30. Safe Haven/Honor Call (4:31)

TT 64:01

• Hudbu složil: John Debney
  • Dirigoval: John Debney
  • Produkce: John Debney
  • Prometheus Records 1993/1994 (For Promotional Use Only)

Ještě než John Debney zanechal své nesmazatelné stopy i na filmovém plátně, strávil mnoho let prací v televizní oblasti. Mezi jeho někdejšími projekty tak nechyběla celá řada televizních snímků a seriálů, z nichž mu THE CAPE, SEAQUEST DSV a YOUNG RIDERS vynesly 3 ceny Emmy a další dvě nominace. Ve stejném roce jako na sebe upoutal pozornost televizních diváků prostřednictvím SEAQUEST DSV zkomponoval i některé ze svých prvních větších hitů, které mu následně umožnily hladší přechod do filmové divize hollywoodských studií. Bohužel většina jeho ranných projektů zatím na své oficiální vydání stále čeká. Tento nedostatek částečně napravila společnost Prometheus Records, která v druhé polovině 90. let vydala alespoň hrstku z nich prostřednictvím promo releasů, které v některých případech dosahují dnes již rekordních cen (LITTLE GIANTS, HOCUS POCUS), zatímco některé další jsou stále ještě vcelku snadno dostupné a právě o jednom z nich bude řeč dnes.

Class of '61

Televizní snímek CLASS OF '61 se svého času objevil i v naší videodistribuci a vypráví o skupině přátel z West Pointu, které rozdělí válka Severu proti Jihu. Podobně jako například James Horner ve své tematicky příbuzné GLORY, i Debney do nahrávky začlenil menší pěvecký sbor (tvořený overdubbingem pouhé hrstky hlasů), který se představí již v úvodní skladbě alba, kde prozpěvuje hlavní téma a je jen nenápadně dokreslen vojenskými bicími, k nimž se posléze přidává celý orchestr. Atributy úvodní skladby Debney dále rozvíjí i ve zbytku kompozice, v níž sólové party pro housle, harfu, flétnu či violoncello prokládá i černošským spirituálem pro vedlejší příběh uprchlého otroka (Steal away). Většina z celkem 12 obsažených skladeb je bohužel velmi krátká a pouze zřídka tak dochází k plnému rozvinutí některých obsaženýcn nápadů, což je povětšinou velká škoda. Ať již jde o klavírní sólo ve skladbách Oh Shannon, Two Old Friends a "Where you go, I follow", ke kterému se teprve později přidává sólová viola, samostatný ženský hlas a tamburína; kombinace harfy, klavíru a sólové flétny pouze nenápadně podkreslých smyčcovou sekcí (An Irish Girl) či některé bitevní sekvence (The Battle, For Honor and Glory), v nichž Debney namísto hrdinství klade důraz na drama a celkový zmar popisovaných událostí.

In Pursuit of Honor

O rok novější snímek IN PURSUIT OF HONOR oplýval o něco vyšším rozpočtem a Debneymu tak bylo umožněno pracovat i s o něco obsáhlejším orchestrem. Snímek vypráví o skupině členů kavalerie, kteří se rozhodnou neuposlechnout přímý rozkaz a neutratit 500 koní. Namísto toho se stávají dezertéry a honáky, které pronásleduje zbytek jejich jednotky. I když je film zasazen o pár desítek let blíže do současnosti, IN PURSUIT OF HONOR má s CLASS OF '61 mnoho společného. I zde Debney využívá množství sólových partů převážně orchestrální provenience, nechybí vojenské perkuse, nad nimiž skladatel rozvíjí některá ze svých hlavních témat. V přibližně polovině skladeb se pak rovněž náležitě rozezní celý orchestr a hudba získává o něco svižnější a hrdinštější nádech (mezi ty vydařenější z nich se řadí např. The Pit, The Army Advances, Signals, The Journey, Chase through Dry Gulch a The Running), který je předzvěstí některých Debneyho populárnějších pozdějších děl. Druhou polovinu alba skladatel vyplňuje poklidnými sekvencemi s důrazem na smyčcovou a dechovou sekci, kterou příležitostně prokládají hluboké majestátní tóny lesních rohů či občasné sólo pro foukací harmoniku (Campfire). IN PURSUIT OF HONOR je tak o poznání klasičtější Debneyho kompozicí, která prezentuje atributy známé z řady jeho pozdějších prací ať již v rámci větších symfonických prací, tak i menších dobrodružných snímků.

Prostřednictvím těchto dvou ranných projektů Debney dokázal, že dokáže dosáhnout vynikajících výsledků i s o poznání komornějšími orchestry než využívá v posledních letech a možná i právě v těchto případech byl nucen pracovat o poznání invenčněji než je tomu v současnosti. I když je na obou snímcích v rozsahu instrumentací patrný jejich televizní původ, není to v žádném případě na škodu, jelikož především CLASS OF '61 představuje velmi citlivou kompozici, která se i po letech řadí k Debneyho nejpůvabnějším dramatickým dílům. IN PURSUIT OF HONOR představuje naopak rozsahově i instrumentačně bohatší nahrávku, která sice nabízí množství slibných náznaků, ale jako celek za svým předchůdcem co do invence lehce pozastává a nabízí čistě klasickou "americanu", kterou Debney předvedl v celé řadě svých pozdějších kompozic i s o něco větším úspěchem. I když se v obou případech jedná o řemeslně velmi kvalitní kompozice, na výsledném hodnocení se podepsala převaha druhého z obsažených snímků, který navzdory kvalitám dané kompozice nabízí spíše Debneyho žánrový standard, která posluchače blíže znalé jeho tvorby ničím nepřekvapí. I tak by si ale žádný z Debneyho fanoušků a věrných posluchačů neměl toto album nechat ujít už kvůli jeho vynikající kompozici pro CLASS OF '61.

Ride with the Devil

Evan Almighty

Glory