TT 41:42

• Hudbu složil: Howard Shore
  • Dirigoval: Howard Shore
  • Orchestrace: Howard Shore
  • Produkce: Howard Shore
  • Silva Screen Records 2010 (SILCD1314)

Hudební doprovod dramatu EDGE OF DARKNESS původně obstaral v koncertních kruzích velmi ceněný skladatel John Corigliano, pro kterého šlo o jeho teprve čtvrtý filmový projekt (jemuž předcházela Oscarem oceněná hudba pro THE RED VIOLIN). Corigliano dokončil svou hudbu na podzim loňského roku, kdy byla nahrána pod taktovkou proslulého dirigenta Leonarda Slatkina a v provedení The English Chamber Orchestra. Následné události ale zůstávají do značné míry zahaleny rouškou tajemství. Podle publikovaných rozhovorů film následně prošel drastickým přestřihem, kdy byl z rodinného dramatu přetvořen do podoby drsného thrilleru a Corigliano tak ztratil o projekt zájem. Namísto upravení původní hudby došlo k jejímu odmítnutí a najmutí nového skladatele, kterým se stal žánrový specialista Howard Shore.

Nová kompozice se řadí k tradičním Shoreovým žánrovým počinům a svou dusnou atmosférou navazuje na jeho starší díla jako SE7EN, THE GAME či na jeho odmítnutou hudbu pro gibsonovský thriller RANSOM, který prošel podobnou přeměnou v opačném směru. Shore tak zúročil některé své nápady až v EDGE OF DARKNESS. Většina nahrávky přísluší ponurým sekvencím v podání chladných smyčců, jež příležitostně rámují některé sólové party pro lesní roh, dřevěné dechy, harfu či klavír, které získávají rovněž o něco více prostoru v hrstce poklidnějších okamžiků, jež jsou rozesety v průběhu celého alba. Mezi poklidné skladby se řadí například Mourning, Beach, Emma, Reunited a finální You're my girl. Naopak k nejdramatičtějším skladbám připadají Knife, Pursuit, Hit & Run, Captured či Killing. V rámci dramatických sekvencí Shore pracuje s dominantní žesťovou sekcí, jejíž rozličné nástrojové skupiny se vzájemně prolínají a dodávají hudbě na agresivitě. Výjimkou nejsou ani krátké nástupy divokého disharmonického šmidlání nižších smyčců, které naštěstí zazní v průběhu alba pouze párkrát. Bohužel právě v rámci některých z těchto dramatických okamžiků je patrné, že Shore byl nucen pracovat v časovém presu a tyto momenty tak nedosahují stylovosti některých z jeho klasických žánrových děl, i když jim stále není možné upřít značnou působivost. Zbytek alba přísluší především tajuplným a napínavým plochám, které jsou spíše poklidné a využívají táhlých tónů smyčců, nad nimiž se rozvíjí některé sólové atributy nahrávky a dokreslují cestu hlavní postavy za odplatou.

EDGE OF DARKNESS, podobně jako například HISTORY OF VIOLENCE, klade do kontrastu poklidné okamžiky v podání klavíru, smyčců a sólové harfy, jež doprovází především rodinné aspekty života hlavní postavy, s dramatickými okamžiky pro temné momenty příběhu Bostonského detektiva, který musí přijít na kloub okolnostem vraždy své jediné dcery. I když se EDGE OF DARKNESS nezařadí k nejlepším žánrovým Shoreovým dílům, stále se jedná o atmosféricky hutnou kompozici, která ale postrádá cokoliv, co by ji výrazněji odlišilo od autorových předchozích děl. Svou kombinací poklidných okamžiků a depresivních sekvencí až nápadně připomíná zmiňovanou HISTORY OF VIOLENCE, oproti níž ale nabízí rovněž hrstku vydařených akčních okamžiků, v nichž Shore svou symfonickou partituru ozvláštňuje využitím netradičních perkusí a nenápadnou elektronikou. Jelikož u nejnovějšího Scorseseho snímku SHUTTER ISLAND přišli Shoreovi fanoušci zkrátka, EDGE OF DARKNESS představuje vítaný přírůstek do skladatelovy filmografie, a i když jeho věrné posluchače pravděpodobně ničím příliš nepřekvapí, stále nabízí dokonale funkční a velmi dramatickou kompozici, která vrchovatou měrou přispívá k působivosti a kladnému hodnocení tohoto snímku...

P.S.: Ve Spojených státech se soundtrack svého vydání dočkal pouze v podobě CD-R distribuovaného Amazonem. V Evropě ho v podobě lisovaného CD vydává tento týden společnost Silva Screen Records.

Philadelphia

Hannibal Rising