performed by Leona Lewis

TT 78:08

• Dirigoval: James Horner, Jasper Randall
  • Orchestrace: J.A.C. Redford, Nicholas Dodd, James Horner, Gary Thomas, Jon Kull
  • Produkce: James Horner, Simon Rhodes
  • Atlantic Records 2009 (521681)

Jen stěží by se našel v moderní filmové historii snímek, který by na sebe poutal tolik pozornosti jako dlouhodokončovaný AVATAR Jamese Camerona. Režisér sám se nechal opakovaně slyšet, že důvodem četných odkladů prací na tomto projektu byly technologické otázky, které limitovaly jeho možnosti, a jež teprve nedávno pokročily do stádia, aby mu umožnily přivést jeho vizi na filmová plátna bez nezbytných kompromisů. Pouhé chvástání, které již tolikrát vedlo ke zklamání, má však Cameron ve zvyku dodržet a AVATAR tak slibuje zlatý hřeb letošní filmové sezóny. Podobně je tomu i s hudbou, na které James Horner pracoval poslední rok a půl a jednou z podmínek jeho smlouvy byla i exkluzivita práce pouze na tomto projektu. Skladatelovi fanoušci se tak v poslední době dočkali pouze jeho kompozice pro drama THE BOY IN THE STRIPED PAJAMAS, kterou dokončil již před dvěma lety a následující měsíce svého života a kreativity věnoval výhradně Cameronovu eposu. Nahrávání probíhalo v podobně rozsáhlém časovém horizontu jako vlastní příprava a realizace tohoto snímku. Již na jaře letošního roku Horner začal nahrávat četné vokální, perkusní i strunné nástroje (z nichž některé byly vytvořeny speciálně pro tento projekt), jejichž party často přepisoval a upravoval, aby udržel krok s rapidně se měnící střihovou skladbou. Nahrávání tak pokračovalo až do poloviny listopadu, kdy Horner v Los Angeles dokončil poslední minuty ze své partitury dlouhé jako film sám.

Díky enormnímu rozsahu kompozice, jak co se délky, tak i četných vokálních a instrumentálních sólových partů týče, představuje 78 minut dlouhé album pouze zlomek Hornerovy masivní partitury a v některých momentech je patrná mírná zkratkovitost a důraz kladený na hudbu přibližující svět obyvatel planety Pandora, který Horner vykreslil množstvím strunných i vokálních prvků, které sahají od dětského (Becoming one of the People - Becoming one of the Neytiri), ženského i mužského vokálu až po celý pěvecký sbor bezeslov podkreslený rozličnými etnickými perkusemi, pannovými flétnami i vibratem píšťal, přes elektronicky vytvořené efekty (blížícími se stylu new age) až po sólové housle. Hornerovo hlavní téma se poprvé představí ve čtvrté minutě skladby Jake Enters his Avatar World a v rozličné podobě se dále prolíná většinou skladeb. Svou etnickou základnou AVATAR navazuje na Hornerovy kompozice jako MIGHTY JOE YOUNG a APOCALYPTO, které připomene jak specifickou barvou sborových partů, tak i četnými expresivními vokálními efekty. Svým hypnoticky snovým zvukem ale představuje nový směr a řadí se k nejpůsobivějším letošním nahrávkám, jejíž kvality ještě umocňují sborové zpěvy, které poprvé získají textový základ ve skladbě Jake´s First Flight.

V kontrastu s poklidným hypnotickým zvukem Na´vi Horner nabízí perkusně a žesťově vystavěnou hudbu doprovázející scény lidských uchvatitelů, jejichž přítomnost se sice projevuje již v první skladbě CD, ale v plném provedení zazní až v druhé polovině CD v rámci skladeb jako Scorched Earth, Quaritch, The Destruction of Hometree a náležitě monstrózní finále v podobě více než 11minutové skladby War, v níž skladatel kombinuje všechny aspekty kompozice do náležitě strhujícího celku. War představuje suitu tvořenou výběrem sekvencí ze závěrečné bitvy a je nesporným vrcholem CD. V jejím rámci Horner pracuje jak s klasickým orchestrem, militaristickými perkusemi a velkými bubny, tak začleňuje i nenápadnou elektroniku a sborové zpěvy. Tato skladba tak stěží najde srovnání jak v rámci autorovy rozsáhlé diskografie, tak i moderní akční hudby, v níž se podobná energičnost a koherentní práce s podobně rozsáhlým ansámblem nachází pouze zřídka.

AVATAR nejspíš v rozporu s očekáváním není po tematické stránce vyloženě rozmanitou nahrávkou. Namísto práce s řadou hlavních témat a motivů skladatel pracuje spíš s rozličnými efekty a náladami, které dokreslují fantastické scenérie planety Pandora. Navzdory svému tématickému omezení AVATAR nabízí náladově pestrou nahrávku, která rovněž nepostrádá hrstku vynikajících vedlejších témat, které se v průběhu alba objevují pouze jedenkrát (viz např. strhující závěr Gathering all Na´vi Clans for Battle či příjezd do Na´vi vesnice v čase 5:17 skladby Pure Spirits of the Forest). Jedinou nevýhodou alba je tak zjevná zkratkovitost, kdy například přechod mezi dramatickým finále po krátkém epilogu v závěrečný popsong Leony Lewis (I See You) působí mírně rušivě. Je však přesto potěšují najít podobně propracovanou kompozici, která nabízí skutečnou strukturu, má svůj počátek, střed a náležitě působivý závěr, a není tak jen pouhou kolekcí útržků řazených za sebe v nahodilém pořadí. I když AVATAR není bezchybný a v jeho rozsáhlé stopáži se objevují některé důvěrně známé autorovy postupy, i přesto nabízí náležitě působivý poslech, který jej řadí na samý vrchol letošní soundtrackové nadílky a jeho kvality v rámci západní produkce nového tisíciletí jen stěží najdou srovnání, natožpak konkurenci.

Love in the Time of Cholera

The Perfect Storm

Braveheart