• Hudbu složil: John Morris
  • Dirigoval: John Morris
  • Orchestrace: Jack Hayes
  • Nahráno v Record Plant Studio
  • Produkce: John Morris
  • Quartet Records 1983/2010 (QRSCE016)

Obávaný krvelačný pirát a prznič žen všeho věku YELLOWBEARD vtrhl na plátna filmových kin roku 1983 se značně rozporuplnými ohlasy. Nápad na tento snímek se zrodil v hlavě Keitha Moona (bubeníka The Who), který sám toužil vytvořit hlavní roli, což mu bylo ze zdravotních důvodů znemožněno a projektu se následně ujal Graham Chapman, někdejší člen Monty Pythonova létajícího cirkusu, který prací na scénáři strávil řadu měsíců. Režie (souhrou poněkud nešťastných nehod) připadla televiznímu producentovi Melu Damskimu, který rovněž dohlížel nad výsledným střihem a pod jeho vedením doznal Chapmanův scénář množství změn. Před kamerou se sešla bohatá plejáda hereckých hvězd - ať již dalších Monty Pynthonů (Eric Idle a John Cleese), tak i řady herců ze stáje Mela Brookse (Peter Boyle, Madeline Kahnová a Marty Feldman, který radši zemřel v průběhu natáčení). Možná právě díky účasti bohaté škály herců z různých žánrových oblastí je výsledný film koláží scének s různými styly humoru, z nichž na úrodnou půdu padá pouhý zlomek.

Hudební doprovod obstaral John Morris, který sice o pár let dříve předvedl, že mu nečiní sebemenší problémy ani dramatičtější poloha (viz jeho vynikající kompozice pro televizní minisérii SCARLET LETTER a na Oscara nominovaná hudba k Lynchovu THE ELEPHANT MAN), ale největší slávy naopak dosáhl v oblasti komedie a parodie díky spolupráci s Melem Brooksem a Genem Wilderem. Základem Morrisovy kompozice je náležitě vzletné a hrdinské téma titulní postavy, které se představí již v úvodní skladbě a ve svých variacích se prolíná většinou skladeb. V rámci variací Yellowbeardova tématu Morris využívá celý orchestr a téma variuje prostřednictvím rozličných nástrojových skupin - ať již v podobě hrdinských fanfár (viz trailer níže), skupiny lesních rohů, náležitě rozmáchlými variacemi s důrazem na žesťovou sekci, až po hravé trilky v podání dřevěných dechů. K dalším vrcholům nahrávky se řadí skladba Portsmouth, jejiž základem je cemballo, dřevěné bicí a rozličné formy dechů, které si za podpory nenápadných smyčců a žesťů předávají toto vynikající vedlejší téma, jenž znovu zazní pouze v následující Dan's Kidnapped. Třetí pravidelně se vyskytující téma přísluší lodi Lady Edith (viz úvod Assault on El Nebuloso, na níž se Yellowbeard se svými přívrženci vydává na cestu za svým pokladem. Nechybí rovněž ani fragmenty hymny Britského impéria po steinerovsku využité jako téma britských pronásledovatelů v čele s legendárním Jamesem Masonem.

Jak bylo zmíněno výše, podstatná většina tematických variací přísluší buď tématu Yellowbearda či jeho lodi Lady Edith. Kromě těchto témat Morris nabízí i bohatou škálu vedlejších motivů a témat, které zaznívají v průběhu snímku pouze ojediněle a dokreslují komické eskapády skupiny hrdinů či krátký romantický vztah Yellowbeardova syna Dana a El Nebulosovy dcery Trioly (houslovým sólem vedená smyčcová sekce a harfa skladby Love and Torture). V průběhu celé nahrávky jsou patrné Morrisovy klasické orchestrační postupy včetně tlumených trubek s dusítky na podkladu smyčcového tremola a nenápadných bubnů udržujících napětí (The Mutiny), které skladatel využil v celé řadě svých ostatních prací - nevyjímaje ani některé z jeho největších brooksovských hitů (SPACEBALLS, HIGH ANXIETY). Právě SPACEBALLS pak připomenou i skladby Battle at Sea a Duel with Mr. Moon, z nichž skladatel částečně vycházel při finálním souboji Lone Starra a Velké helmy. Většina obsažených podobností ale leží v rovině orchestrace a specifického zvuku Morrisovy dobrodružné a romantické hudby.

Vzhledem k nepříliš kladným ohlasům snímku v době jeho uvedení v kinech a teprve až postupnému získání kultovního statusu, nepřekvapí, že soundtrack nebyl v době uvedení snímku (který někteří z hlavních představitelů označili za jeden z nejhorších filmů všech dob) vydán a na své uvedení čekal téměř 30 let. Svého vydání se tak YELLOWBEARD dočkal až napodzim 2010, kdy jej v podobě limitované edice 1000 kusů vydala španělská nahrávací společnost Quartet Records. Kromě kompletní hudby z filmu v chronologickém pořadí nabízí toto CD rovněž i unikátní příležitost slyšet vůbec poprvé některé nepoužité skladby - ať již z důvodu vystřižení scén, pro něž byly určeny či použitím alternativních verzí. I fanoušky velmi dobře znalé snímku tak pravděpodobně překvapí dvě alternativní verze závěrečných titulků, z nichž první obsahuje i pěvecký sbor, který zazní vůbec poprvé v průběhu jinak čistě symfonické partitury. V duchu ostatní Morrisovy žánrové tvorby představuje YELLOWBEARD převážně seriózní kompozici, která nabízí pouze hrstku hravějších momentů. I když film sám tak poněkud pokulhává, hudební doprovod se řadí k jeho nejsilnějším stránkám a je tak škoda, že nebyl napsán pro nějaký vydařenější film, který by zaručil Morrisově kompozici širší posluchačskou základnu, kterou tato kompozice plně zasluhuje díky svým nesporným kvalitám.

Hudba ****    Album ****    Zvuk ***

Spaceballs

The Golden Compass