• Na motivy baletu Labutí jezero: Petr Iljič Čajkovský
  • Dirigoval: Matt Dunkley
  • Orchestrace: Matt Dunkley
  • Nahráno v Air Lyndhurst Hall, London
  • Produkce: Clint Mansell
  • Sony Classical 2010 (8-8697-81356-2-9)

V pořadí teprve pátý snímek opěvovaného Darrena Aronofského, THE BLACK SWAN, je stejnou měrou filmovou adaptací Čajkovského baletu (prvně uvedeného 4. dubna 1877) jako dramatem hlavních hrdinů, kteří připravují jeho nové uvedení na newyorské baletní scéně. Film mísí vize hlavní hrdinky s realitou (která není nepodobná posledním dvěma dějstvím Labutího jezera) a sleduje její cestu přes mrtvoly za svým vysněným cílem a současně i její proměnu nejen z vyrovnané a plaché dívky ve schizofrenní ženu, ale i z metodicky precizní, ladné a bojácné Bílé labutě do vyzrálé a emocionálně nespoutané Labutě černé. V hlavních rolích se kromě kriticky oceňovaného a favorizovaného výkonu Natalie Portman dále objeví Mila Kunis v roli její sokyně Lily, Barbara Hershey jako její nadmíru starostlivá matka, která jejím prostřednictvím prožívá kariéru, jež jí samotné byla svého času odepřena, a v neposlední řadě stojí za zmínku rovněž vynikající výkony Winony Ryder coby zašlé hvězdy baletní scény a Vincenta Cassela v roli uměleckého režiséra.

Stejně jako v případě všech předchozích Aronofského projektů (REQUIEM FOR A DREAM, PI, THE FOUNTAIN, THE WRESTLER) připadlo obstarání hudebního doprovodu někdejšímu leaderovi a frontmanovi skupiny Pop Will Eat Itself Clintu Mansellovi, jehož role byla stížena skutečností, že film od počátku počítal s adaptací Čajkovského materiálu i pro scény z civilního života hlavních postav. Mansell tak prací na projektu strávil řadu měsíců, jelikož skladby pro baletní sekvence musely být připraveny již před samotným natáčením a skladatel tak ve spolupráci s hlavním choreografem snímku Benjaminem Millepiedem balet v některých případech lehce pokrátil a nenápadně zdynamizoval, aby lépe ladil s gradací snímku v rámci daných scén. Po dokončení natáčení a v průběhu postprodukce se Mansell k projektu vrátil a dále pokračoval v upravování Čajkovského hudby - tu lehce pokrátil některé sekvence, jinde pospojoval různé úseky rozsáhlého baletu dohromady a přidal pár minut svého vlastního materiálu, aby dané sekvence lépe přecházely jedna v druhou. V některých případech přidal moderní elektroniku či elektronicky převrátil krátké útržky, jež dokreslují např. úvodní sekvenci snu hlavní hrdinky (Nina's dream) či její noční můry a zvolna se stupňující vize (Night of Terror).

Z nového materiálu stojí za zmínku např. skladby Mother Me pro hoboj, harfu, klávesy a smyčce; perkusně-ambientní okamžiky The New Season, Lose Yourself a Opposites Attract; nenápadně gradující tajuplná A New Swan Queen. I v případě těchto skladeb se Mansell stylově blíží některým poklidnějším okamžikům Čajkovského baletu a svou hudbu konstruuje přispěním podobných orchestračních postupů, jež usnadňují hladší propojení obou "světů". Nejvýznamnější sekvence se však odehrávají na baletních prknech, která jsou rezervována pro více či méně upravenou hudbu (naprostá většina zásahů je citelně k horšímu), která zaznívá ve skladbách Nina's dream, fragmenty Night of Terror, Stumbled Beginnings, It's my Time, A Swan is Born, A Swan Song (for Nina) a finálovka Perfection, která naštěstí prezentuje finále baletu v téměř neupravené podobě. V kontrastu s těmito velkými okamžiky filmu a výsledného alba, tak Mansellova hudba představuje pouze nenápadnou výplň, která tu zvolna graduje či nabízí nenápadný a v některých okamžicích i zajímavě rozvíjený náběh, který ale skončí dřív než dosáhne jakéhokoliv vyústění. Veškerá nová hudba tak v kontrastu s původním materiálem představuje kompozičně primitivní podkres obrazu a postrádá dostatečnou invenci, aby mohla být důstojnějším partnerem větších okamžiků snímku namísto balancování na hraně mezi hudbou a zvukovým designem, ke kterému se blíží obsažené sekvence s vyšším podílem elektroniky. Mansellova novinka jako celek bohužel selhává ve vytvoření dostatečně zajímavého poslechu a jen stěží balancuje na hranici 3*.

P.S.: Pokud se Mansell věrněji drží Čajkovského materiálu, hodnocení těchto okamžiků nahrávky strmě stoupá na úroveň maximálního hodnocení. V případě jakýchkoliv zásahů je pak hodnocení nepřímo úměrné jejich výši. Každopádně zásluhy za vysoké hodnocení především poslední třetiny alba tak připadají čistě Čajkovskému a nikoliv Mansellovi.

Hudba **/*****    Album ***    Zvuk *****

The Age of Innocence

Jennifer's Body