• Hudbu složil: A.R. Rahman
  • Dirigoval: Matt Dunkley, Tim Davies
  • Orchestrace: Matt Dunkley, Kaz Boyle
  • Nahráno v Sony Scoring Stage
  • Produkce: A.R. Rahman
  • Relativity Records 2009 (500131)

Loňský oscarový vítěz A.R. Rahman (SLUMDOG MILLIONAIRE, ELIZABETH: THE GOLDEN AGE) pokračuje v dobývání Hollywoodu. Jeho novým počinem je hudba a hrstka původních písní k romantické komedii COUPLES RETREAT, kterou společně napsali představitelé dvojice hlavní rolí Vince Vaughn a Jon Favreau. Snímek pojednává o 4 manželských párech, z nichž jeden je v posledním tažení a rozhodne se tak vypravit do tropického ráje, který nabízí unikátní program jak utužit rozpadající se manželství. Háček ale spočívá v tom, že v zájmu získání skupinové slevy se na výlet musí vydat všichni a "dobrovolný" program není ani zdaleka tak dobrovolný, jak by se mohlo zdát. Na světlo tak vyplouvají problémy i ostatních párů, jejichž zdánlivě pevná manželství se začínají otřásat ve svých základech.

Rahmanovou úlohou bylo podpořit dvě roviny snímku. Zatímco romantická linie nahrávky se řadí k náležitě okouzlujícím počinům a skladatel využívá klasický symfonický orchestr s důrazem na smyčcovou sekci a občasné sólové party pro struny a klávesy ve skladbách Jason and Cynthia Suite, Tour of the Villas, The Waterfall, Jason and Cynthia Piano Theme a Animal Spirit, zbytek nahrávky již připadá komediálním sekvencím, které postrádají náležitou invenci a představují tak ryze standardní podkres filmového obrazu. V rámci komediální části kompozice skladatel nabízí variace rytmických motivů v podání orchestru redukovaného na hrstku nástrojových skupin, které se vzájemně prolínají a doplňují. Rahman svou hudbu příležitostně ozvláštňuje využitím některých havajských bicí, čínských houslí erhu a vokálních efektů a gongů tibetské provenience (viz hudba doprovázející nástup vrchního guru v podání Jeana Reno: Meeting Marcel). Původní instrumentální hudbu doplňuje source skladba Luau Johna O´Briena a trio původních písní, z nichž je bezesporu nejvydařenější Sajna, jejíž variace se prolínají i hrstkou instrumentálních skladeb - viz např. kytarová linka v Tour of the Villas a závěrečná Animal Spirit, která dokládá Rahmanův nesporný talent při kombinování nesourodých nástrojů do náležitě koherentního celku.

COUPLES RETREAT představuje vcelku předvídatelný počin, který nepostrádá specifické kouzlo a řadí se k hrstce fungujících aspektů tohoto nepříliš povedeného snímku. V rozporu s moderními žánrovými kompozicemi je překvapivá škála hudebních stylů, které toto průměrně dlouhé album nabízí. Rahman pro snímek zkomponoval jak ryze romantické variace svých hlavních témat v podání krystalicky čistého orchestru, tak i hrstku hravých okamžiků využívajících nástroje převážně tichomořské a asijské provenience. Originální vsuvkou je skladba Salvadore, blížící se flamencu, která využívá kytary, tleskání a pár prolínajících se hlasů v náležitě španělském zabarvení. I když nahrávce občas na atraktivitě ubírají některé komediální okamžiky, i v těchto sekvencích Rahman využívá několik vedlejších motivů (např. perkusně-smyčcová rytmika skladby Sharks) a jeho hudba ani v tomto případě není nezajímavá, ale zůstává svěží a při samostatném poslechu atraktivní po značnou část své stopáže. I když se album neřadí k nejlepším letošním soundtrackům, stále se jedná o kvalitní nahrávku, která si své příznivce zcela jistě najde.

Nights in Rodanthe

Gone Baby Gone

Surf's Up