TT 75:18

• Hudbu složil: Ramin Djawadi
  • Dodatečná hudba: Neil Davidge, Geoff Zanelli, Bobby Tahouri, Noah Sorota
  • Orchestrace: Matt Dunkley, Stephen Coleman, Rick Ippolito
  • Produkce: Ramin Djawadi
  • Sony Music 2010 (88697675342)

Výpravný snímek francouzského režiséra Louise Leterriera (NEUVĚŘITELNÝ HULK) SOUBOJ TITÁNŮ je záměrně přiznaným remakem 30 let starší verze (hudbu složil Laurence Rosenthal). Remake do velké míry pomíjí dějovou linii svého předchůdce, jedná se spíše o akční velkofilm pro mladé publikum, samozřejmě s obrovským množstvím CGI efektů, tudíž spousty efektní akce (na úkor příběhu). A také samozřejmě "přebasovanou", burácející hudbou. Tento úkol připadl jednomu z branců Zimmerova studia Remote Control Productionos, Raminu Djawadimu, jemuž se nabídky na velkolepé projekty jen hrnou (IRON MAN). Djawadi vystřídal na postu skladatele již najatého Craiga Armstronga, který výslednou partituru teprve nahrával. Nutno podotknout, že na SOUBOJI TITÁNŮ pracovalo kromě Djawadiho dalších 15 skladatelů (na dodatečné hudbě se podílel mimo jiných i Geoff Zanelli).

Djawadiho osobní přínos pro filmovou hudbu je značně rozporuplný. 4 roky skládal hudbu pro seriál PRISON BREAK, po několika středně velkých projektech dostal nabídku ke složení hudby ke komiksovému filmu IRON MAN (z důvodu, že byl Djawadi fanouškem komiksu). Připravil tak všem obrovské zklamání, když jeho kompozice byla nesourodým a těžce stravitelným elektronickým balastem bez hlavy a paty. Již jen z tohoto faktu vyplývá, jak bude výsledná kompozice vypadat. Ta svou konzistencí připomíná hromadu brambor. Djawadi s kolegy si vzali od každého něco. Pro inspiraci nemuseli chodit zrovna daleko. Půjčili si od kolegy z RCP Steva Jablonskyho ústřední motivy z OSTROVA a TRANSFORMERŮ (smyčce a pozvolna se přidávající orchestr a později sbory), které upravili, přimíchali od Zimmera osvědčené postupy ze snímku BATMAN ZAČÍNÁ a překvapivě také nedávného SHERLOCKA HOLMESE a jeho vrzavá cella (tracky King Acrisius či Release The Kraken) a akční sekvence okořenili nervózně tepajícími perkusemi, jež jsou tolik typické právě pro Powellovy kompozice k BOURNEŮM. Připočtěme již zaběhnuté postupy RCP, jako jsou klávesy, užívání samplovaných nástrojů (ačkoliv měli k dispozici Londýnský orchestr, čítající 80 hráčů), a častý výskyt elektrických kytar, podbarvující efektní bitky bájných reků. Ryze symfonické momenty se tak nedostavují příliš často.

Na albu však najdeme příjemné výjimky. Bájnou Medůzu na soundtracku prezentuje kromě disonance samplů a jízlivého cella operní ženský vokál (track Medusa). Potěší také citace Jablonskyho Scorponoka z TRANSFORMERS v trackuScorpiox), či úderný hlavní motiv, který je rozvíjen ve většině skladeb a občas okořeněn sborovou složkou (nejvýrazněji je variován v There Is a God in You, Perseus, Scorpiox, You Were Saved For a Reason, Release The Kraken a It's Almost Human Of You). Za zmínku také stojí patřičně heroický majestát Persea, jenž je charakterizován smyčci a občasnými vstupy trubek či sbory (Perseus, I Have Everything I Need, Release The Kraken, It's Almost Human of You).

Netřeba dodávat, že tyto veskrze příjemné momenty drží výsledné score těsně na hranici 2*. Po stránce struktury alba je to ještě slabší, již po několika minutách score působí repetetivním dojmem a dostavuje se tak často nepříjemný pocit nudy (v tom lepším případě neoriginality). SOUBOJ TITÁNŮ se tak řadí k dalším z promarněných Djawadiho příležitostí, jak napravit svou již dost pochroumanou reputaci. Vzhledem ke kvalitě dosavadních Djawadiho kompozic se nejedná vyloženě o zklamání, jako spíše rozpaky, proč nebyl projekt nabídnut někomu schopnějšímu (a to i v rámci RCP). Že se jedná o jeho "nejlepší" dosavadní počin, o tom není pochyb. SOUBOJ TITÁNŮ JE dalším důkazem toho, že natolik neschopnému skladateli jako by se neměl svěřovat tak potenciálně nadějný projekt. Zarytí fanoušci MV/RCP si mohou bez problému připočíst 1*. V rozporu s kvalitou hudby je samotná preciznost zvuku výsledné nahrávky.

P.S. Davidgeova desetiminutová (!) Be My Weapon se na album nehodí už vůbec.

Vamp

Hudba **    Album **    Zvuk *****