• Hudbu složil: George Shaw
  • Dirigoval: George Shaw
  • Orchestrace: George Shaw, Tim Rodier, Chad Seiter, Andrea Daltzman
  • Nahráno v Capitol Records
  • Produkce: George Shaw
  • Movie Score Media 2007/2006 (MSM08013)

Mexický horor J-OK'EL vypráví o prastaré vesnici, do níž přijíždí Američan George, aby na naléhání pološílené matky (Dee Wallace) pátral po své malé sestře, která zmizela za nevysvětlitelných okolností. Podle místní legendy byla unesena J-ok'el: duchem staletí mrtvé ženy, která kdysi utopila své děti a pravidelně se vrací, aby počet obětí o něco zaokrouhlila. I když se snímek obešel bez povšimnutí a setkal se až s katastrofálními kritickými ohlasy, pro začínajícího George Shawa znamenal jeden z jeho dosud nejatraktivnějších projektů. Výsledkem je tak nejen jeden z nejvydařenějších hororových soundtracků posledních let, který směle snese srovnání i s nejlepším pracemi žánrových specialistů, jakými jsou Jerry Goldsmith, Marco Beltrami či Christopher Young (který je rovněž jedním ze Shawových mentorů), ale i Zlatá medajle za Nejlepší dopad hudebního doprovodu v celovečerním filmu na festivalu v Park City.

Shaw využívá především klasický orchestr doplněný o samostatný ženský vokál, který dokresluje sekvence pojednávající o původu legendy J-ok'el. V průběhu nahrávky se objevuje i celá řada dalších sólových partů, mezi nimiž nechybí duduk (The Legend of La Llorona), violoncello či flétna, která prezentuje druhé z hlavních témat ve většině jeho variací. Základem tematické roviny nahrávky jsou především variace trojice hlavních témat, z nichž dvě se prolínají skladbami jako Journey to Mexico, Prayers for the Missing, He left me, Mistaken Identity, Cemetary a J-ok'el. V rámci dramatičtějších sekvencí skladatel využívá rozsáhlou perkusní sekci, která přijde ke slovu ve skladbě Market chase, jež se řadí mezi to nejlepší, co toto album nabízí, i když je v jeho stopáži ojedinělou. V kontrastu s žánrem snímku je až překvapivé nakolik poklidnou a melodickou kompozici se skladateli povedlo pro tento snímek složit. Namísto lekaček a disonantního symfonického hřímání (které rovněž přijde ke slovu ve skladbách Carolina Appartition, Sibling Snatched, Kids in the dark, Fernando Taken a Cavern Confrontation) klade skladatel o poznání větší důraz na tajuplný až tragický základ tohoto námětu. Hrstka dramatických okamžiků je rovněž příležitostně rámována třetím z hlavních témat, které se svého plného rozvinutí dočká ve skladbě The Search (čas 1:04).

Přibližně 43 minut z hudby pro J-OK'EL doplňuje na výsledném albu rovněž i hudba z o rok staršího thrilleru MARCUS, pro který Shaw zkomponoval stylově o něco skromnější kompozici. Snímek pojednává o nevyvedeném pokusu o rodinné vánočním setkání, které se zvrhne v krvavý masakr. Ve finále snímku Shaw využívá vánoční koledu "Carol of the Bells", kterou klade do kontrapunktu s vlastní hudbou. Výsledkem je tak náležitě psychedelická a dramatická nahrávka, v níž je možné vystopovat odkazy například k SISTERS Bernarda Herrmanna. MARCUS ale postrádá srovnatelně brutální herrmannovskou vražednou hudbu, namísto níž nabízí spíše moderní thrillerovou kompozici. I v rámci této pouze přibližně 20 minut dlouhé nahrávky je patrný skladatelův melodický cit, který najde uplatnění ve skladbách Main Titles a Brooke, I'm Home, v nichž Shaw využívá pouhou hrstku nástrojů, kterým dominuje sólový klavír, smyčce a elektronika.

V rámci obou těchto projektů George Shaw dokládá nejen svůj nesporný talent pro komponování výrazných a přesto zdánlivě jednoduchých hudebních témat, ale rovněž i schopnost vytěžit maximum z minimálních prostředků. Zatímco u snímku J-OK'EL měl skladatel k dispozici přibližně čtyřicetičlenný symfonický orchestr, v případě laciného MARCUSE pracoval s pouhou hrstkou hudebníků čítající 4 smyčce a 5 žesťů. Sólový klarinet obstaral Shaw sám, zatímco finální sborovou skladbu Carol of Death nahrál s pouhým párem vokalistů, jejichž následný overdubbing přispěl k až překvapivě bohatému zvuku. I když oba soundtracky lehce ztrácí na atraktivitě přispěním hrstky dramatických sekvencí, stále nabízí dvojici vynikajících kompozic, které navzdory žánru nabízí až překvapivě melodické a okouzlující nahrávky, které se řadí nejen k vrcholu žánrové produkce posledních let, ale i filmové hudby v obecnější rovině. Nezbývá tak než doufat, že svému autorovi časem přinesou zaslouženou pozornost i velkých hollywoodských studií, jejichž pozornost snad upoutá i dlouhodokončovaný fanfilm o mládí Indiana Jonese s názvem TREASURE OF THE TEMPLARS.

Hudba ****/***    Album ****    Zvuk ****

Basic Instinct

Untraceable