23. Tower of Dreamers (4:10)

TT 42:20

• Hudbu složil: Theodore Shapiro
  • Orchestrace: Pete Anthony, Randy Kerber, Jon Kull, James Honeymann
  • Produkce: Theodore Shapiro
  • Lakeshore Records 2010 (LKS-341832)

Francouzská komedie LE DINER DES CONS klasika žánru Francise Vebera se stala předobrazem amerického remaku, v němž hlavní role vytořili Paul Rudd a Steve Carell. Pod režijním vedením Jaye Roache (a produkčním dohledem samotného Vebera) vytvořil Rudd postavu průměrného manažera ve velké společnosti, který po úspěšně uzavřené obchodní transakci konečně získá pozvání na večeři pravidelně pořádanou svými nadřízenými. Háček ale spočívá v tom, že na tyto večeře má každý účastník přivést ještě jednoho svého hosta. Hlavouni následně soupeří o to, kdo s sebou přivede většího exota a získá za něj hlavní cenu. Timova volba padne na Barryho (Carell), zaměstnance daňového úřadu, který tráví veškeré volné chvilky modelováním rozsáhlých myšších dioramat... Co do námětu se tak DINNER FOR SCHMUCKS od svého předchůdce příliš neliší.

Hudební doprovod obstaral Theodore Shapiro, pro kterého tento snímek znamenal jeho první spolupráci s Roachem, jenž má za sebou již úspěšné komediální snímky jako trilogie MEET THE PARENTS a AUSTIN POWERS. Podle Shapirova vyjádření bylo jeho záměrem složit pro Barryho téma, jehož variace by byly natolik blízké jeho nátuře, že by je sám Barry mohl ve volných chvilkách poslouchat. Hlavní téma se prolíná většinou skladeb a jeho základem je množství strun, malá skupina smyčců a rozličné sólové party pro klavír či xylofon, který v některých okamžicích zastupuje i cemballo a glockenspiel. Nechybí pár hlasů (Mouse World) pobrukujících si hlavní téma, které se rovněž stalo základem i jediné na CD obsažené původní písně - Dear Laughing Doubters - pod níž je kromě Shapira coby autor podepsána i její interpretka Sondra Lerche. Pokud pomineme množství variací hlavního tématu, na albu samotném nechybí řada komediálně laděných sekvencí se značným stylovým rozsahem - od tajuplných ploch (The Naughty Purse), přes chvilky exotické rytmiky smíchané s ostatními atributy nahrávky (marimba, perkuse a struny ve skladbách jako Booty Parade a Tim Confesses) až po rádobywesternový nástup obsáhlého symfonického tělesa a sboru (Brain Control), taneční sekvence v duchu blížícího se slovanským tancům (Mein Finger!) a v neposlední řadě i finálovku Tower of Dreamers, v níž se všechny atributy nahrávky pojí v jeden celek a v podobě krátké suity shrnují nejzásadnější momenty alba.

DINNER FOR SCHMUCKS je až překvapivě jemnou kompozicí, která nepostrádá množství nostalgických sekvencí a další vedlejší motivy, které v její stopáži zazní pouze ojediněle. V rámci mimořádně elektické kompozice Shapiro pracuje s rozsáhlou paletou nejrozličnějších hudebních stylů a nástrojů - nechybí tak tradiční kytary, struhadla, ale i tahací harmonika a klávesy, jejichž vzájemná kombinace ve skladbách Prelude to a Schmuck, Cat Burglars a Where are they now? svým rytmem lehce připomene SCHINDLER'S LIST (konkrétně skladbu Schindler's Workforce), zatímco v jiných místech nahrávky nechybí ani pískání a opět harmonika, která tentokrát kompozici dodává spíše francouzský nádech. Zatímco v případě některého méně schopného skladatele by se mohlo výsledné album snadno zvhrnout v koláž nepříliš umě propojených útržků v nesourodých stylech, Shapirovi se drží stmelovat nahrávku pravidelným návratem k okouzlujícímu hlavnímu tématu, jenž řadí tento počin k nejpůvabnějším komediálním kompozicím posledních let. I když se DINNER FOR SCHMUCKS nejspíš nezařadí mezi nejpopulárnější autorovy práce, stále nabízí velmi svěží a okouzlující kompozici, která funguje na výbornou i bez svého obrazového doprovodu.

Marley & Me

Year One

Up