• Hudbu složil: Ilan Eshkeri
  • Dirigoval: Andy Brown
  • Nahrál: The London Metropolitan Orchestra, Ilan Eshkeri
  • Nahráno v Northpole Studio a British Grove Studios, London
  • Produkce: Steve McLaughlin
  • The Weinstein Company 2011 (PROMOTIONAL)

V průběhu své plodné kariéry vytvořil Ralph Fiennes celou řadu postav jak na filmovém plátně, tak i na divadelních prknech. Jednou z jeho divadelních rolí byl i Coriolanus na motivy stejnojmenné divadelní hry z pera Williama Shakespeara, kterou následně Fiennes přenesl na filmové plátno, a jejímž prostřednictvím debutoval coby režisér. CORIOLANUS pojednává o nepokojích ve starověkém Římě, který se obrátí proti svému vlastnímu hrdinovi. Někdejší opěvovaný generál Coriolanus (Fiennes) se tak stane obětí intrik vlastní matky Volumnie (Vanessa Redgrave), je vypovězen z Říma a útočiště nalezne u svého někdejšího úhlavního nepřítele Tulla Aufidia (Gerard Butler), v jehož službách se vydává zpět na Řím. Tentokrát s cílem pokořit své vlastní město, jež jej zavrhlo, a vše končí v duchu klasické antické tragédie krvavou mstou a masakrem... Fiennes, který adaptaci hry svěřil do rukou osvědčeného Johna Logana (GLADIATOR, THE LAST SAMURAI, THE AVIATOR), přenesl látku z antického Říma do moderní doby a zasadil jej do někdejší Jugoslávie.

Volba skladatele padla na Ilana Eshkeriho, který pro tento snímek složil svou dosud nejexperimentálnější kompozici, jež využívá především bohaté škály rozličných perkusí, jež kombinuje s osamocenými tóny sólové trubky, hrstky smyčců a dalších elektronicky modulovaných zvuků či využívá rovněž i netradičních herních technik, které některé klasické orchestrální nástroje přetvaří k nepoznání. V zájmu zvýraznění emocionální distancovanosti všech hlavních postav se Eshkeri vyhýbal při práci na snímku jakýmkoliv hudebním tématům a jeho nahrávka tak využívá pouhou hrstku rytmických motivů v rámci perkusní sekce. K vlastní spolupráci s debutujícím režisérem Eshkeri poznamenává: "Myslím, že nikdo přesně nevěděl, co za hudbu vlastně chtěli. Začátek byl proto velmi těžký. Ralph nechtěl, aby hudba byla příliš emotivní nebo jakkoliv zdůrazňovala emoce. Začali jsme proto s velmi jednoduchými prvky - hlubokými údery Taiko bubnů, které dodávaly hudbě válečný nádech." Právě velké bubny v kombinaci s rytmickými elektronickými bicími v pozadí a rytmickými údery do nejrozličnějšího kovového haraburdí tvoří základ hlavního motivu snímku, který zaznívá například ve skladbách Coriolanus Walk, Citizens Marching, You Fragments nebo Market Place a řadě dalších. V průběhu kompozice Eshkeri využívá rovněž hrstky smyčců, z nichž některé nahrál sám, a jejich zvuk následně dále elektronicky upravoval, až se začíná v některých okamžicích (např. Market Place Speech) blížit spíš zvuku neidentifikovatelné etnické flétny.

Všechny tyto prvky ale představují spíše individuální zvukové složky výsledného alba a většina z nich proto spadá na úroveň buď ojedinělých tónů či táhlých zvukových ploch, které pouze nenápadně dotváří filmový obraz, aniž by jej jakkoliv posouvaly kamkoliv dál či prezerntovaly některé sólové party. Mezi vrcholy nahrávky se proto řadí působivé perkusní sekvence, k jejichž nahrávání Eshkeri poznamenává: "Buď jsme do perkusí bušili s extrémní silou a jejich zvuk byl proto velmi silný, nebo naopak lehce a zvuk byl následně zesílen až do extrému v průběhu mixu. Tyto extrémy byly velmi důležité i ve filmu samotném. Když Coriolanus dorazí ke svému nepříteli, vše je velmi zelené. Pro tyto scény jsem použil spíše organičtější perkuse, jež jsou potaženy kůží nebo rozličné kotle. Naopak Řím využívá zvuku kovových perkusí a vše je více industrální." Jako výsledné album tak CORIOLANUS balancuje na pomezí mezi válečnými pochodovými sekvencemi a spíše nenápadnými atmosférickými plochami, jež využívají rozličných táhlých tónů, které ale nesměřují k žádnému hudebnímu motivu a celá kompozice je proto emocionálně velmi chladná a distancovaná, aby vyhověla požadavkům režiséra. Na samostatný poslech sice album nabízí hrstku zajímavých fragmentů (jež si jsou navzájem velmi podobné), ale jeho převažující emocionální neurčitost a chlad pravděpodobně odradí většinu posluchačů a jako celek tak album postrádá výraznější rozvoj, díky čemuž album působí záhy poněkud jednotvárně a staticky.

Hudba **    Album **    Zvuk ****

The Peacemaker

Ninja Assassin