• Dirigoval: John Scott
  • Orchestrace: John Scott
  • Nahrál: The Royal Philharmonic Orchestra
  • Nahráno v All Saints Tooting Cathedral, London
  • Produkce: John Scott
  • La La Land Records 1984/2010 (LLLCD 1144)

Cesta jedné z nejpopulárnějších adaptací románu Edgara Rice Burroughse na stříbrné plátno byla o poznání krkolomnější, než by se mohlo zdát. O filmovou adaptaci se po řadu let pokoušel renomovaný scenárista Robert Towne (CHINATOWN), jemuž realizaci znemožnil nepříliš kladný ohlas jeho režijního debutu. Ambiciózní projekt následně putoval k britskému režisérovi Hughovi Hudsonovi, který nedlouho předtím získal nejen pozornost kritiky, ale i filmových diváků, se svými oscarovými CHARIOTS OF FIRE. I když Hudson spolu se scenáristou Michaelem Austinem zachovali řadu prvků z Towneho původního scénáře, druhá polovina snímku je již z větší části jejich vlastním dílem a současně se vzdaluje předloze, které byl Towne o mnoho věrnější. Hudson do hlavních rolí obsadil nejen nováčky Christophera Lamberta a Andie McDowellovou, ale i výkvět britské herecké elity, jíž vévodila jména jako Iam Holm, James Fox a Ralph Richardson, který zemřel nedlouho po dokončení snímku, jenž je tak věnován jeho památce. Hudební doprovod obstaral původem rovněž britský skladatel John Scott.

Scott je na poli filmové hudby poněkud nešťastným zjevem. Tento vynikající britský skladatel pracoval v průběhu posledních 40 let na celé řadě historických a dobrodružných snímků, které měly společné jediné: pochybné kvality filmu samého, ale vynikající hudební doprovod. Z celé řady snímků vzpomeňme takové "perly" jako KING KONG LIVES, LIONHEART, SHOGUN MAYEDA, THE FINAL COUNTDOWN a ANTONY AND CLEOPATRA. Při práci na GREYSTOKE: LEGEND OF TARZAN, LORD OF THE APES se Scott nechal inspirovat tvorbou velkých britských skladatelů přelomu 19. a 20. století. V rámci jeho kompozice je tak možné vysledovat nejen odkazy k tvorbě Ralpha Vaughna Williamse či Williama Waltona, ale i dalších velikánů včetně Claudea Debussyho, Maurice Ravela a Igora Stravinského. Scottovo vynikající hlavní téma nezapře vliv Vaughna Williamse a zazní v podání noblesního sóla pro lesní roh (podkreslený klasickým orchestrem s důrazem na smyčcovou sekci, nenápadné tóny táhlých žesťů a až impresionistický podklad v podobě švitořících dřevěných dechů a harfy) ve skladbách The Family, Child of the Apes, Return to the Jungle, Overture a Closing (End Titles) . Ve zbytku partitury se téma objevuje velmi hojně, ale pouze zřídka zazní ve svém plném provedení. Ve většině případů dokresluje sekvence popisující vztah Tarzana a jeho opičí rodiny (včetně např. smrti jeho "otce" - Dance of Death). Zatímco džungle a Tarzanova rodina jsou tak vykresleny převážně romanticky, Britské impérium inspirovalo Scotta k adaptaci Elgarovy první symfonie, která zazní ve skladbě Greystoke. Tvorbou Sira Edwarda Elgara se Scott nechal inspirovat i ve skladbě (Gardens of Greystoke) Chanson de Matin, která je adaptací stejnojmenné autorovy skladby.

Podobně jako Philippe Sarde v QUEST OF FIRE i John Scott při práci na GREYSTOKE: LEGEND OF TARZAN, LORD OF THE APES čelil skutečnosti, že většina první poloviny snímku je doprovázena pouze hudbou a na řadu minut nezazní jediný dialog. Celé Tarzanovo dospívání a jeho vzestup v hierarchii opičí smečky ležel pouze na Scottových bedrech, který pro tyto scény zkomponoval velmi dramatický hudební doprovod, jenž se svým občasným disonantním základem nese společné znaky se Stravinského tvorbou a lehce tak kontrastuje s romantickými variacemi a fragmenty hlavního tématu. Mezi nejdramatičtější sekvence se řadí druhá polovina Catastrophe, Pygmy Attack, Tarzan, Lord of the Apes, Edge of the World, vynikající rozsovsko-waltonovská The Weight of Greystoke, zvolna gradující Dance of Death a Half of me is Wild. V těchto sekvencích Scott využívá především rázné žesťové ostináty, které prokládá údery velkých bubnů a řinčících kovových perkusí (které jsou využity i v halucinogenní sekvenci prvního setkání Tarzana s D'arnotem - D'arnot's Vision) a zazněly např. o pár let dříve i ve Scottově kompozici pro THE FINAL COUNTDOWN.

Vzhledem k popularitě snímku překvapí, že trvalo celých 26 let než se tato nahrávka dočkala své CD premiéry. V době uvedení snímku byl soundtrack vydán pouze na LP, zatímco CD bylo vydáno v malém nákladu v Japonsku a o jeho legitimitě dodnes panují četné spory. V průběhu let se objevila i hrstka bootlegů, které rovněž vycházely z LP, které rozvedly o hrstku bonus tracků. Ve své nejdelší verzi bootleg nabízí identický obsah jako první oficiální vydání na CD (od společností La La Land Records v podobě limotované edice v počtu 3000 kusů). Bohužel z důvodu nedostupnosti kompletních nahrávek ve studiích Warner Bros. byl opět vydán pouze LP program. I když je tak trochu škoda, že výsledné album nenabízí toto klasické dílo v jeho kompletnější podobě, původní LP uspořádání představuje vynikající průřez celou nahrávkou, jenž díky své střídmé stopáži skončí dřív, než by stihla začít posluchače nudit či naopak zbytečně omílala již slyšené. Ve výsledku tak GREYSTOKE: LEGEND OF TARZAN, LORD OF THE APES nabízí téměř dokonalý úvod do Scottovy tvorby a současně i důstojné vydání hodné kvalit tohoto dnes již klasického díla filmové hudby.

Loch Ness

The Young Victoria

Legends of the Fall