• Hudbu složil: Richard Marvin
  • Dirigoval: Nick Glennie-Smith
  • Orchestrace: Bruce Fowler, Suzette Moriarty, Kevin Kaska, Walt Fowler, Ken Thorne
  • Nahráno v Sony Scoring Stage, Newman Scoring Stage
  • Produkce: Richard Marvin
  • Lakeshore Records 2009 (34111)

Nepříliš vydařený sci-fi thriller Jonathana Mostowa SURROGATES představuje dosud největší příležitost pro televizního veterána Richarda Marvina (SIX FEET UNDER), který s režisérem spolupracoval již na snímcích FLIGHT OF BLACK ANGEL a U-571. V jejich nejnovějším společném projektu vytvořil Bruce Willis postavu detektiva Toma Greena ve světě budoucnosti, v němž jsou lidé zavřeni v bezpečí a pohodlí svého domova a na svět vychází jen v podobě robotických náhradníků. Běh událostí ale začne nabírat spád, když je syn vynálezce náhradníků zabit spolu se svým robotickým protějškem a je na Greerovi, aby vylezl z bezpečné své ulity a během vyšetřování dalekosáhlého spiknutí riskoval vlastní život... SURROGATES v řadě ohledů až podezřele připomínají Proyasův snímek I, ROBOT a to ani zdaleka ne jen zasazením do budoucnosti a jejím designem, ale rovněž i obsazením Jamese Cromwella do role otce robotů a celkovým vyzněním hudebního doprovodu, který rovněž dokresluje řada elektronických prvků, jež nelze než srovnávat s Beltramiho nápadně podobným předchůdcem.

Většinu Marvinovy kompozice je možné rozdělit do dvou základních stylů. Úvod alba přísluší mysteriózním a tajuplným sekvencím, které jsou vykresleny za použítí jednoduchého motivu neustále omílaného sólovou harfou, ke které se zvolna přidávají táhlé tóny žesťů, elektronické perkuse a náležitě rytmizovaný orchestr. Hlavní téma se poprvé objeví v čase 0:57 skladby Drive to Club a následně se prolíná většinou nahrávky, která pokrývá pouze zlomek hudby obsažené ve filmu. Tajuplné sekvence zazní ve skladbách jako Drive to Club, Cam's Apt / Greer's Apt a dokreslují jak scény předcházející vraždě, tak i sledují cestu detektiva zvolna sbírajícího důkazy. Akční část alba je tvořena skladbami jako Warant Received / Foot Chase, Operation Prophet, T-Bone Stone Zapped a Shift Enter, v nichž skladatel využívá celý více než stočlenný orchestr s důrazem na táhlé tóny hřímající žesťové sekce a vyšších smyčců, zatímco hlubší smyčce a perkuse dodávají hudbě náležitý rytmus a tempo, které je ještě umocněno všudypřítomnou elektronikou a nenápadnými elektrickými kytarami. Skladatel nabízí rovněž i pár poklidných minut v podání sólového klavíru podkresleného orchestrem ve skladbách I want you a Aftermath, jež doprovází snahu hlavního hrdiny o překonání rodinného traumatu.

Z hlediska řemeslného lze stěží Marvinově kompozici něco vytknout. Jedná se o bohatě instrumentovanou moderní nahrávku v typicky hollywoodských intencích, jejíž největší slabinou je až otrocká inspirace temp trackem a skladatelova nezkušenost v rámci akční hudby, která postrádá nejen osobitost, ale i cokoliv co by ji učinilo zajímavou na samostatný poslech. Jediným zajímavým a původním prvkem je práce s elektronikou a několika hlasy v úvodní skladbě CD, která je v jeho stopáži ojedinělá a do celkové koncepce příliš nezapadá. Dalším nedostatkem je absence náležitého vrcholu, ke kterému by předchozí skladby směřovaly a výsledné album tak představuje kolekci individuálních útržků, které sice obstojně ladí dohromady, ale postrádají náležité propojení a gradaci v rámci celkové struktury alba. SURROGATES jsou tak pouze průměrnou a předvídatelnou nahrávkou, která nedosahuje jak kvality žánrových předchůdců, tak ani úrovně Marvinovy vynikající kompozice pro Mostowovu U-571.

State of Play

I, Robot

2012