9. Gang Fang (1:02)

TT 29:35

• Dirigoval: Marco Beltrami, Pete Anthony
  • Orchestrace: Pete Anthony, Bill Boston, John Kull, Ceiri Torjussen, Frank Bennett, Marco Beltrami, Carlos Rodriguez, Kevin Manthei
  • Nahráno v Todd-Ao Scoring Stage & Skywalker Sound
  • SuperTracks 2000 (MBCD 01)

Na počátku nového tisíciletí se Marco Beltrami stále ještě snažil vymanit ze škatulky hororového specialisty, do které jej uvrhla spolupráce s Wesem Cravenem a jeho dvorním střihačem Patrickem Lussierem. Byl to právě Lussier, který v druhé polovině 90. let Beltramiho hudbu použil i v některých dalších ne-cravenovských projektech a do značné míry tak pomohl nabrat jeho kariéře obrátky. V závěru roku 2000 se svého uvedení dočkala dnes již téměř zapomenutá (nebýt řady direct-to-video pokračování) modernizace Stokerova Draculy, kterým Lussierem debutoval rovněž jako režisér, a pod producentským dohledem Wese Cravena do svého snímku obsadil tehdy začínajícího Gerarda Butlera, Justine Wadell a Jonnyho Lee Millera, kterým sekundoval veterán Christopher Plummer a v některých vedlejších rolích se mihnou i Nathan Fillion (FIREFLY, THE CASTLE), Omar Epps (HOUSE M.D.) či Jeri Ryan (STAR TREK: VOYAGER). I navzdory svým sporným kvalitám dal DRACULA 2000 vzniknout jednomu z nejmonumentálnějších soundtracků počátků Beltramiho kariéry, v němž skladatel kromě obsáhlého symfonického orchestru využil i smíšený pěvecký sbor, sólový vokál iránské pěvkyně Mamak Kajdem a skupinu středověkých nástrojů (viola da gamba, harpsichord, varhany), které hudbě dodávají starodávný nádech, zatímco občasná moderní elektronika snímek situuje do současnosti (Break-In, L2K).

V kostce DRACULA 2000 vypráví o novém vzkříšení hraběte Draculy, kterého na konci 19. století uvěznil Abraham Van Helsing (Plummer) do krypty, kterou se v současnosti pokusila vykrást skupina zlodějů. Nově vzkříšený Dracula se tak znovu vydává na svou krvavou pouť a pátrá po Helsingově dceři Mary, s níž sdílí pár chromozomů, jelikož to byla jeho krev, jenž Van Helsingovi umožnila přežít až do současnosti. Snímek sám se rovněž na hony vzdaluje původnímu pojetí Draculy jako rumunského vladaře a posouvá jeho základ dále do minulosti. Dle daného pojetí je Dracula ve skutečnosti Jidášem, který se kdysi pod tíhou svých skutků pokusil spáchat sebevraždu, ale bylo mu odepřeno zemřít, a tak zanevřel na vše křesťanské. V souladu s tímto starodávným pojetím dané legendy Beltrami do své hudby zakomponoval i blízkovýchodní prvky, které se představí především ve skladbách jako Lifeboat, Brotherly Love či ve finálovce The Sun Also Rises, kterým vévodí samostatný vokál, k němuž se teprve postupně přidávají varhany, rozsáhlý orchestr a pěvecký sbor. Toto téma reflektuje především historickou stránku Draculy. Druhým prvkem spjatým s jeho postavou je minimalistický elektronický motiv, který doprovází sekvence s jeho nevěstkami a dokresluje tak jeho vliv na opačné pohlaví - viz například skladby Drag Loves Lucy, Trimmin' the Bush a Moveable Feast. Kromě Draulova tématu Beltrami v rámci snímku rovněž hojně pracuje i s tématem Mary, které je však na výsledném albu redukováno na mimimum a spolu s Draculovým tématem se rovněž objevuje i ve skladbě Brotherly Love a Hot Cross Burns. Zbytek nahrávky již příluší spíše variacím výše zmíněných témat a temné symfonické akci (viz například i vedlejší motiv Vampire Hunters), která se řadí k typickým znakům Beltramiho ranné tvorby.

V době svého uvedení se DRACULA 2000 nesetkal s příliš vřelým kritickým ani diváckým ohlasem. I přesto že byl připraven přibližně půlhodinový master pro nahrávací společnost Varese Sarabande, z finančních důvodů bylo vydání zrušeno. Tento master se tak svého vydání dočkal pouze jako promo prostřednictvím společnosti SuperTracks a na prostoru necelé půlhodiny prezentuje okolo třetiny pro film nahrané hudby. Řada na CD obsažených skladeb byla rovněž oproti svým filmovým verzím zkrácena a spojena v delší hudební celky. Výsledné album tak postrádá jakoukoliv chronologickou návaznost. Další nevýhodou je skutečnost, že díky nezbytné redukci vydaného materiálu zazní některé z vedlejších témat v průběhu alba pouze párkrát a nemají tak dostatek prostoru ke svému plnému rozvoji. Narozdíl od řady dalších podobně okleštěných titulů, DRACULA 2000 ale stále nabízí vcelku adekvátní průřez Beltramiho kompozicí a prezentuje podstatnou většinu z nejdůležitějších hudebních okamžiků snímku.

Cursed

The Breed

Underworld: Evolution