• Hudbu složil: Abel Korzeniowski
  • Dodatečná hudba: Shigeru Umebayashi
  • Orchestrace: Abel Korzeniowski
  • Nahráno v The Eastwood Scoring Stage, Warner Bros.
  • Produkce: Abel Korzeniowski, Bryan Lawson
  • Relativity Media Group 2009 (700203)

Dramatem A SINGLE MAN debutoval coby režisér úspěšný módní návrhář Tom Ford, který k filmu rovněž napsal i scénář (na základě stejnojmenného románu Christophera Isherwooda) a podílel se na jeho produkci i financování, které hradil z vlastní kapsy v zájmu udržení tvůrčí svobody. V roli homosexuálního profesora, který po smrti svého přítele hledá nový smysl života, exceluje Colin Firth, který za svou roli získal řadu cen od festivalů v Benátkách či Santa Barbaře až po překvapivě neproměněnou nominaci Zlatý Glóbus a je horkým kandidátem na Oscara. Podobně nadšené ohlasy provází hudební doprovod, který obstaral původem polský skladatel Abel Korzeniowski (BATTLE FOR TERRA), jemuž s pár minutami dodatečné hudby vypomohl Shigeru Umebayashi. Podle publikovaných rozhovorů měl hudbu k filmu původně obstarat Umebayashi sám, ale díky komplikacím způsobeným vzdáleností získal první významnou příležitost Korzeniowski, který svou kompozici nahrával ve studiích Warner Bros. za účasti předních sólistů.

Výsledná, rozsahově i orchestračně skromná, partitura klade důraz především na smyčcovou sekci, jíž ve skladbách Stillness of the Mind, Daydreams a And just like that vévodí sólo pro housle, které variuje dojemné hlavní téma. V jiných případech dává skladatel větší průchod svým minimalistickým kořenům (Snow, Swimming), ale i v těchto případech udržuje důraz na smyčcové sekci. K méně tradičním skladbám se řadí například Becoming George, Mescaline a Swimming, v nichž smyčcová sekce pouze nenápadně dokresuje minimalistické variace vedlejšího klavírního tématu (které v případě první z výše uvedených skladeb dokreslují lehké údery na láhev Skotské). Mezi zajímavé prvky nahrávky se řadí i nostalgická Umebayashiho variace na Herrmannovo milostné téma VERTIGA, jenž zazní ve skladbě A Variation on Scotty tails Madeline. V rámci Umebayashiho části alba stojí za zmínku i George's Waltz (2), jíž vévodí vynikající houslové sólo a Carlos, která ve své lehce přepracované a rozšířené podobě doprovází filmový trailer. V rámci skladby Carlos je smyčcová sekce redukována na krátké rytmické tahy a členěna do několika vzájemně se prolínajících vrstev (a sólo pro violoncello), které v závěrečné "trailerovce" Clock Tick doplňuje i zvuk metronomu, jenž ještě zvýrazňuje nevyhnutelný, až osudově pravidelný, rytmus této skladby.

I navzdory účasti dvou skladatelů, kteří pochází z natolik odlišného prostředí jako Polsko a Japonsko, představuje tento soundtrack velmi kompaktní počin, jehož plynulost je drasticky narušena hrstkou dobových písní (film je situován do Los Angeles roku 1962) a dalších skladeb (např. árie z opery LA WALLY Alfreda Catalaniho), které jsou nepříliš vhodně umístěny do středu alba. Oba skladatelé navzdory možnosti využití dobových atributů k látce přistupovali z ryze klasického hlediska a jejich skladby jsou tak bližší komorní než filmové hudbě. Prostřednictvím tohoto soundtracku na sebe Korzeniowski strhl plně zaslouženou lavinu mezinárodní pozornosti, jež konečně představila jeho talent i mezinárodnímu publiku poté, co za hrstku kompozic ve své domovině získal množství nejrozličnějších cen. O pozornosti, kterou tento titul skladateli přinesl svědčí i jeho zvažovaná účast na třetím dílu série TWILIGHT, který nakonec skončil u zkušenějšího Howarda Shorea. Nezbývá než doufat, že podobně atraktivní příležitost nezůstane v rámci Korzeniowského filmografie ojedinělou a budou ji následovat další kvalitní nabídky, které mu umožní představit jeho nesporný talent i mainstreamovému publiku...

Více informací o Korzeniowského tvorbě včetně množství ukázek najdete na jeho oficiálních stránkách.

House of Flying Daggers

Schindler's List