Soundtrack se svého vydání dočkal v limitované edici 1500 kusů a byl vyprodán první týden po svém uvedení do prodeje.

Changeling

Field od Dreams

The Life Before Her Eyes