• Hudbu složil: Dario Marianelli
  • Dirigoval: Benjamin Wallfisch
  • Orchestrace: Benjamin Wallfisch, Dario Marianelli
  • Nahráno v Angel Recording Studios, London
  • Produkce: Dario Marianelli
  • Sony Classical 2011 (88697852582)

Poslední měsíce byly velmi skromné pro fanoušky Daria Marianelliho. Po oscarovém úspěchu ATONEMENT Marianelli pracoval na pouhé hrstce snímků, mezi nimiž nejvýrazněji vystupovalo historické drama AGORA uvedené v závěru roku 2009. V průběhu roku 2010 se svého uvedení dočkal pouze jediný celovečerní projekt (EAT, PRAY, LOVE), který skladateli (i navzdory mimořádně kvalitní a okouzlující nahrávce) neumožnil plně využít svůj potenciál. Tyto nedostatky naštěstí plně vyvažuje skladatelova nejnovější kompozice - JANE EYRE - na motivy románu Charlotte Brontëové, který filmaře nepřestává inspirovat ani navzdory několika tuctům předešlých zpracování. Režie nejnovější verze se chopil nepříliš známý Cary Joji Fukunaga (SIN NOMBRE), který se podle rozhovorů soustředil spíše na temnější podtóny příběhu a do hlavních rolí kromě rychle se prosazující australské herečky Mii Wasikowské (ALICE IN WONDERLAND) obsadil Michaela Fassbendera, Jamieho Bella, Sally Hawkinsovou a v neposlední řadě i Judy Denchovou.

Temnou romanci a tajemství ukryté v odlehlém venkovském sídle doprovodil Marianelli adekvátně komplexní partiturou, která využívá především sólových nástrojů, jež dominují jednotlivým fragmentům tohoto mimořádně působivého díla. Po spolupráci s klavírním virtuózem Jean-Yvesem Thibaudetem u PRIDE AND PREJUDICE a ATONEMENT tentokrát Marianelli vyhledal houslistu Jacka Liebecka, jehož co do výrazového rejstříku velmi bohatá hra se prolíná většinou skladeb - počínaje úvodní Wandering Jane - aby s přibývajícími minutami získávaly houslové party na expresivitě, která pochopitelně vrcholí ve finále snímku, jenž skladatel doprovodil tíživými skladbami Jane's Escape a The Call Within, které naopak vyvažují okouzlující poklidné skladby Awaken a My Edward and I. Sólové party Marianelli podbarvil rovněž klasickým orchestrem, který pouze přizvukuje a příležitostně z jeho středu vystupují další sólové party. Za zmínku stojí především četná sóla pro harfu a okamžiky v podání posmutnělého klavíru Johna Alleyho: A Game of Badminton, In Jest or Earnest, The Wedding Dress, Life on the Moors, Awaken a My Edward and I. Zajímavým zpestřením nahrávky je vokál Melanie Papperheimové, který uvozuje album prostřednictvím Wandering Jane a znovu se vrací v průběhu A Thorough Education, Arrival at Thornfield Hall a A Restless Night, kdy příležitostně dokresluje flashbacky osvětlující dětství Jane v sirotčinci a její vztah s nenávistnou tetou.

JANE EYRE představuje dosud nejvyzrálejší a nejkomplexnější Marianelliho dílo, které namísto líbivých melodií běžně spjatých s alžbětinskou Anglií nabízí emocionálně spíše odtažitou a značně distancovanou nahrávku, která namísto variování hrstky hlavních témat nabízí koláž hudebních ploch, které jsou působivé nejen samy o sobě, ale i jako celek spoluvytváří až strhující nahrávku, jejíž kvality vyniknou při opakovaném a hlavně pozorném poslechu, kdy teprve pozvolna vyplouvají na povrch četné nuance bohatě vrstvené kompozice. Album jako celek nabízí spíše těžkou až ponurou nahrávku (viz dunivě hluboké tóny kontrabasů a violoncell v An Insuperable Impediment), která po celou svou relativně skromnou stopáž využívá především zmíněné sólové party pro housle, klavír a harfu, jež podkresluje smyčcovou sekcí a naopak potlačuje další sekce klasického orchestru - např. perkuse jsou redukovány na naprosté minimum (viz stěží patrné zvony v závěru The Wedding Dress či osudové údery velkých bubnů v dramatické části poslední třetiny alba), stejně jako celá sekce dřevěných dechů, jež pouze nenápadně přizvukuje v rámci hlubších podtónů a v celé stopáži alba zazní pouze v rámci hrstky krátkých fragmentů či v podobě ojedinělého sóla pro flétnu (Arrival at Thornfield Hall).

P.S.: Fanoušky pídící se po snadno zapamatovatelných tématech a nenáročném poslechu JANE EYRE pravděpodobně příliš neosloví a mohou tak ve vlastním zájmu celkové hodnocení snížit na plně akceptovatelné 4*. Těm ostatním ale toto album nabízí jeden z nejlepších soundtracků posledních měsíců a dosavadní vrchol soundtrackové produkce roku 2011. Škoda jen, že další Marianelliho srovnatelně atraktivní projekt, adaptace Remarquova ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT, na sebe nechá čekat až do příštího roku.

Hudba *****    Album ****    Zvuk ****

Atonement

The Village