TT 44:12

• Hudbu složil: John Debney
  • Dirigoval: John Debney
  • Orchestrace: Brad Drechter, Frank Bennett, Mike Watts, Andrew Kinney, Chris Klatman, Kevin Kaska, Pete Anthony, Mike Kramer, Jonathan Burtz, Jeff Atmajian
  • Produkce: John Debney
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 982 2)

Dětský snímek ALIENS IN THE ATTIC kombinuje hranou akci s počítačovou animací a vypráví příběh členů jedné rodiny, jejíž nejmladší musí svést bitvu s invazí mimozemšťanů toužících ovládnout náš svět, o čemž starší nemají ani ponětí a výsledkem je tak množství komických situací, které potěší především dětského diváka. John Debney v průběhu své kariéry pracoval na celé řadě dětských snímků, mezi nimiž nechybí ani některé z jeho nejlepších kompozic jako WHITE FANG 2, LITTLE GIANTS či ELF. Nejnovější přírůstek do Debneyho bohaté diskografie je ale o poznání stylově roztěkanější než většina jeho předchůdců.

Album zahajuje rytmická kombinace množství elektronických efektů, Ondes Martenotu a klasického orchestru, které do značné míry připomenou to nejlepší z Elfmanových kompozic pro MEN IN BLACK. Druhá skladba, doprovázející úvodní titulky, naopak obsahuje celou řadu moderních bicích a kytar, jejichž propojení je stylově blízké tvorbě Theodora Shapiro. Bohužel zbytek nahrávky už není taková radost poslouchat. Většina první poloviny nahrávky se nese v duchu ryze funkčních sekvencí a standardní akčně-komediálně-hrdinské výplně, která je příležitostně rámována mickeymousingovým rytmem či atmosférickými sekvencemi, které zřídka prokládají moderní nástupy elektrických kytar a orchestrálního hřímání. Výsledek naštěstí zachraňuje polovina druhá, v níž se s narůstající četností objevují hrdinské okamžiky, mezi něž se řadí například Roof Fight, Aliens in the Attic (obsahující vynikající vedlejší téma, jehož posazení na žesťovou sekci mu dodává téměř až wagnerovský nádech), Anti-Gravity, Mentos Attack, Tom Shoots Skip, Fight of the Giants a závěrečná finálovka Sparks Waves.

ALIENS IN THE ATTIC jsou stylově velmi pestrou kompozicí, která bohužel až příliš často přeskakuje od stylu ke stylu a výsledkem je směs útržků, jejíž roztěkanost je ještě umocněna rozdělením průměrně dlouhého alba na celkem 26 krátkých skladeb, z nichž celá řada balancuje na hraně jedné minuty. I když se v průběhu alba najde množství slibných náznaků, album skutečný jednotící prvky postrádá a jako celek je proto hůře poslouchatelné než některé starší skladatelovy žánrové kompozice. I když se ALIENS IN THE ATTIC nezařadí k zapamatováníhodným Debneyho kompozicím, v druhé polovině nahrávka získává hrdinštější ráz a blíží se tak některým standardním, byť již populárním autorovým dílům jako MY FAVORITE MARTIAN, INSPECTOR GADGET, ZATHURA, CATS AND DOGS či MEET DAVE. Výsledkem je tak spolehlivě fungující a řemeslně precizní nahrávka, která ale zkušenějšího posluchače či sběratele znalé Debneyho schopností s největší pravděpodobností příliš nezaujme.

Evan Almighty

Meet Dave

Bolt