• Hudbu složil: Matthew Margeson
  • Dirigoval: Allan Wilson
  • Orchestrace: Dana Niu, Robert Elhai, Brad Warnaar, Andrew Kinney, Pakk Hui, Eric Kalver, Todd Haberman
  • Nahrál: The Slovak National Symphony Orchestra
  • Produkce: Matthew Margeson
  • Varese Sarabande 2010 (VSD-7057)

"Žalostně nepovedený." Tak by se dal ve stručnosti popsat nový projekt bratří Strauseových, kteří po ALIENS VS PREDATOR: REQUIEM zůstávají věrní krvelačným emzákům. SKYLINE vypráví o mimozemské invazi, kterou popisuje z pohledu skupinky "hlavních hrdinů", kteří většinu času jen zmateně pobíhají z místa na místo, cestou ufouni někoho unesou či prostě zlikvidují; následně se spytuje svědomí a dojde i na moralizování na téma kouření v okolí nastávají matky. Ech! Dalo by se říci, že hlavním hrdinou snímku je Jarrod, údajně schopný počítačový programátor (jinak na první pohled vidlák a dement k tomu), který přijíždí na oslavu narozenin za svým někdejším přítelem do Los Angeles a ten mu nabídne práci na jeho plánovaném filmu nebo tak něco. Vše ale záhy zkomplikuje přílet ufounů, kteří prostřednictvím modré záře z nebe zcela ohromí většinu místního obyvatelstva a poté je unesou do své mateřské lodi, kde jejich mozečky servírují své omladině.

Námět tuctový, zpracování příliš pitomé i na úroveň špatné epizody THE OUTER LIMITS a není se tak příliš čemu divit, že tento projekt v průběhu postprodukce opustil skladatel Brian Tyler, který se na něm podílel i jako jeden z producentů. Na jeho místo nastoupil dosud zcela neznámý Matthew Margeson (* 1980), který do té doby působil jako programátor elektroniky a spolupracoval s Tylerem na celé řadě jeho projektů posledních let. Margesonova hudba pro SKYLINE není překvapivě ani zdaleka tak špatná jako film sám. Skladatel využívá kromě elektroniky, která doprovází tajuplné sekvence a scény z interiérů i rozsáhlý symfonický orchestr a pěvecký sbor využitý ve finále snímku. Dalo by se říci, že skladeb jako Abduction a druhé poloviny Ship Down je pro podobný snímek škoda a být pouze jich, album by mohlo bez problémů aspirovat na silné 4* hodnocení.

Bohužel tyto okamžiky představují pouze nepatrný zlomek z celé kompozice, které jinak dominuje hučení, jež je příležitostně rámováno elektronikou a občasnými údery velkých bubnů (buď taky samplovaných nebo elektronicky modulovaných k nepoznání). K těmto nenápadným sekvencím se ve vrcholných dramatických okamžicích přidává disharmonické smyčcové šmidlání a rázné (tentokrát již akustické) perkuse a hluboké údery kláves. V rámci akční hudby Margeson klade důraz na perkuse a žestě, které nejsou rámovány žádným výraznějším opakujícím se rytmem ani motivem a představují čistě efektní okamžiky, jež jsou příležitostně oživeny krátkými vstupy celého rytmizovaného orchestru. K nejvydařenějším akčním sekvencím se řadí scény, kdy se objevují zbytky armády, jejíž hrstka přeživších členů se emzákům snaží dát co proto - a v těchto momentech se jim to i daří: They're not dead, The Cavalry a Final Battle.

Albu tentokrát velmi prospívá, že není řazeno chronologicky, ale naopak pravidelně střídá nezajímavé skladby z úvodní poloviny filmu s těmi vydařenějšími z jeho závěru. I když jako celek na samostatný poslech album příliš nefunguje, stále nabízí (při sestavení playlistu pouze z výše vypsaných skladeb) přibližně 15 minut vydařeného symfonického materiálu, který ale navzdory svým kvalitám neudrží celé album na hraně 3*, jež by slušely hrstce variací hlavního tématu. I navzdory převaze atmosférických ploch a nesoustředěné akce, SKYLINE začínajícího Margesona řadí k zajímavějším autorům nastupující generace, který si svou prvotinou zasloužil další šanci. I když SKYLINE z větší části pouze naplňuje očekávaná klišé, aniž by je pousouvala kamkoliv dál či přinášela cokoliv vyloženě originálního, stále představuje solidní debut, který převyšuje většinu současných asistentů vzešlých ze Zimmerovy stáje, byť veškeré jeho kvality jsou koncentrovány pouze v hrstce minut ze zbytečně přemrštěné stopáže...

In the Valley of Elah

Edge of Darkness

Vantage Point