15. The Mystic's Dream (7:43)
by Loreena McKennitt

TT 51:21

• Dirigoval: James Horner
  • Produkce: James Horner
  • La-La Land Records 1995/2010 (LLLCD 1146)

Erotický thriller JADE měl roku 1995 všechny předpoklady k úspěchu. Scenárista Joe Eszterhas byl po mimořádném úspěchu BASIC INSTINCT v kurzu a všechna studia se tak předháněla v nabídkách na zakoupení práv na jeho novinku, kterou znovu zavítal do stejného žánru. Nakonec s rekordní nabídkou 2,5 milionů dolarů uspělo studio Paramount, které režií 50milionového projektu pověřilo renomovaného Williama Friedkina (THE EXORCIST, THE FRENCH CONNECTION), jenž do vedlejších rolí obsadil bohatou plejádu hvězd nižší svítivosti (Michael Biehn, Richard Crenna či Chazz Palminteri), kterým sekundovali začínající David Caruso a Linda Fiorentino v titulní roli. Snímek vypráví o vyšetřování brutální vraždy prominentního občana San Francisca, které asistanta okresního návladního (Caruso) protáhne veškerou špínou, co ji San Francisco skýtá, a nevyhne se ani čínské čtvrti. Hudební doprovod složil James Horner, pro kterého byl rok 1995 jedním z nejúspěšnějších v celé jeho kariéře.

Podobně jako v případě řady dalších snímků ranných 90. let, Horner v případě JADE využil bohatou škálu elektronických nástrojů, které hudbě dodávají lehce snový nádech a spíše dokreslují tajuplnou atmosféru, aniž by podtrhovaly některé z větších akčních sekvencí. Základem nahrávky je sólový klavír, japonská flétna Shakuhachi, perkuse a elektronika. Horner se tentokrát zcela vyhnul využití orchestru, který nahradily táhlé elektronické tóny a rytmické samplované vokály, které skladatel zkombinoval s hlubokými údery "neuspořádaných" tónů klavíru a hrstkou etnických nástrojů, které snímek situují do čínské čtvrti. Zatímco většina nahrávky je spíš emocionálně velmi strohá a chladná, zajímavým zpestřením kompozice je skladba Stalking Patrice, jenž ve filmu plní roli source music, a v níž Horner využil typicky čínské nástroje včetně strunného koto, čínských houslí erhu a harfy guzheng. Tyto prvky skladatel dále prokládá se svými zlověstnými údery klavíru, které tuto skladbu řadí k nejzajímavějším, co CD nabízí, a svým agresivním mixem připomene například úvodní scénu Aptedova snímku GORKY PARK, v němž Horner podobně zkombinoval rázné klávesy s Čajkovského Labutím jezerem.

I když Horner složil pro film pouze necelých 30 minut původní hudby, a dále dohlížel nad aranžmá a nahrávkou perkusních source skladeb, podstatná část z jeho kompozice byla ve filmu samotném ještě překopána. Na místě původní hudby zaznívá Friedkinem zvolené Stravinského Svěcení jara či píseň The Mystic's dream v podání Loreeny McKennitt. Výsledný soundtrack tak představuje eklektický mix rozličných hudebních stylů a žánrů, který se snaží držet pohromadě rozsahově skromná původní hudba, jež je redukována spíše na dokreslení atmosféry a provázání rozličných starších skladeb. V rámci Hornerovy tvorby JADE představuje zjevnou bokovku, jejímž cílem nikdy nebylo víc než pouze efektně podkreslit filmový obraz a příležitostně přispět k jeho působivosti. Díky svému skromnému rozsahu a současně i zásluhou skutečnosti, že snímek při uvedení v kinech propadl a na americké půdě utržil stěží 20 % ze svého celkového rozpočtu, nepřekvapí, že soundtrack na své vydání čekal celých 15 let. Zatímco fanouškům Hornerovy tvorby tak toto album konečně nabídne dlouho toužené doplnění jeho diskografie, těm ostatním přináší i nenápadnou žánrovou kompozici řadící se k nejméně typickým a nejoriginálnějším Hornerovým dílům poloviny 90. let.

L.A. Confidential

Disturbia

Artwork copyright (c) 1995 Paramount Pictures, review copyright (c) 2010 Petr Kocanda