• Hudbu složil: David Arnold
  • Dirigoval: Nicholas Dodd
  • Orchestrace: Nicholas Dodd
  • Nahráno v Air Lyndhurst Hall, London
  • Produkce: David Arnold
  • Sony Masterworks 2010 (81142)

Po nepříliš valném ohlasu předchozí části (PRINCE CASPIAN utržil celosvětově "pouhých" 420 miliónů dolarů) se rozhodl Disney dát od celé série ruce pryč a třetí díl proto dlouhá léta hledal distributora a finanční zajíštění, kterého se nakonec chopili v 20th Century Fox. Spolu se změnou studia došlo i k řadě dalších velmi podstatných změn a nutno uznat, že povětšinou k lepšímu. Rutinéra Andrewa Adamsona vystřídal na postu režiséra renomovaný Michael Apted, který se ve své kariéře vydává poprvé do oblasti fantasy poté, co exceloval spíše v žánru akce (THE WORLD IS NOT ENOUGH), dramatu (GORILLAS IN THE MIST, NELL, AMAZING GRACE) a thrilleru (GORKY PARK). K podobné změně došlo i na postu skladatele, kde nevyváženého Harryho Gregson-Williamse vystřídal na základě své dlouholeté spolupráce s Aptedem renomovaný David Arnold, který se tak po více než 10 letech konečně vrací do oblasti výpravného symfonického dobrodružství, které mu zásluhou jeho někdejší spolupráce s Rolandem Emmerichem přineslo v druhé polovině 90. let největší věhlas, jenž skladatel dále utužil svými neprávem poněkud přehlíženými kompozicemi LAST OF THE DOGMEN, WING COMMANDER a THE MUSKETEER.

Napodzim 2010 Arnold pro film v Londýnských studiích Air nahrál přibližně 90 minut původní hudby s velmi širokým stylovým rozsahem a záběrem, kterému vévodí celé řada původních témat pro množství nových postav, které se ve filmu objevují. Ústřední téma přísluší samotnému Jitřnímu poutníkovi, který se stává domovem skupiny hrdinů na jejich cestě a prolíná se tak ve svých variacích řadou skladeb - počínaje úvodní Opening Titles, kdy hřímající žesťě teprve zvolna vystupují z pohádkově sborového podkladu a prezentují hlavní téma v typicky arnoldovsko-doddovských orchestracích, v nichž nechybí kromě obsáhlé smyčcové a žesťové sekce ani celesta a další zjemňující prvky, jež jsou rovněž využity i v hrstce hravějších momentů. Na poli 72 minut dlouhého alba Arnold pravidelně střídá akční, dobrodružně rozmáchlé skladby s romantickými a hravými, mezi nimiž nechybí ani velmi chytlavý jigg (Duel) v podání sólových houslí a bohaté sekce dřevěných dechů a perkusí. Neméně potěšující jsou i příležitostné pěvecké sbory - využité jak k dokreslení náležitě pohádkových orchestrací, tak i ke zvýraznění rytmu v rámci dramatické hudby. Mezi vrcholy dramatické části alba se řadí především The Green Mist a Into the Battle, v nichž Arnold využívá rytmizovaný mužský zpěv složený z latinských slabik. Srovnatelně atraktivní jsou i některé čistě symfonické akční sekvence, v nichž skladatel kombinuje někdejší emmerichovskou rozmáchlost s bondovskou dravostí: The Painting, The Lone Island, Market Forces, Dragon Attack a již zmiňovaná finálovka Into the Battle, které všechny nabízí bohatě vrstvenou žesťovou sekci podloženou smyčcovými ostináty a perkusemi, jež zvolna zvyšují svůj rytmus.

Kromě nového materiálu pochopitelně ani nechybí občasné fragmenty a náznaky důvěrně známých témat z první části série. Téma Narnie samotné se příležitostně prolíná celým snímkem, zatímco největšího uplatnění se dočká ve skladbě High King and Queen of Narnia. Stará témata se znovu vrací i ve skladbách Lucy and the Invisible Mansion a Aslan Appears, v nichž se dočkají zajímavého ozvláštnění posazením na nebývalé nástrojové skupiny - zatímco téma Narnie zůstává náležitě vznešené a rozmáchlé, Aslanovo téma je prezentované v podobě sólové flétny. Kromě hrstky důvodně známých témat je veškerá hudba původní, a Arnold se tak omezil na pouze krátké citace daných témat, aniž by výrazněji stavěl na hudbě z první dvou dílů. V průběhu kompozice skladatel naopak ve větší míře odkazuje k některým ze svých vlastních prací a pozornější posluchači odhalí občasné citace GODZILLY zdaleka nejen v rámci skladeb Reepicheep a Under the Stars, ale i v průběhu vybraných akčních sekvencí či temnějších okamžiků (např. The Golden Cavern) = tzv. "temptation theme" posazené na hlubokých tónech žesťů pouze nenápadně vystupujících z dunivého podkladu prokládaného řinčením kovových perkusí. Kromě méně tradičních nástrojů (důsledně skrytých v bohatém aranžmá) se mezi zajímavé prvky řadí i elektronicky modulovaný dívčí sbor, který Arnold dále upravoval, aby získal zlověstnější nádech - viz úvod a závěr Into the Battle.

CHRONICLES OF NARNIA: VOYAGE OF THE DAWN TREADER se řadí k dosavadním vrcholům soundtrackové produkce letošního roku a konečně nabídla Arnoldovi velmi vítanou příležitost k návratu do dobrodružného žánru. Výsledkem je tak stylově i tématicky velmi pestrá kompozice - v některých ohledech pestrá až příliš, s čímž souvisí i jediné výraznější výtky: Největší slabinou kompozice je rozdělení alba na celkem 30 povětšinou krátkých skladeb, z nichž celá řada prezentuje ojedinělé nápady a témata, která již znovu nezazní a CD jako celek tak původní poněkud roztěkaným dojmem. Namísto rozvoje pár hlavních témat tak přichází ke slovu přehršel individuálních celků, které nemají příliš společného jeden s druhým. Zásluhou svého mimořádného finále ale letos CHRONICLES OF NARNIA: VOYAGE OF THE DAWN TREADER jen stěží najde ve svém žánru konkurenci, a i když jako celkové album postrádá dravost a rozkošně nabubřelou naivitu Arnoldových největších hitů, stále nabízí bohatou plejádu nejrozličnějších témat v pestrých a velkoryse pojatých orchestracích, které tuto novinku sice nezařadí po bok autorovy klasické emmerichovské trilogie, ale i tak představují Arnoldovo nejlepší dílo posledních let a špičku soudobé fantasy produkce.

Stargate

Independence Day

Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe