TT 41:06

• Hudbu složil: David Newman
  • Dirigoval: David Newman
  • Nahráno v The Burbank Studios, CA
  • Produkce: David Newman
  • Intrada Records 1990 (Special Collection Volume 123)

Netradiční komedie MEET THE APPLEGATES z roku 1990 vypráví o rodině brouků z amazonské džungle, které odlesňování připraví o domov a rozhodnou se tak vypravit do lidské civilizace, pozvolna infiltrovat nukulární elektrárnu a způsobit nehodu, která zasadí lidstvu srovnatelný úder. Všechno ale nejde podle plánu a Applegateovi záhy po svém přesídlení do civilizace podlehnou jejím svodům. V zájmu uchování krytí tak nejmladší balí nepohodlné svědky do zámotků, které schovávají ve sklepě a počet pohřešovaných osob na předměstí tak rychle narůstá... Pod režijním vedením Michaela Lehmanna vytvořili hlavní role mj. Ed Begley Jr., Stockard Channing, Camille Cooper či Robert Jayne. Produkce snímku probíhala pod dohledem Denise Di Novi zodpovědné za většinu snímků Tima Burtona té doby, které mají s Applegateovými společný rovněž i styl doprovodu, pod nímž se podepsal Lehmannův pravidelný spolupracovník David Newman.

Většina Newmanovy hudby je vystavěna na náležitě ztřeštěném doprovodu. Kromě elektroniky dokresluje orchestrální část nahrávky i hrstka etnických perkusí latinskoamerické provenience či dechy imitující zvuky džungle (Main Title, Jane's addiction, Family Squabble), které přijdou ke slovu především v úvodu nahrávky. Většina alba je tvořena převážně fuknčními sekvencemi, které jsou na samostatný poslech obtížně snesitelné i se znalostí snímku. Mezi zajímavé zpestření se řadí hrstka source skladeb doprovázející cestu strůjce celého broučího plánu za Applegateovými do civilizace - v těchto sekvencích Newman využívá bohatou perkusní sekci a množství strun, které hudbě dodávají náležitě lokální nádech (viz vynikající skladby Aunt Bea a Aunt Bea picks an Outfit). Zbytku nahrávky se jinak vymyká i pár skladeb, které kombinují elektrické kytary a samplované bicí v typickém duchu 80. let a hrstka militantních okamžiků dokreslujících spřádání plánů brouků (The Capture), jež společnými silami zachraňují album od nižšího hodnocení. Většina kompozice ale bohužel přísluší klasickému newmanovskému komediálnímu třeštění, kterému dominuje rytmizovaný orchestr, řechtačky, smyčcové pizzicato či občasné sólové party pro řadu rychle se střídajících dechových nástrojů a elektronické klávesy.

MEET THE APPLEGATES představuje v zásadě typicky hektický Newmanův komediální soundtrack, který se příliš neliší od autorových pozdějších žánrových prací - respektive té jejich části, kterou skladatel opoměl vyvážit vydařeným hlavním tématem, které by nahrávku učinilo dostatečně zajímavou na samostatný poslech. Je tak poněkud škoda, že z několika desítek skladatelových nevydaných prací se svého vydání nyní dočkali právě Applegateovi, jež se řadí k méně posluchačsky vděčným autorovým pracím, zatímco celá řada jeho o poznání kvalitnějších děl na své oficiální vydání stále čeká. Pokud už někomu tento soundtrack doporučit bude to především skladatelovým věrným fanouškům nebo hrstce filmových diváků, pro které tento snímek představuje podívanou kultovních proporcí. Pro všechny ostatní bude nejlépe se mu vyhnout obloukem a doufat, že se svého vydání co nevidět dočká některá z dalších Newmanových komediálních kompozic počátku 90. let, která prezentuje jeho styl v o poznání přístupnější podobě (např. OTHER PEOPLE'S MONEY, DON'T TELL MOM BABYSITTER'S DEAD či TALENT FOR THE GAME).

Hudba **    Album ***    Zvuk ****

Dennis the Menace

Bedtime Stories