• Dirigoval: Philippe Rombi
  • Orchestrace: Philippe Rombi
  • Nahrál: L'Orchestre Symphonique Bel Arte
  • Nahráno v Studios Davout, Paris
  • Produkce: Philippe Rombi
  • Naive Records 2010 (NS91672)

POTICHE, uvedený v závěru roku 2010, představuje v pořadí již 7. spolupráci dvojice Francois Ozon - Philippe Rombi, jejíž počátky se datují do roku 1999 se snímkem LES AMANT CRIMINELS, po němž následovala řada neméně populárních projektů jako SOUS LE SABLE, SWIMMING POOL, 5x2, ANGEL či RICKY. I když příležitostně Ozon zvolil podbarvení svých filmů pouze dobovou hudbou či v případě 8 FEMMES Rombiho dočasně zastoupil Krishna Levy, jejich spolupráce se řadí k pevným režisérsko-skladatelským svazkům, jejichž jednotlivé společné projekty vždy představují záruku kvality jak po filmové, tak především po hudební stránce. Nejinak je tomu i v případě POTICHE (v české distribuci pod názvem Profesionální manželka), který se odehrává v 70. letech a sleduje komediálně laděný příběh ženy v domácnosti, která se po stávce v manželově továrně ocitne v jejím vedení. V hlavních rolích se kromě režisérovy oblíbené Catherine Deneuve dále objeví Gérard Depardieu, Fabrice Luchini a v neposlední řadě Sergi López.

Rombiho výrazový rejstřík se od jeho ostatních projektů příliš neliší. Základem kompozice je čistě klasický Orchestre Symphonique Bel Arte, jemuž vévodí množství sólových partů pro housle, harfu, dřevěné dechy a především klavír, jehož nahrávku opět obstaral Rombi osobně. Dobové zasazení snímku (kromě množství nepůvodních písní v podání interpretů jako Boney M, Johnny Hallyday či Bee Gees a závěrečné písně Chantages et Trahisons, jejíž aranžmá rovněž obstaral sám Rombi a jíž nazpívala sama Catherine Deneuve) skladatel zohlednil i ve své vlastní partituře, v níž klasické orchestrální spektrum dokresluje skupina hlasů, cemballo a "moderní" perkuse, které najdou dokonalý prostor ke vzájemné kombinaci v rámci source skladby Le Transistor. Podobně jako v případě ANGEL i v rámci POTICHE se Rombi nechal inspirovat filmovou hudbou doby, v níž se film odehrává a dle rozhovorů jako hlavní inspirační zdroj tentokrát posloužily kompozice 70. let z per skladatelů jako Georges Delerue, Michel Magne a Michel Legrand. Rombiho hlavní téma se představí již v úvodní skladbě Ouverture, v níž na pozvolna gradujícím orchestrálním podkladě poprvé zazní v pískané podobě krátce předtím než jej převezme celý orchestr s důrazem na smyčcovou sekci, jejíž rytmický základ obstarávají nenápadné kytary, sekce "moderních" bicí a později nechybí ani nenápadná bonga a jazzová sestava, kterou v nejvýraznější podobě zastupuje basové pizzicato ve 3. čtvrtině této skladby.

V průběhu zbyteku své rozsahově skromné partitury Rombi dále rozpracovává hlavní téma a současně přidává i pár vedlejších, v nichž využívá bohatou plejádu sólistů Orchestre Symphonique Bel Arte. Mezi nejpůvabnější okamžiky nahrávky se řadí například skladby La Souvenirs de Suzanne a La Rose du Matin, z nichž druhá začíná s temnějšími podtóny, které záhy vystřídá vynikající souhra sólové harfy a houslí, jež pouze nenápadně dokresluje zvonkohra a teprve později se přidává sólo pro hoboj, flétnu, smyčcová sekce a nenápadná celesta. Z vedlejších témat je nejvíc rozvinuto lehce komické a valčíkově laděné 3/4 téma pro sehrané dřevěné dechy, smyčcové a basové pizzicato a "shakery", které zazní ve skladbách jako L´Usine, Suzanne et Maurice, závěr Tel Pere telle Fille a Suzanne Candidate; další valčík (tentokrát pro jazzové perkuse, akordeón, smyčcové pizzicato a bicí) Valse des Votes či spíše nenápadný motiv zlodušského manžela hlavní hrdinky, jemuž přísluší prostor ve skladbě Pujol Sequestré. Právě variace posledně zmíněného představují jediné temnější a komplikovanější okamžiky jinak mimořádně něžné a nenáročné kompozice.

POTICHE se řadí k nesporným vrcholům soundtrackové produkce roku 2010, jehož jedinou nevýhodu představuje uspořádání alba, které po úvodní Ouverture nabízí plejádu rozličných dobových písní, aby po jedné Rombiho skladbě opět následovalo ještě pár dalších - tentokrát z pera italského skladatele Stelvia Ciprianiho. Naštěstí počínaje 15. skladbou už zbytek CD připadá pouze Rombimu, byť je jeho hudba v rámci dvou dalších skladeb proložena nerušícími dialogy, které dokonale ladí s původní hudbou (skladby 20 a 24). V průběhu celé kompozice Rombi udržuje mírně nostalgický tón, který příležitostně prokládá jazzovými momenty či sekvencemi v podání skupiny hlasů, které nejsou v jeho tvorbě až tak obyklé. S výjimkou těchto mírných stylových odboček představuje POTICHE velmi vítaný až mistrovský kousek, který nabízí krystalicky čistou hudbu v tom nejčistším smyslu slova, jež je v západní kinematografii v současnosti prakticky nevídaná a jako taková by neměla uniknout pozornosti nikoho, pro koho je filmová hudba uměleckou formou a nikoliv jen extenzí práce ruchařů.

Un Homme et son Chien

Memories of Me

Atonement