• IDIOCRACY
  • Hudbu složil: Theodore Shapiro
  • Orchestrace: Pete Anthony, Jon Kull, Bruce Babcock, Brad Drecher
  • Nahráno v The Newman Scoring Stage, Fox
  • Produkce: Theodore Shapiro
  • La La Land Records 1999/2006 (LLLCD 1134)

Jméno Mike Judge v našich končinách není pravděpodobně příliš známé. Za velkou louží má ale tento animátor, režisér a příležitostný herec a karikaturista téměř až kultovní postavení, které mu získaly především seriály BEAVIS AND BUTT-HEAD a KING OF THE HILL. Roku 1991 Judge natočil krátký snímek OFFICE SPACE, který zakoupila do distribuce společnost Comedy Central. O 8 let později se pak k námětu vrátil a rozpracoval jej do celovečerní stopáže. Stejnojmenný celovečerní snímek se ale při svém uvedení nedočkal příliš kladných ohlasů a kultovní status získal až na videu. Satira vyprávějící o pohnutých osudech obyvatel jedné kanceláře a jejich věčných rozporů s jejím vedením, slušel podobnému formátu přecejen lépe. O poznání výpravnějším a celkově ambicióznějším byl následující projekt IDIOCRACY, jehož zcela průměrný hlavní hrdina se stane účastníkem supertajného vojenského experimentu v hybernaci a probere se až za 500 let, do kdy lidstvo zblblo. Joe se tak stane nejchytřejším člověkem na světě, který má vyřešit všechny jeho problémy pouze za asistence svého retardované "právníka" a šlapky, která byla druhou účastnicí experimentu. Celkovému vyznění obou snímků odpovídá i hudební doprovod, který v podobě limitované edice 1200 kusů vydala na CD společnost La La Land Records.

Office Space
(John Frizzell)

Hudební doprovod OFFICE SPACE obstarala v té době jedna ze stoupajících hvězd - John Frizzell, který s Judgem spolupracoval už na celovečerní adaptaci seriálu BEAVIS AND BUTT-HEAD DO AMERICA. Ve svých začátcích Frizzell často balancoval na hraně mezi horory a komediemi a jedny z prvních atraktivních zakázek mu umožnila získat spolupráce s jeho mentorem, Jamesem Newtonem Howardem, který složil původní témata, které následně Frizzell rozvedl do celé partitury u snímků jako DANTE'S PEAK a RICH MAN'S WIFE. OFFICE SPACE je tak spíš vyústěním série komediálních kompozic, které Frizzell na sklonku 90. let komponoval i pro další klasicky žánru - nevyjímaje ani Jima Abrahamse s JANE AUSTEN'S MAFIA. Díky strohému zázemí ale snímek OFFICE SPACE požadoval diametrálně odlišný až experimentální doprovod, který Frizzell zkomponoval za využití malého orchestru, který doplňuje jazzová sestava, elektronika, rozličné perkuse a struny z celého světa (havajsky laděné Back to Bed, Peter's Meeting a End Credits). Větší část nahrávky ale přísluší ryze funkčním sekvencím, kterým vévodí smyčcové pizzicato a rozličné čistě perkusní momentky.

Navzdory své velmi střídmé stopáži čítající něco přes 20 minut nabízí OFFICE SPACE velmi pestrou kompozici, která je rozkouskována do množství krátkých útržků, ze kterých se naštěstí povedlo poskládat vcelku kompaktní delší celky. I tak je ale OFFICE SPACE díky své stylové pestrosti na samostatný poslech roztříštěnou a obtížněji stravitelnou kompozicí, která příležitostně ztrácí na atraktivitě zásluhou častého střídání značně nesourodých hudebních stylů, aniž by u některé z nich setrvala dostatečně dlouho a bylo tak umožněno rozvinutí některého z nejatraktivnějších atributů nahrávky (If I could be with you a Bye Lawrence / This isn't so bad).

Idiocracy
(Theodore Shapiro)

O poznání posluchačsky vděčnější je hudební doprovod, který pro IDIOCRACY zkomponoval jeden z komediálních specialistů nového tisíciletí - Theodore Shapiro. Tento newyorský rodák začínal již v polovině 90. let prací na televizních produkcích a menších nezávislých snímcích mezi nimiž nechyběl na přelomu tisíciletí GIRLFIGHT, jehož úspěch na festivalu v Sundance skladateli pootevřel dveře studiového Hollywoodu. Byla to ale až jeho účast na komediích jako OLD SCHOOL, VIEW FROM THE TOP a DODGEBALL, které jej učinily jedním z nejvyhledávanějších specialistů žánru. Podobně jako Elmer Bernstein, Maurice Jarre či John Morris, také Shapiro přistupuje ke svým komediálním pracím ze seriózního úhlu a jeho kompozice tak spíše zveličují drama prožívané hlavními postavami, než aby prvoplánově doprovázely jejich komické eskapády.

Degenerace a prostoduchost lidstva roku 2505 daly Shapirovy příležitost vzdát holt Jerrymu Goldsmithovi, respektive jeho kompozici pro PLANET OF THE APES, k níž se jako jednomu ze svých inspiračních zdrojů skladatel otevřeně hlásí a jejíž odkazy je možné vysledovat v řadě nejdramatičtějších okamžiků, v nichž autor pracuje s bohatou žesťovou sekcí, klávesami a množstvím perkusí (skladby Joe Wakes Up/Joe Wanders či Joe's Arrest). Tyto sekvence ale představují pouhý zlomek pestré a tematicky vystavěné nahrávky, jíž dominuje převážně klasický orchestr, který doplňuje i řada netradičních nástrojů včetně waterphonu a starých syntezátorů imitujících zvuk thereminu. Mezi nejvýraznější skladby alba patří především variace tria hlavních témat. Zatímco téma hlavní postavy se představí již v úvodu snímku v podobě sóla pro lesní roh (Meet Joe Bauers) a vrcholí v jeho finále, kdy získává čistě symfonické provedení (President Joe Bauers), téma pro vztah Joea s prostitutkou Ritou zaznívá v poslední třetině snímku v podání čistého orchestru a sóla pro flétnu, klasickou kytaru či glockenspiel (I owe you one). Poslední plně rozvinuté téma přísluší primitivní krvelačné nátuře degenerovaného davu a zazní ve finále snímku v "gladiátoské" monster-truck aréně (počínaje skladbou Dumb Angry Mobs v čase 1:01).

V kontastu se snímkem, který pojednává o stupiditě a celkovém úpadku lidstva, Shapirova kompozice pro IDIOCRACY se řadí k jeho dosavadnějším nejvyzrálejším, nejrozmáchlejším a nejdramatičtějším dílům, jehož prostřednictvím měl skladatel vzácnou příležitost poukázat ke svému klasickému vzdělání, jenž jinak většina jeho filmových projektů poskytuje pouze zřídka. Na prostoru 45 minut skladatel rozvíjí a variuje hrstku vynikajících hudebních témat, které doplňuje rovněž i množství vedlejších motivů (např. motiv "černé síly" - využitý jak jako motiv prezidenta Ameriky a někdejší wrestlingové a pornohvězdy Camacha, tak i jako motiv pasáka Upgrayedda). V jeho rámci Shapiro pracuje s moderními perkusemi a elektrickými kytarami, které prokládají "silácké" mužské výkřiky (House of Representin'), které nahrávce dodávají ještě o poznání bohatší stylový rozsah.

Jako celek obě kompozice nabízí zcela odlišný přístup k žánru komedie, který má základ v zasazení obou snímků. Zatímco Frizzellova nahrávka je spíše experimentem poskládaným z množství stylově velmi odlišných útržků, Shapirova kompozice je plně vyzrálou dramatickou prací v těch nejlepších hollywoodských tradicich. IDIOCRACY na jedné straně nabízí velmi dramatické okamžiky, které ale současně prokládá i citacemi a orchestračnimi odkazy ke goldsmithovskému propojení smyčcové a dechové sekce, kterou doplňují složité perkusní a pizzicato rytmy, díky čemuž má IDIOCRACY potenciál oslovit i širší spektrum náročnějších posluchačů, kteří se jinak komediálním kompozicím spíše vyhýbají. Zatímco OFFICE SPACE se svého vydání dočkala nyní poprvé, IDIOCRACY byla dříve dostupná jako iTunes exclusive, který v této své CD premiéře obsahuje více než 15 minut nového materiálu, v jehož rámci zazní i řada alternativních a nepoužitých skladeb. I po pěti letech a několika desítkách dalších projektů se IDIOCRACY stále řadí mezi naprostou špičku Shapirovy diskografie a jako taková by neměla uniknout žádnému příznivci symfonických hollywoodských kompozic.

Hudba ***/****    Album ****    Zvuk *****

Final Fantasy: The Spirits Within

Tropic Thunder