TT 53:18

• Hudbu složil: Gabriel Yared
  • Dirigoval: Jeff Atmajian
  • Orchestrace: Jeff Atmajian, Gabriel Yared, Kirsty Whalley
  • Produkce: Gabriel Yared
  • Varese Sarabande 2009 (302 066 994 2)

Hudební doprovod pro životopisné drama Miry Nair, pojednávající o pohnutých životních osudech slavné letkyně, měl původně obstarat Mychael Danna, který s režisérkou spolupracoval na větší části jejích předchozích projektů. Díky četným průtahům a odkladům v termínu postprodukce byl ale nucen projekt po několika týdnech opustit a na jeho místo nastoupil osvědčený Gabriel Yared, jehož hudba tvořila větší část temp tracku snímku (především jeho oscarem oceněná kompozice THE ENGLISH PATIENT). V hlavních rolích se kromě Hilary Swank objeví i Richard Gere, Ewan McGregor a Christopher Eccleston. Snímek sám se ale obešel bez většího kritického i komerčního ohlasu, zatímco alespoň výsledný soundtrack se řadí k těm lépe hodnoceným počinům loňského roku.

Základem Yaredovy kompozice je velmi dojemné hlavní téma, které skladatel náležitě variuje v průběhu celé kompozice a zazní tak nejen v podobě četných sólových partů pro klavír, housle či dechy indiánské i arabské provenience, ale i v provedení celé smyčcové sekce. Svým náležitě romantickým zvukem a důrazem na smyčce (pouze nenápadně podkreslené táhlými tóny hlubokých žesťů a sólem pro harfu) AMELIE připomene to nejlepší z tvorby Johna Barryho či romantických kompozic let dávno minulých. Právě variace hlavního tématu, které se prolíná ve větší míře skladbami jako Introducing Amelia, No Longer a Passenger, Flying with Eleanor Roosevelt či Amelia se řadí k tomu nejlepšímu, co toto CD nabízí a bezesporu i k tomu lepšímu z rozsáhlé skladatelovy tvorby. O poznání méně zajímavější jsou některé dramatické okamžiky, v nichž skladatel klade důraz na nástroje hlubšího rejstříku a rytmické tahy hlubokých smyčců, nad nimiž se prolínají nástupy žesťové sekce a občas i vzestupná fráze v podání divisi smyčců vyšších. Tyto momenty jsou však převážně krátké a v jejich rámci zaznívá i vedlejší téma hlavní hrdinky v podání sekce lesních rohů, jež následně přebírá i zbytek žesťové sekce a orchestru. Mezi ojedinělé dramatické okamžiky se řadí Flight to Wales, závěr skladby No Longer a Passenger, Hawaii Crash a fragmenty Final Flight. Mezi zajímavé momenty je možné zařadit i začlenění množství perkusí, jež dokreslují například skladby Vagabond of the Air a Hawaii Crash. I v těchto sekvencích se ale Yared pravidelně vrací ke svému hlavnímu tématu, jež náležitě udržuje celé album náležitě kompaktní.

Fanouškům Yaredovy romantické tvorby nabízí tento soundtrack nenáročný poslech, který ale postrádá skutečně výrazné dramatické sekvence, jež by těmto "odlehčeným" sekvencím nabídly náležitý protipól a vytvořily s nimi dostatečný kontrast, který by udržel album zajímavé po celou jeho délku. Všechny obsažené variace hlavního tématu jsou náležitě romantické a dalo by se v některých okamžicích říci až přeslazené, od čehož je naštěstí zachraňuje jejich nehollywoodský zvuk, jehož základem jsou kromě tradičního klavíru i indiánské flétny či původem arabský dechový nástroj Arghoul (viz Vagabond of the Air a Radio Love Call), jež se objevují v hrstce na CD obsažených skladeb (namátkou Introducing Amelia, Amelia and Gene či The Call of the Wild). I přes mírnou monotónnost nelze nahrávce upřít velmi půvabný romantický zvuk, který se dnes již příliš nenosí a díky své unikátnosti v rámci soudobé filmové hudby může výsledné album aspirovat na solidní 4* hodnocení. I když by v případě o něco střídmější stopáže mohlo být výsledné album ještě o poznání poluchačsky vděčnější, fanoušci romantických nahrávek by si jej i přes mírné výtky neměli nechat v žádném případě uniknout.

Angela's Ashes

The Young Victoria

The Time Traveler's Wife